ההחלטה האמיצה של שטייניץ

תוך כדי משבר כלכלי הטיל את הבנק הגדול במדינה לאי וודאות בנוגע לזהות בעליו

בחורף 333 לפני הספירה הגיע אלכסנדר ממוקדון לגורדיון, בירתם העתיקה של מידאס וגורדיוס, מלכי פריגיה הקדמוניים. בכיכר העיר עמדה מזה 300 שנה מרכבתו של גורדיוס קשורה בחבל. האורקל ניבא כי מי שיתיר את הקשר ישלוט ב"ארץ הנושבת". רבים ניסו ואיש לא הצליח. אלכסנדר ניסה להתיר את הקשר וכשנכשל, שלף את חרבו ובאבחה אחת חתך את הקשר הגורדי.

הקשר הגורדי של בנק לאומי היה המשקיע האסטרטגי. את הבנק יש למכור במכרז לגרעין שליטה שיחזיק 20% ויכלול משקיע אסטרטגי, כך נקבע בשנות ה-90 כשהופרטו מזרחי והפועלים. כך היה בהפרטת דיסקונט וכך קיווה האוצר שיהיה בהפרטת לאומי. האוצר ניסה לחפש בנק, בית השקעות או משקיע שיבוא לקנות מהמדינה את השליטה. כך הוא מנסה כבר עשר שנים בארבעה ניסיונות הפרטה. חיפשו וחיפשו ולא מצאו.

בינתיים כבר הכינו תיקון לחוק שיאפשר מכירה ללא גרעין שליטה, להלן תיקון מראני. התיקון עבר בחקיקה כבר בשנת 2004 אבל באוצר ובבנק ישראל לא רצו להשתמש בו. שנתיים וחצי המתינו מאז הפיאסקו של סרברוס. למכור לא הצליחו, להפריט דרך הבורסה לא רצו. עד שבא שר האוצר החדש, יובל שטייניץ, ובבת אחת חתך את הקשר הגורדי. אין ולא יהיה משקיע אסטרטגי, אמר שטייניץ, מניות לאומי שבידי המדינה יימכרו דרך הבורסה והשוק יקבע את בעל השליטה בבנק.

אי וודאות

ההחלטה שליובל שטייניץ אמיצה מאוד. זה לא פשוט באמצעו של משבר כלכלי להטיל את הבנק הגדול במדינה לאי וודאות בשאלת הבעלות. המדינה תמכור ותצא אבל מי שייכנס, ומאחורי הדלת עומדים כמה מועמדים, לא יוכל להיכנס מיד. תחילה צריך לגבש גרעין שליטה, אחר כך ללכת לבנק ישראל. שם צפויה למבקשים היתר שליטה ויה דולורוזה ארוכה ומפרכת של בדיקת נאותות והתפשטות מלאה בפני הרגולטור.

במקרה הטוב זה ייקח כמה חודשים. במקרה הרע, עיין ערך סרברוס, זה עשוי לקחת שנה וחצי. בזמן הזה הבנק ימשיך להיות מנוהל כמו היום, על ידי גליה מאור והדירקטוריון. אלה הוכיחו יכולות ניהול טובות מאוד אבל עדיין מדובר בתקופה ארוכה בה אין לבנק בעלים.

ההזדמנות של שלמה אליהו

זו ההזדמנות של שלמה אליהו. שנים הוא אומר לכל מי שרוצה להקשיב כי אין לו בעיה לגבש סביבו גרעין שליטה. "תוך 60 יום אארגן גרעין שליטה משובח", אמר בראיון ל"גלובס" ערב החג. שנים אליהו מבקש הזדמנות להוכיח את יכולותיו. עכשיו ניתנת לו ההזדמנות. לאליהו יש כ-10% כדי להגיע ל-20% מהמניות. הוא צריך עוד שותפים שלהם יהיה עוד 10%. ואז יגיע המבחן החשוב באמת - האם בנק ישראל ייתן היתר שליטה לאליהו?

איתן רף הוא המרוויח

מי שעשוי להרוויח מיציאת המדינה משליטה בבנק הוא איתן רף, היו"ר ב-15 השנים האחרונות, שאמור לסיים את הקדנציה שלו במאי 2010. אחרי 15 שנים, כשהוא בן 69 ומקורבי ראש הממשלה נתניהו מתקוטטים על התפקיד הנכסף, סיכוייו של רף לקבל הארכה היו קלושים.

עכשיו הנסיבות השתנו. אם המדינה לא תחזיק מניות, אין שום סיבה שהיא תמנה יו"ר חדש. אם הולכים להעברת בעלות, כל יו"ר שימונה במאי יידע שתקופת כהונתו עשויה להיות קצרה ביותר. לכן, ייתכן שרף ימשיך בתפקידו עד שיתגבש גרעין שליטה ויקבל אישור מירושלים. אבל אף אחד לא באמת יופתע אם גליה מאור תעשה קסם ופתאום נגלה שרף פורש כמתוכנן והיא תהיה היו"ר הבא.