אביב גלעדי: "מי שצועק 'אין מה לראות בטלוויזיה' מבלבל במוח"

(עדכון, קטעים נרחבים מהראיון) - אביב גלעדי, יו"ר קבוצת ההשקעות RGE המחזיקה בין השאר ב-20% ממניות רשת, בראיון בלעדי למגזין "פירמה": "אם יוציאו לנו את הטלוויזיה מהבית - כולם מתגרשים, הולכים מכות ורוצחים. שלא יבלבלו במוח שאין מה לראות"

"אם באמת יהיה שינוי עם רגולציית 10, לפחות זה ייתן לי לגיטימציה מצפונית לבוא ולספר למשקיע, שעכשיו נפתחים האופקים. אחרת זה בלתי אפשרי למכור", כך אומר בגילוי לב אביב גלעדי, מבעלי קבוצת RGE המחזיקה ב-20% מזכיינית ערוץ 2 רשת, בערוצי ספורט ובאחזקות רבות נוספות בתחום התקשורת, בראיון מקיף למגזין "פירמה". "אני מחר גם הייתי קונה במחיר הוגן את רשת, אבל 100% מרשת. לא 51%. בתנאי שהייתי יודע שאפשר רגולטורית, מה שאני יודע שכרגע אי אפשר, למזג את רשת, נגיד, עם נגה", הוסיף.

על רקע ההפסדים הקשים בשוק הטלוויזיה המסחרית אמר גלעדי כי "עולם הפרסום מאוד שיפר את מעמדו בתקופת המשבר מכיוון שהזכייניות "זחלו" יותר, ואיפה שאתה זוחל יותר הצד השני מנצל את זה. זה משחק לגיטימי. מחירי הפרסום בטלוויזיה הם לא הגיוניים. התחרות והפחד, וחוסר היכולת של בעלי המניות להכניס את היד לכיס, גרמו למפרסם ולמשרדי הפרסום להפוך אותנו לטרף קל ביותר. אנחנו פשוט נוצחנו במאבק הזה. אנחנו המדיום הכי חזק ואי אפשר בלעדינו, אבל מכיוון שאנחנו חלשים, ולא חכמים, לימדו אותנו שאנחנו לא כאלה חזקים. מחיר הפרסום בטלוויזיה היום הוא ביזיון".

על המיזוג שלא מתקיים עם זכיינית ערוץ 2 קשת אמר גלעדי כי "מיד ביום שנולדנו, כמו בשידוכים מזרחיים, היינו צריכים לשים את הבן והבת הזאת ביחד, שהם ידברו ויהיו חברים טובים וידעו שיום אחד הם יתמזגו וזה יהיה כיף נורא, יקימו משפחה, ויהפכו לאימפריה גדולה. אז זה לא קרה. ואז כולם התחילו לדמם טיפה. ומה שקורה בדרך כלל, שהגוף היותר חזק אומר - ניתן לגוף היותר חלש לדמם יותר, ואז אולי תנאי המיזוג יהיו יותר לטובתנו. תוסיפי לזה את האגו שמתלווה לעולם התקשורת, תוסיפי לזה מדינה קטנה, אם את רוצה לפרש את מערכות היחסים בין האחים עופר לבין מוזי ורטהיים, את גם יכולה, אבל לא ניכנס לזה. כולם אנשים טובים. זה הכל אנושי. שום דבר הוא לא לא-אנושי, לצערי. פסיכולוג יכול לחייך ולהסתכל על זה מהצד ולהגיד ברור, ככה זה עובד. אבל בתור אחד שמדמם, זה כואב לי".

"בסוף, יהיו נישואים כפויים. כשיהיה מספיק דם על הרצפה, שני הפצועים האלה יפלו אחד בזרועות השני ויגידו, טוב יאללה, בוא כבר, נלך את הדרך ביחד. אבל עד אז, כולנו, נאבד המון כסף. כששומעים על תאונת דרכים באיזה צומת בנגב שאף אחד לא מכיר, ופעם נהרג שם ילד, ואחר כך איזה בדואי נכנס בטנדר ונהרגו שניים, לא עושים כלום. אבל כשיום אחד עובר שם אוטובוס, ונהרגים 40 איש - למחרת בונים רמזור. אז המיזוג יהיה הרמזור, אבל בדרך ימותו 50, 60 איש. אין אחד אינטליגנטי שלא מבין את זה. ועדיין - זה לא קורה".

"זה לא סוד שרשת קיבלה לעצמה DNA מאוד לא בריא, של לקבל את זה שהיא מספר 2"

"השאלה אם הצוות שנמצא שם, הוא הצוות הנכון", אמר גלעדי על זכיינית ערוץ 2 רשת. "האם היה צריך ניקיון אורוות יותר גדול אחרי שיוחנן הלך, ולא נעשה. בואי נגיד כך - מבחן התוצאה, אם אני אהיה אמריקאי לחלוטין, במנג'מנט? הוא לא טוב".

