רמי לוי וטיב טעם מתנגדים להסכם הקיבוצי בענף רשתות השיווק

טוענים בתלונה לתמ"ת: "ההסכם הקיבוצי לעובדים שיזמו שופרסל ורבוע כחול נועד לפגוע בנו" ■ "קשה להניח כי תנאי ההעסקה של עובדי הרשתות הפרטיות מדירים שינה מעיניהם של קברניטי שופרסל ורבוע כחול"

הרשתות רמי לוי שיווק השקמה וטיב טעם יוצאות לקרב נגד ההסכם הקיבוצי שעליו חתמו ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר עם הרשתות שופרסל ורבוע כחול , שנועד להחיל תנאי העסקה אחידים על כל העובדים בענף - כך נודע ל"גלובס".

רמי לוי וטיב טעם פנו לשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, ולממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בבקשה למנוע את החלת ההסכם הקיבוצי עליהן ועל הרשתות הפרטיות. רמי לוי עצמו אף נפגש עם בן-אליעזר וטען כי הוא מייצג למעלה מ-15 רשתות מזון המעסיקות יחד כ-25 אלף עובדים.

כפי שנחשף ב"גלובס", ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר גיבשו יחד עם שופרסל ורבוע כחול הסכם קיבוצי מיוחד שיחייב רשתות כדוגמת רמי לוי, חצי חינם וטיב טעם להעסיק את העובדים בתנאים מוסדרים ומיטיבים, כפי שקיימים ברשתות השיווק הגדולות. תנאים אלה יכללו הסדר פנסיה מיטיב לכלל העובדים וכן מספר הטבות נוספות לעובדים עם ותק של 3 שנים לפחות: קרן השתלמות (על-פי ותק), בונוסים על-פי רווחיות ומשכורת 13.

רמי לוי וטיב טעם טוענות מנגד כי ההסכם נועד לפגוע ברשתות הפרטיות, והוא כלי בידיהן של שופרסל ורבוע כחול, המחזיקות יחד בנתח של כ-57% מהשוק המבורקד, למנוע תחרות בענף.

רמי לוי אמר היום (ג') ל"גלובס" כי "שופרסל ורבוע כחול לא יכולות לנצח את המתחרים, אז הן מחפשות להעלות לנו את ההוצאות כדי שלא נוכל להתחרות בהן. זה לא יעזור להן".

לוי מציין כי הוא פנה לשר בן-אליעזר בשם הרשתות הפרטיות, הגדולות והקטנות. "לשופרסל ולרבוע כחול יש הסכם קיבוצי שלא נולד מאהבת מרדכי. הם פשוט קנו עסקים קיימים שהיו בהם הסכמים קיבוציים. אם הן היו פותחות את הרשתות בעצמן, הן לא היו עושות הסכם קיבוצי. לבעלים של שופרסל ורבוע כחול יש עוד עסקים גדולים שאין בהם הסכם קיבוצי, כמו בחברת סלקום של אי.די.בי ובחברת דור-אלון של קבוצת אלון", הוא אומר.

"הרשתות הגדולות יעשו הכל כדי שלרשתות הפרטיות יהיה קשה להתחרות בהן. אני לא צריך הסכם קיבוצי כדי לתת תנאים לעובדים. כמו שאני לא דורש משופרסל ורבוע כחול לתת רכב לכל מנהל סניף, כמו שאני נותן למנהלי הסניפים שלי - שלא יכריחו אותי לנהל את העסק שלי כמו שהם מנהלים את שלהם".

בטיב טעם טוענים כי שופרסל ורבוע כחול יזמו את ההסכם לאחר שהן החלו לאבד נתחי שוק לטובת הרשתות הפרטיות הנתפסות כזולות יותר. "קשה להניח כי קברניטי שופרסל ורבוע כחול פעלו משיקולים פילנטרופיים, וכי תנאי ההעסקה של העובדים ברשתות הפרטיות אכן מדירים שינה מעיניהם", אומרים בטיב טעם.

לטענת טיב טעם, ההסכם נחתם בחוסר תום-לב, ויש בו עבירה לכאורה על חוק ההגבלים העסקיים כיוון שהוא מהווה "שיתוף-פעולה בין מתחרים עסקיים מובהקים, שמטרתו הבלעדית או העיקרית היא למנוע או להפחית את התחרות בתחום הפעילות".

התמ"ת: הנושא ייבחן

משרד התמ"ת מסר בתגובה כי בכוונת הממונה על יחסי עבודה במשרד התמ"ת, עו"ד שלמה יצחקי, לקיים את כל ההליכים המחוייבים על-פי חוק. עו"ד יצחקי יזמן את הוועדה המייעצת, יתייעץ עם הארגונים ויביא את המלצתו בפני שר התמ"ת.

עוד נמסר כי בכוונת שר התמ"ת לפרסם הודעה על הכוונה להרחיב את ההסכם הקיבוצי בענף רשתות השיווק. "השר מתכוון לשמוע את כל הצדדים ולקבל את חוות-הדעת של הועדה המייעצת בראשותו של עו"ד יצחקי. רק לאחר מכן יקבל החלטה בנושא".