בן-אליעזר בהסכם הבנות לשת"פ במו"פ תעשייתי עם ניו-יורק

זו הפעם הראשונה שמדינת ניו-יורק חותמת על הסכם מסוג זה ■ ההסכם יופעל ע"י לשכת המדען הראשי של התמ"ת ■ בין היתר נקבע כי תוקם קרן משותפת לסיוע פיננסי לפרויקטים משותפים נבחרים, בנוסף לקרן בירד

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, חתם במסגרת ביקורו בארה"ב, על הסכם הבנות לשיתוף פעולה במו"פ תעשייתי בין מדינת ישראל למדינת ניו יורק. ההסכם, שנחתם מול מושל מדינת ניו-יורק, דיוויד פיטרסון, הינו ההסכם הראשון בסוגו עליו חותמת מדינת ניו יורק בכלל, והשני בסוגו עליו חותמת מדינת ישראל עם מדינה בארה"ב.

ההסכם יופעל ע"י לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת, ועל מנת לקדם את יישומו והפעלתו נקבע כי יוקמו שני צוותים משותפים.

בן אליעזר אמר, כי "בעולם בו הסביבה התעשייתית תאופיין בתחרות על הידע, הסכמי שיתוף פעולה מסוג זה יסייעו לחברות הישראליות להשתתף בפעילות של מרכזי ידע מובילים בארה"ב". עוד אמר, כי ההסכם מקים מנגנון מימון לפרויקטי מו"פ משותפים בין חברות ישראליות לחברות מניו-יורק, ובכך יוצר תמריץ ליצירת שותפות בין שתי המדינות.

בועז הירש, ראש מינהל סחר חוץ מציין כי מדובר ברובד נוסף של שת"פ טכנולוגי שמשרד התמ"ת מניח בנוסף לפעילות קרן בירד, על מנת לייצר סביבה עשירה של תמריצים ומנגנונים לשת"פ ישראלי-אמריקני.

הוראות ההסכם קובעות יעדים שונים כדוגמת חיזוק קשרי המדע והטכנולוגיה בין מדינת ישראל לבין מדינת ניו-יורק, ובסופו של דבר את חיזוק קשרי הפיתוח הכלכלי והסחר הכוללים בין המדינות; סיוע למיזמים בזיהוי מקורות מימון וסוגי סיוע אחרים העשויים להיות מתאימים לאותם מיזמי מו"פ תעשייתי שחברות משתי המדינות מתכוונות לעסוק בהם; עידוד מחקר משותף, מפגשים, סימפוזיונים וסמינרים בתחומי הננוטכנולוגיה, הביוטכנולוגיה, ביטחון הציבור והפנים ותחומים אחרים שיש בהם עניין הדדי לשתי המדינות; תמיכה בשותפויות בין ובקרב מיזמים במדינת ניו יורק ובישראל, שנוצרו למען הפיתוח המשותף והניהול והשיווק המשותפים בעתיד של מוצרים חדשים המבוססים על טכנולוגיות חדשניות; להקים בכל עת שהמימון זמין ובהתאם להסדרים נפרדים, קרן משותפת לסיוע פיננסי לפרויקטים משותפים נבחרים או למיזמים משותפים נבחרים על בסיס בקשות משותפות של חברות במדינת ניו יורק ובישראל.

מרכיב מרכזי ועיקרי בהסכם בין המדינות הוא תיאום וריכוז משאבים ממשלתיים ותוכניות ממשלתיות מתאימות לתמיכה בפרויקטי שיתוף פעולה במו"פ תעשייתי בין ישויות משתי המדינות ובניצול מסחרי של תוצאות פרויקטי המו"פ.