על יחסיו עם אודי אנג'ל מעופר מדיה, בעלת השליטה ברשת, אמר גלעדי: "אני נמנע מלדבר הרבה בנושא רשת, כי אני כביכול כבר על הגדר ברשת. הודעתי לבעל השליטה שאני מרים את ידי, ואם הוא רוצה ככה להוריד את החברה וזו הדרך, אז מה שהפסדתי הפסדתי, אבל אנחנו לא אמורים לממן את העניין הזה".

מה זה עושה ליחסים בינך לבין אודי? זה לא מעכיר את היחסים?

"מאוד. עדיין יש לי מלוא ההערכה אליהם. קורה שהאינטרסים מתנגדים ואנחנו לא הסיפור הראשון. אבל להגיד לך שהפכנו מאז לחברים עוד יותר טובים? זה שקר. אבל שום דבר לא אישי. אהבתי אליו גדולה. אני פשוט חושב שאת התחום הזה הם מנהלים לא נכון".

"זה לא סוד שרשת קיבלה לעצמה DNA מאוד לא בריא, של לקבל את זה שאני מספר 2: אני לא רוצה לרדוף אחרי הזנב של קשת כל הזמן, אז אני אעשה את הדברים שלי, ואני אדע לגבות עבור המוצרים שלי מספיק כסף שיספק את המערכת. אני לא חושב שזו תאוריה לא נכונה. אני רק חושב שהיא לא בדיוק מצאה את הנוסחה האחרת שהיא לא קשת. שבה נוכל לייצר תוכניות באזור ה-18%-20% רייטינג, ולא, 'אם הם עשו ארץ נהדרת אז אני אעשה שבוע סוף'. על זה כל הזמן מדברים שם. והשאלה אם הצוות שנמצא שם, הוא הצוות הנכון. האם היה צריך ניקיון אורוות יותר גדול אחרי שיוחנן הלך, ולא נעשה. בואי נגיד כך - מבחן התוצאה, אם אני אהיה אמריקאי לחלוטין, במנג'מנט? הוא לא טוב".

על המנכ"ל החדש ברשת אמר גלעדי: "חלק מהיכולות שלו, הם בעצם לא בעצמו, אלא באלה שהוא מביא. הוא בא מניהול יותר כלכלי. הוא לא איש כזה, כמו שפתאום היו ממנים מישהו כמו מולי שגב למנכ"ל רשת. שה-DNA שלו כמנכ"ל היה יכול להיות DNA ברור מאוד. אבי צבי בעצם נמדד בעיני באיזה אנשים הוא יביא וירתום אליו".

"ניקוי האורוות שלו הוא איטי מדי בעיני. אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. זה הכול קשור לאופי של מנהל. רשת מחפשת, וזה דווקא כיוון נכון, את ה-DNA שלה, את תפיסת עולמה, שהיא לא קשת, שעליה היא תוכל לגבות את המחיר הראוי ולהיות חברה טובה".

"הרגולטור לא נותן לאף שחקן להיות מספיק גדול בשביל שיהיה כדאי לו לעשות עיסקאות וללכת קדימה"

"הרגולטור מבזר את האחזקות בצורה מטורפת, בתוך שוק שהוא יחסית קטן. היום אתה יכול להיות בעל שליטה של בנק גדול, יותר בקלות מבעל שליטה של ערוץ טלוויזיה. זה אבסורד", אמר גלעדי.

המרמור הגדול ביותר שלו הוא על אוזלת היד מול המדינה והרגולציה בשוק התקשורת, שהורסת את התעשייה: "הרגולטור לא נותן לתעשייה הזאת להתפתח. הוא לא נותן לאף שחקן להיות מספיק גדול בשביל שיהיה כדאי לו לעשות עיסקאות וללכת קדימה. הוא מבזר את האחזקות בצורה מטורפת, בתוך שוק שהוא יחסית קטן. היום אתה יכול להיות בעל שליטה של בנק גדול, יותר בקלות מבעל שליטה של ערוץ טלוויזיה. זה אבסורד. הרי מה אכפת לך. אפשר לחשוב שאתה מחזיק את התקשורת ב'וואבוס' אם יש לך עוד איזה עוד ערוץ ילדים. זה טירוף יהודי-ישראלי. המדינה גם לא מרשה לשחקנים זרים לקנות".

"זה שיהיה לי 3 ערוצי ילדים ועוד ערוץ היי-דפינישן בספורט אז מה, אני אגנוב אם יתנו לי עוד? מה אני אעשה עם זה? אני אוביל את ילדי ישראל להיות מעשני חשיש ואנטי צבא? זה אובסשן. בעצם זה אפילו לא אובסשן. את אף אחד זה לא באמת מעניין. אין מספיק כוחות שיעשו פה את הרעש הזה. זה עסק שכולו הפסד".

