נדחה בחודש כינוס בעלי המניות בחב' חשמל לאישור הסכם הגז

זאת לאור עמדת המדינה שביקשה פרק זמן נוסף ללמוד את פרטי ההסכם המתוקן עם EMG, שבה שותף יוסי מימן

כינוס האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברת החשמל לאישור פתיחת הסכם הגז עם EMG המצרית צפוי להידחות ב-30 יום ל-22 באוקטובר. כך נודע ל"גלובס". זאת לאור עמדת המדינה שביקשה פרק זמן נוסף ללמוד את פרטי ההסכם המתוקן עם EMG, שבה שותף יוסי מימן.

חברת החשמל שביקשה בתחילה לאשר סופית את ההסכם כבר לאחר ראש השנה צפויה להסכים לדחיית האסיפה.

כפי שפורסם ב"גלובס", בתחילת ספטמבר פנה מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, למנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, וביקש לקבל הבהרות מחברת החשמל לגבי פרטי העסקה והשלכותיה.

כינוס האסיפה בא בהמשך להחלטת דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, לאשר את פתיחת ההסכם, למרות ההתנגדות של ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י.

עמדת משרד התשתיות בנושא תיקון הסכם הגז טרם גובשה, אולם לפי המסתמן, משרד האוצר אינו צפוי להתנגד לפתיחת הסכם הגז עם מצרים. במשק האנרגיה מעריכים כי האוצר יתמוך בתיקון ההסכם עם EMG מתוך הנחה שהוא יבטיח שתהיה תחרות בעתיד למחיר אספקת הגז מקידוח תמר.

בעקבות דרישת הרשות לני"ע, חברת החשמל חשפה השבוע לראשונה פרטים מההסכם המתוקן עם EMG. ההתחייבות המעודכנת לרכישת גז טבעי ממצרים באמצעות EMG צפויה להגיע ל-2.8 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 300 מיליון דולר בהשוואה להסכם הקודם מ-2005, שהיקפו הכספי נאמד ב-2.5 מיליארד דולר ל-15 שנה.

במסגרת ההסכם, חברת החשמל הסכימה לייקור מרכיב הגז ב-40% אך במקביל תפחית את התחייבותה מראש לרכישת הגז (Take or Pay- תשלום מראש עבור כמויות הגז גם אם לא נצרך בפועל, ל.ב) בשיעור דומה לעליית מחיר הגז.

חברת החשמל מאשרת בדיווח לבורסה את הפרסום ב"גלובס", לפיו החברה הזהירה את הדירקטורים מהפסד של מאות מיליוני שקלים שייגרם לחברה אם לא ייפתח הסכם הגז. "אלמלא תוקן ההסכם עם EMG ונמשכה הספקת הגז הטבעי באמצעות חברה זו, היתה נאלצת חברת החשמל להשתמש בדלקים כגון סולר ומזוט, אשר עלותם הינה גבוהה משמעותית מעלות הגז הטבעי", נכתב בדיווח. חברת החשמל הוסיפה כי "החברה מעריכה כי התיקון להסכם לא יפגע ביכולת החברה לשלם את התחייבויותיה למחזיקי איגרות החוב שלה".