שנה מתוקה: כל מה שרציתם לדעת על הדבש

איך מזהים דבש מזויף, מדוע קשה לייצר דבש אורגני, אילו סגולות בריאותיות יש לדבש, וכמה קילוגרמים של הנוזל המתוק הזה אנחנו צורכים בשנה?

1,600 טון דבש ירכשו צרכני ישראל במהלך חגי תשרי - כך מעריכה מועצת הדבש. במכוורת יד מרדכי מציינים שצריכת דבש בישראל עומדת על חצי ק"ג לנפש בשנה (לעומת כמות כפולה שצורכים האמריקאים או האירופאים), כאשר בתקופה זו מהוות המכירות כשליש מהמכירות השנתיות, שמוערכות ב-100 מיליון שקל.

כ-500 דבוראים (שבעבר כונו "כוורנים") פועלים בארץ, בהם שני יצרנים עיקריים: מכוורת יד מרדכי (כ-65% נתח שוק) ומכוורת עמק חפר (25%), 15% מהוות מכוורות בינוניות וקטנות. מועצת הדבש אינה מפקחת על מחירי הדבש, אך מעניקה תו איכות למכוורות המבקשות מיוזמתן לעבור בדיקות ותקינה (ומשתתפות בעלויות).

כ-50% מהמגדלים נכללים בתוכנית האיכות של מועצת הדבש, כאשר הפיקוח (על-ידי אגריאור) נעשה בשלב הייצור ומתייחס לנוהלי הרישום, לסניטציה, לחומרי ההדברה ולתהליך הרדייה. דבש המיובא ארצה בשלב זה אינו עובר בקרה.

דבש בקוסמטיקה

לצד ערכיו התזונתיים מבוקש דבש בתעשיית הקוסמטיקה. עוזי שוורץ, סמנכ"ל שיווק ב"שוורץ קוסמטיקה טבעית", מונה את יתרונות הדבש: "הדבש והפרופוליס מסייעים בחידוש העור, בטיפול בגירויים, בריפוי ובהגלדה של חתכים, יעילים לטיפול באקנה ולריפוי כוויות. בנוסף, נוגדני החמצון שמכיל הדבש מסייעים בעיכוב תהליכי הזדקנות העור". הוא מוסיף כי הדבש כחומר גלם אינו מייקר את מחירי המוצרים.

יהודית ינוס, המדריכה הראשית של שיסיידו, מזכירה את תכונות ספיגת ואצירת הלחות שמספק הדבש לעור ומדגישה כי מריחת דבש טהור ישירות על העור תייבש אותו ולכן יעילותו מופקת רק בתוספת חומרים אחרים. גם מומחי השיער משבחים את יכולות הדבש. מוצרים מבוססי דבש אינם רק נחלת מהדורות חג. לדוגמה: בסדרת מוצרי הדבש של שוורץ כלולים שפתון פרופוליס ב-11 שקל ועד סרום ב-120 שקל, ב"לנקסטר", סדרת המוצרים אקווה מילק המכילה דבש: מקרם ידיים ב-120 שקל ועד קרם פנים ב-230 שקל, מסכה לשיער של קרסטס ב-150 שקל ועוד.

דבש בכאילו

השנה, עשרות צנצנות דבש שנרכשו בשווקים ובחנויות קטנות, נשלחו נבדקו במטרה לאתר זיופים. זייפן שאותר בבדיקה ושיווק מוצר המכונה דבש מלכות הועבר לטיפול משרד החקלאות.

"מחירו של סוכר נמוך יותר ממחירו של דבש טבעי, וזו המוטיבציה לזיופים. לשמחתי בבדיקה שערכנו לא נמצאו הרבה זיופים, והם מצויים כיום בשוליים", אומר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש.

את הדבש ניתן לבדוק במעבדה בלבד. במועצה לצרכנות מדגישים שלא פעם הבלבול הנובע מהצהרת יצרנים על גבי אריזות מוצרים שדומים לדבש.

