אורי שני מנסה להשיג דריסת-רגל בהסדר סקורפיו נדל"ן

קרן גדעון של שני נמצאת במו"מ עם מחזיקי אג"ח בחברה של בני שטיינמץ ■ סקורפיו עלולה להתקשות בתשלום האג"ח הראשון בינואר הקרוב

האם אורי שני ייצג את מחזיקי האג"ח מול חברת הנדל"ן סקורפיו של בני שטיינמץ? ל"גלובס" נודע כי קרן ההשקעות "גדעון" בניהולו של שני, נמצאת במגעים עם מחזיקי האג"ח של סקורפיו על מנת לייצגם מול החברה, במידה שזו תבקש הסדר חוב. בקרן גדעון אישרו בתגובה כי הקרן אכן "נמצאת במו"מ עם מחזיקי האג"ח לכניסה לסקורפיו".

אם הקרן של שני תייצג את מחזיקי האג"ח של סקורפיו, הרי שדוד גרנות, יו"ר סקורפיו, עשוי למצוא עצמו בשני צדי המתרס של העסקה. זאת מכיוון שבנוסף לתפקידו בסקורפיו הוא מכהן גם כיו"ר קרן גדעון. מינויו של גרנות, לשעבר מנכ"ל הבנק הבינלאומי ליו"ר גדעון נועד, בין השאר, לסייע בשיתוף הפעולה מול הבנקים בהגעה להסדרים שונים.

קרן גדעון הוקמה לפני כחצי שנה. בקרן שותפים מספר גורמים וביניהם שני, חברת הייעוץ הכלכלי גיזה-זינגר-אבן ובית ההשקעות אקסלנס. מטרת הקרן היא לרכוש מסה קריטית של איגרות חוב של חברות שצפויות להיתקל בקשיים בתשלומי החוב. לאחר שהקרן תהפוך למחזיק אג"ח משמעותי באותן חברות היא תפעל להשגת הסדרים, כולל באמצעות התערבות אקטיבית בניהולן, כשבמידת הצורך היא גם תשתלט עליהן. דמי הניהול של הקרן מתבססים על הישגיה בהגעה להסדר.

התכנון המקורי של הקרן היה לאסוף אג"ח בשווי של כ-2 מיליארד שקל, אך למרות שנושא הסדרי החוב תפס תאוצה בחודשים האחרונים, עד כה קרן גדעון לא ביצעה אף השקעה. חלק מהמוסדיים ציינו בעבר כי הם אינם נלהבים לשתף פעולה עם הקרן, מתוך חשש שאם הקרן תגיע להסדר שבסופו של דבר לא יהיה מקובל עליהם, הם לא יוכלו לעשות דבר כדי למנוע אותו, כשבמקביל הם יהיו חשופים לתביעות מצד לקוחותיהם.

חברת הנדל"ן סקורפיו, שבשליטת בני שטיינמץ, נמצאת במצב פיננסי לא פשוט. החברה המשקיעה בנדל"ן במזרח אירופה גייסה בינואר 2007 סך של 516 מיליון שקל באג"ח, כשהאיגרות עומדות לפירעון בחמישה תשלומים שווים בשנים 2010-2014. כרגע מתנוסס סימן שאלה גדול מעל התשלום הראשון, בסך של 133 מיליון שקל, שמועדו חל בינואר הקרוב. בסוף יוני היו בקופת החברה 120 מיליון שקל בלבד.

את המחצית הראשונה של 2009 סיימה סקורפיו בהפסד של 223 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי של 88 מיליון שקל. עיקר ההפסד נובע מירידת ערך נדל"ן להשקעה. חשש המשקיעים מיכולת החזר החוב של החברה מתבטא גם במחיר האג"ח בבורסה, כשתשואת האג"ח של סקורפיו עומדת כיום על קרוב ל-80%. עד היום לא ביקשה סקורפיו הסדר עם מחזיקי האג"ח, אולם בעקבות מצבה, הוחלט לכנס בסוף החודש אסיפה של מחזיקי האג"ח שלה לצורך התעדכנות במצבה.