פשרה בייצוגית: תנובה תמכור פרילי טבע בהנחה במשך 48 יום

התובע טען כי האריזה של המוצר הטעתה את הצרכנים בנוגע לאחוזי השומן בו, כיוון שעל חלקה העליון צויין בהבלטה כי מדובר בפרילי טבע עם 1.5% שומן - למרות שבפועל הוא מכיל שומן בשיעור של 3%

תנובה תמכור במשך 48 ימים מארזים של יוגורט מסוג פרילי טבע, שבהם 6 יחידות של המוצר, במחיר של 4 יחידות בלבד - כלומר ב-16.76 שקל במקום ב-25.14 שקל - כך נקבע בהסדר פשרה שאושר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בתביעה הייצוגית נגד תנובה, בה נטען כי החברה הטעתה את צרכני פרילי טבע בנוגע לאחוזי השומן במוצר.

שווי ההטבה לצרכנים בפשרה הוא כ-1.1 מיליון שקל. התובע,

התובע, אילן ארגס, טען כי האריזה של המוצר הטעתה את ציבור הצרכנים בנוגע לאחוזי השומן בו, כיוון שעל חלקה העליון צויין בהבלטה כי מדובר בפרילי טבע עם 1.5% שומן - למרות שבפועל הוא מכיל שומן בשיעור של 3%.

תנובה הסבירה כי היוגורט אכן מכיל 1.5% שומן, ואולם כאשר מוסיפים לו גרנולה ופרי, המצורפים למוצר - המוצר בכללותו מכיל 3% שומן. תנובה הדגישה כי הדבר מפורט בטבלת הרכיבים התזונתיים המופיעה על האריזה.

חוסר בראיות

השופטת ענת ברון קבעה כי האריזה עלולה להטעות את הציבור בנוגע לשיעור השומן שבמוצר, אולם התובע לא הניח תשתית עובדתית וראייתית מתאימה לקביעת מספר הצרכנים שרכשו את המוצר בעקבות ההטעיה, ולהוכחת קיומו של הקשר הסיבתי בין ההטעיה לבין הנזק הנטען.

השופטת ציינה גם כי לא כל צרכני המוצר זכאים להשבה מלאה של כספם, כיוון שלא כולם סבלו מנזק בעקבות ההטעיה. זאת, משום שלא כולם מייחסים חשיבות לשיעור השומן.

השופטת קבעה כי הסדר הפשרה הוא ראוי, הוגן וסביר, מקדם אכיפה יעילה של הדין והרתעה של תאגידים גדולים מפני הפרתו.

היא פסקה לתובע הייצוגי גמול בסך 30 אלף שקל, במקום הסכום המומלץ בהסדר של 60 אלף שקל; ותשלום שכר-טרחה לבאי-כוחו בסך 100 אלף שקל, במקום הסכום המומלץ של 210 אלף שקל. זאת, בנימוק שהגמול ושכר-הטרחה שנדרשו היו מנופחים מאוד, התועלת שהביאה התביעה לצרכנים היא מוגבלת, והיא הוגשה ללא תשתית עובדתית, ראייתית או משפטית ראויה. (ת.א. 1126/07).