הטרמפ של ירום אריאב

סיכויי הזכייה בפיס לא מעניינים את משרד האוצר, אלא מי שולט בכסף

בגלי צה"ל מיהרו הבוקר (ה') לדווח על אולטימטום "חסר תקדים" שהציב מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, בפני מפעל הפיס, לפיו אם הפיס לא יחזור לשיטה המקורית של הגרלת הלוטו בתוך חודש - המדינה תשלול לו את רישיון ההגרלות. אבל בפועל, אין שום דבר חסר תקדים בצעד של אריאב.

כבר בחודש מארס האחרון פנה אריאב אל מנכ"ל הפיס, שאול סוטניק, והציב לו אוליטמטום קצר וחריף עוד יותר, של 10 ימים בלבד: "באם תימשך הפרת ההיתר לאחר מועד זה, ינקוט משרד האוצר את כל הצעדים אשר בסמכותו כדי למנוע את המשך הפרת החוק".

אריאב הבהיר לסוטניק בדרכים שונות כי לא יהסס לשלול לפיס את הרישיון לקיום הגרלת הלוטו. אז, כמו היום, אריאב הביע זעם על כך שהסיכויים לזכות בפרס הראשון בלוטו נמוכים ב-30% בהשוואה לשיטה הישנה.

ואולם, את אריאב לא באמת מעניינים סיכויי הזכייה בלוטו, שאגב לא שונים ממדינות אחרות בעולם. עבורו, הלחץ הציבורי כנגד שינוי השיטה מהווה הזדמנות מצוינת לקבל מהפיס את מה שניסה לקבל מזמן: יותר שקיפות ויותר השקעה בקהילה.

הדיל של הפיס ומשרד האוצר

"גלובס" חשף לפני מספר חודשים הסכם שגיבשו שני הצדדים, לפיו הפיס ימשיך לשווק את הלוטו במתכונת החדשה - ובתמורה יגדיל בהדרגה את ההשקעה בפרויקטים בקהילה.

כיום 60% מהכנסות הפיס מופנים לפרסים, כ-18% לתפעול, שיווק ועמלות לזכיינים, ורק 20%-22% מההכנסות מופנים לקהילה - בנייה של מתנ"סים, כיתות לימוד, מועדונים ומתקני ספורט. החלק השני של הדיל חייב את הפיס לפרסם מכרזים, על-פי חובת פרסום מכרזים בשירות הציבורי, וזאת למרות שהפיס אינו חלק מהשירות הציבורי.

מדוע אריאב שב לדבר על סיכויי הזכייה בלוטו למרות הדיל עם הפיס? באוצר טוענים כי מפעל הפיס לא הראה שום התקדמות בנושאים שסוכמו ובמיוחד לא בנושא השקיפות.

אריאב, למעשה, מנסה לתעל את הלחץ הנוכחי כדי לממש את הסיכומים שהושגו, אך גם כדי לבסס דריסת-רגל אמיתית בפיס - אפשרות לערוך ביקורת תקציבית מטעם האוצר, שתבחן את ההוצאות השונות של הפיס. כלומר, לא רק שקיפות בנושא מכרזים - אלא מעקב אמיתי אחר הכסף: האם יש נסיעות מיותרות של בכירים לחו"ל, האם מחלקים מתנות יקרות ועוד.

הדרישה של אריאב לפיקוח צמוד על הפיס אמנם מובנת, אבל היא בעייתית בלשון המעטה. הפיס אינו גוף מתוקצב כמו האוניברסיטאות או קופות-החולים, ולמעשה המחוייבות היחידה שלו היא לחברי הדירקטוריון, שהם ברובם ראשי רשויות מקומיות שנהנים מאוד מכספי הפיס.

האוצר אישר בכתב את הדאבל לוטו

איך בכל זאת אפשר להסדיר את הפיקוח על הפיס? המדינה חייבת לחוקק חוק ברור שיפרט למי כפוף הפיס, למי הוא מחוייב ובאיזו דרך עליו לדווח על התנהלותו הכספית. החוק צריך לפרט את הקווים האדומים בשאלת המוסריות שבהגרלות ולהסדיר את חלוקת ההכנסות.

אכן צריך לעשות סדר בפיס, אבל גם במשרד האוצר זה לא יזיק. "גלובס" חשף במארס האחרון כי בניגוד לטענת האוצר, שלפיה הם שמעו על שינוי שיטת הלוטו רק מהתקשורת - מפעל הפיס שלח לאוצר פירוט מלא של כל השינויים הצפויים בהגרלה כבר בנובמבר 2008.

אריאב אף אישר בכתב את הגרלת הדאבל-לוטו, אולם באוצר טוענים כי הם כנראה "פספסו" את המכתב של הפיס בעניין שינוי ההגרלה. לאוצר צריך לומר היום: מינהל תקין זה דבר חשוב - אבל גם בדק-בית.