לדוגמה על תווית המוצר "דבשית", תחליף דבש המכיל תמציות סוכר, מלח, לימון וחומרי טעם וריח, כתוב "דבש דבורים טבעי". בסמוך לכיתוב, מופיעה בקטן המילה המהותית "בטעם". גם איור הדבורה עשוי לבלבל. מוצרים אלה ממוקמים בסמיכות על מדפי הדבש, וכאן תפקיד החנות לעזור במניעת הבלבול.

יש דבש אורגני?

"לא ניתן לבצע מעקב אחר הדבורה ולבדוק מהיכן שתתה את הצוף", אומרת מלכה בן-זאב, דור חמישי לדבוראים והבעלים של מכוורת דבורת התבור, "לכן להגדיר דבש כאורגני זה בעייתי".

גם אבידור סבור שהתחום האורגני בדבש שנוי במחלוקת. "דבש הוא מוצר מהטבע, ומשכך, בשונה ממוצרים אורגנים אחרים, אין הרבה הבדל בין המוצר הקונבנציונאלי למוצר האורגני".

נטע לין, סמנכ"ל שיווק ופיתוח במשק לין, מדגישה כי דווקא ניתן להפיק מוצרים אורגניים "אמיתיים": "טווח המעוף של דבורה הוא 3 ק"מ, מה שעוזר לנו להפיק דבש האורגני בדומה לדבש זיני. הפקת דבש אורגני כוללת שטחי "מרעה" המרוחקים בטווח של 3 ק"מ משטח עירוני או חקלאי, ושיטות טיפול אחרות במזיקים". לדברי לין, מחיר הדבש האורגני גבוה בכ-30%-40% מדבש רגיל, וגם היא מסכימה שאין הרבה הבדל בתוצרת, "גם בדבש טבעי הדבורים וחומרי ההדברה נבדקים".

לפי דני בצלאל, סמנכ"ל השיווק של עדן טבע מרקט, דווקא "מחפשים את הדבש האורגני על המדפים". כאמור, הפערים במחירים משמעותיים. לדוגמה, מחירים לצנצנת של 1 ק"ג אורגני נעים בין 60 ל-85 שקל, לעומת 35-45 שקל לצנצנת 1 ק"ג דבש טבעי.

הערך הבריאותי

הדיאטנית הקלינית לימור בן חיים, חברת עמותת הדיאטנים בישראל "עתיד", מסבירה כי דבש מכיל 20% מים ו-80% סוכרים המורכבים מכמות אחידה של פרוקטוז וגלוקוז. עוד מכיל הדבש נוגדי חמצון שמקורם בצוף. "בגלל שיעור סוכר הפירות הגבוה, משמש הדבש בעיקר כממתיק וכמקור אנרגיה סוכרי, העדיף מכל סוגי הסוכר". בין תכונות הדבש מונה בן-חיים את היותו חומר אנטי בקטריאלי. ריכוז הסוכרים הגבוה אינו מאפשר התפתחות חיידקים. עוד היא מציינת כי דבש מעלה פחות את רמת הסוכר בדם ביחס לסוכרים אחרים וכי הוא מפחית רמות כולסטרול, הומוציסטאין ו-CRP (גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם). כפית דבש מכילה 15 קלוריות.

שימוש נפוץ במוצרי חורף כולל "פרופורוליס" (שרף המצפה את הכוורת מבפנים המכונה אנטיביוטיקה מהטבע). למזון המלכות, שמכינות הפועלות עבור המלכה והרימות, מייחסים סגולות מיוחדות. בשל טעמו המר מזון המלכות נמהל בדבש.

בן-זאב מוסיפה כי דבש שמורתח, לדוגמה במשקה חם או בבישולים, מאבד מערכיו התזונתיים ומשמש רק כממתיק. "להמסת דבש גבישי יש להניח את הצנצנת בקערת מים חמים (60 מעלות מקסימום) ולהימנע ממהילת הדבש במים רותחים".

עוד נזכיר כי לתינוקות עד גיל שנה וחצי אסור בתכלית האיסור לאכול דבש.