"אם מחר היו אומרים תקשיב, נגה תקשורת, חברה יציבה וחזקה, יכולה להתמודד על זכיינות ערוץ 10. אבל לא ברמה של הגבלה באחוזים או רק אם תמכור את ערוץ 8, אלא היו אומרים לי שיש מכרז לערוץ 10 החדש בישראל, ומה שנקרא - הכול הולך. אני מעריך שהייתי מסתכל על אופציה כזאת בדיוק כפי שהייתי מסתכל על רשת באופציה כזאת. זה לא אומר שנגה לבד הייתה שמה את כל הכסף. הייתי לוקח משקיעים, כמו שאילן בן דב קנה את פרטנר. הבעיה היא שזה לא קורה וזה לא יקרה. המודל של חברת תקשורת תמיד חייב להיות כזה שבו אם יש לך ערוץ טרסטריאלי ויש לך ערוצי נישה, מצבך הרבה יותר טוב. אתה יכול ממפעל אחד לייצר יותר ערוצים ואתה יכול to cross promote. לפרסם מערוץ אחד לשני, להעביר תוכניות מפה לפה. זה מה שקורה בחברות תקשורת גדולות בעולם. תראי מה קורה ב"ידיעות אחרונות". "ידיעות אחרונות" זאת אימפריה תקשורתית, מסכימה איתי? אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל להערכתי, היא רק מאבדת מערכה עם השנים. וחלק מזה שהיא לא מתעצמת זה שכל פעם שנוני שם את היד שלו איפה שהוא, ולא שאני בא פה לעזור לנוני. הרי הוא ילד גדול ויודע לעשות עסקים לבד, מגבילים אותו. במקום שנגדל בארץ אנדמול או ויאקום, העוצמה של חברות תקשורת בישראל כל הזמן רק הולכת ופוחתת, ואין לזה שום הגיון".

"חברות כמו וורנר או ויאקום או אנדמול, זה בעצם החלום שלנו, לעשות בארץ. חוסר היכולת של הריבון להבין שזה חשוב, זה חבל. צריכים לקום גופים שהם בנויים מאנשים כמונו, לאו דווקא על הכסף של מוזי או של האחים עופר. זה בסדר, אבל להם יש מספיק דברים. תנו לאלה שנבנו וגדלים פה בארץ הזדמנות להתפתח. בדרך צריכים להתפתח גם גופים כמו ידיעות אחרונות, כי הם גם עוסקים רק בעולם הזה. הם מעולם לא סטו ופתאום התעסקו במלפפונים או בהיי-טק או באפריקה ישראל. יש דבר כזה שנקרא חברות תקשורת, והריבון צריך להבין את זה. זה מקצוע".

מה אתה חושב על התוכן הטלוויזיוני בישראל? יש הרבה ביקורת על זה.

"תמיד תהיה ביקורת על מה שאין. אני חושב שמדינת ישראל זה אחד המקומות העשירים ביותר בתוכן טלוויזיוני בעולם. עם כל הזהירות, כי בסוף אנחנו מדינה של 7 מיליון איש בפקקטע מזרח התיכון, אנחנו בשפיץ של 10% המדינות בעולם במנגנוני טלוויזיה ותקשורת. גם רכש וגם יצירה מקורית. נכון שיש הרבה ג'אנק, אבל יש הרבה דברים מצוינים. לא משנה אם זה בערוץ 2 או 10, ב-HOT, ב-yes, סדרות, סרטים. יחסית לגודל המדינה ולבעיות שלנו, אנחנו מדינה שאין בן אדם שאין לו פיתרון טלוויזיוני, למרות שיש כאלה שאומרים אין מה לראות בטלוויזיה. שטויות במיץ עגבניות.

"ואגיד לך עוד דבר - גם במחיר טוב. אנחנו גם על זה מקטרים כל הזמן וזה גם לא הוגן. לי יש 4 ילדים ועוזרת, ואישה כמובן - יש לנו 7 טלפונים סלולריים בבית. אני לא גאה בזה. אבל אני יכול להגיד שהדמי מנוי בטלפון של הבת שלי בת התשע יותר יקרים מכל הממירים אצלנו בבית. אם את שואלת אותי על שווי התמורה, אין מה להשוות. אם ייקחו לבת שלי את הטלפון מחר, כלום לא יקרה. אבל אם יוציאו לנו את הטלוויזיה, כולם עוזבים את הבית, מתגרשים, מכות, רצח, הורגים אחד את השני. אני לא יודע איך הטרנד הזה נוצר. אין מה לראות, יקר... שטויות. יש מה לראות, וכל אלה שמבלים מול הטלוויזיה וצועקים שהטלוויזיה בארץ חרא ושאין מה לראות, שלא יבלבלו את המוח".