רב הביקוש על ההיצע

זני הדבש נקבעים מסוגי הצמחים מהם ניזונים הדבורים. רביד מציין כי הצרכנים מביעים פתיחות למוצרי דבש מגוונים. המגוון כולל, דבש עם לימונית, ג'ינג'ר ותפוז ביד מרדכי, מכוורת הגליל מציגה דבש מנטה ואניס, דבש זעתר, אקליפטוס ודבש מפרחי בצל במשק לין, ובשנה הבאה מכוורת דבורת התבור תציג דבש שקוף שיופק מעצי שיטה קוצנית.

דבש זיני נמכר בעיקר במכוורות ובבתי טבע, ומחירו עשוי להיות גבוה יותר, ולא בגלל הבדל בערכיו שכן אלה נשמרים בכל מקרה. לדוגמה, במכוורת הגליל דבש אקליפטוס נמכר בכ-15 שקל, לעומת כ-25 שקל לדבש לבנדר.

לדברי לין את "שטחי המרעה" של הדבורים מאתרים הדבוראים ונודדים בעקבותיהם. מזג האוויר הוא קריטי לתפוקת הדבש ולצידו שטחי הצמחייה (שדות כותנה ופרדסים) שפוחתים לטובת שטחי הבטון. הדבורה (הנקבות בלבד) מייצרת כמות של כפית דבש במהלך חייה, שנמשכים כ-40 יום.

"כיום המצב הוא שרב הביקוש על ההיצע, ולכן מייבאים דבש", אומר אבידור. "דבש מיובא בד"כ יהיה נחות מזה המיוצר במכוורות", פוסקת בן-זאב ומפצירה לרכוש דבש בבתי טבע ובמכוורות ולהתייחס למחיר כאל ערובה לאיכות. "בדומה לעבודות יד באמנות, גם דבש ממכוורות קטנות שונה מדבש תעשייתי. מחיר הדבש לא השתנה בשנים האחרונות והוא כ-45-50 שקל לק"ג. מחיר זול מדי צריך להדליק נורה אדומה".

"מצד אחד ברורה לנו התחרות ועימה הוזלת מחירי דבש בחנויות", מוסיפה לין, "מצד שני ק"ג דבש איכותי שנמכר כיום ב-35 שקל, מהווה בעיה לכל הענף".

ואבידור מוסיף: "הורדת מחירי הדבש מתפרשת גם כזילות במוצר ובעיקר פוגעת במשווקים".

מרכיבי הדבש, המכילים ברובם סוכרים, שומרים על אורך חייו האינסופי. אגב, דבש שהתקלקל עשוי להעיד כי מדובר בזיוף. שווה לרכוש מארז של 1 ק"ג דבש על-פני צנצנות קטנות שבשקלול עשויות להיות יקרות יותר: לדוגמה, דבש עמק חפר מפרחי בר הנמכר ב-14 שקל ל-350 גר' לעומת כ-35 שקל לצנצנת 1 ק"ג.

5 טיפים לקנייה נבונה של דבש

1. קנייה מגורם מוכר: היות ולא ניתן לזהות דבש מזויף במראית עין, מומלץ לרכוש דבש של יצרנים מוכרים ובערוצי מכירה מסודרים.

2. לא נוזלי מדי: דבש מגובש הוא ערובה לדבש איכותי. דבש נוזלי עובר טיפולים שמונעים התגבשותו. להמסת הסמיכות מניחים את הצנצנת בקערת מים חמים (60 מעלות מקסימום).

3. לפי התקן: תקני הדבש קובעים את שיעור הסוכרים המינימאלי (65%), את שיעור המים (20%), את הימצאות אנזים הדיאסטז ורמת ה-HMF שמלמדת כי הדבש לא חומם יתר על המידה (עד 38 מעלות).

4. מחיר נמוך מדי מחשיד: המחיר לדבש "אמיתי" הוא כ-45 שקל לק"ג.

5. בירור במועצת הדבש: חפשו על התווית את שם היצרן ופרטיו. במקרה של חשד ניתן לברר במועצת הדבש.