המבורגר: "גיא ויסמן רצה להרוס את הראל והודה בזה, ועכשיו מצא עו"ד שאומר אחרת"

(עדכון) - בעל השליטה בהראל השקעות העיד נגד גיא ויסמן, המואשם בגניבת 123 מיליון שקל מהחברה, והבהיר: כשנמצא את הכסף, נחזיר אותו למבטחי המשנה ■ לדבריו, מאז הפרשה הופסקה הפעילות עם סוחרים ומתווכים

"גיא ויסמן הוא שקרן, מנוול בן-בליעל, שרצה להרוס את החברה שלנו. הוא כבר הודה בזה, הוא רק מצא עורך דין שמוכן להגיד אחרת" - כך אמר היום (ד') בעל השליטה ויו"ר ומנכ"ל הראל השקעות , ביטוח ופיננסים, יאיר המבורגר, בעדותו בתיק גיא ויסמן, המשנה למנכ"ל הראל בית השקעות לשעבר, שהואשם בגניבת 123 מיליון שקל מכספי החברה.

"אני יושב בראש פירמידה של 3,000 איש. 2,999 שירתו אותי באמונה", אמר המבורגר, והבהיר כי "כשנמצא את הכסף שגיא ויסמן לקח, נחזיר אותו למבטחי המשנה שכיסו חלק גדול מהנזק". לדבריו, מבטחי המשנה, לוידס ומיוניק-רי, מתכוונים לתבוע את ויסמן.

סוחרים ומתווכים

המבורגר סיפר כי מאז חשיפת הפרשה, חדל שיתוף-הפעולה בין החברה לבין סוחרים ומתווכים. הוא הסביר כי סוחרים הם אנשים שסוחרים לבד בבורסה, בעיקר במעו"ף, והראל משמשת להם כפלטפורמה אדמיניסטרטיבית לפעול מול הבורסה בתמורה לעמלות; ואילו מתווכים הם אלה שמביאים את הסוחרים להראל ומקבלים עמלת תיווך.

בהשיבו לטענותיו של סניגורו של ויסמן, עו"ד ילון הכט, לפיהן פעילות זו עדיין נמשכת, אמר המבורגר כי הדבר לא נכון, וכי "אם זה נכון, אז זה גרוע מאוד".

לבית המשפט הוגשה בהסכמה הודעתו של המבורגר במשטרה, בה אמר: "אני במשך זמן רב ביקשתי להפסיק לעבוד עם הסוחרים והמתווכים, מאחר שסוג העבודה הזו וסוג האנשים האלה לא מתאים למעמד המאוד מיוחד של קבוצת הראל".

המבורגר סיפר כי אמר להנהלת החברה ולוויסמן, שהיה אחראי על הקשר בין החברה לבין הסוחרים והמתווכים, להימנע מפעילות זו. "אם היתה נפסקת פעילות הסוחרים והמתווכים, ייתכן כי ניתן היה לעצור את המעילה בסכומים יותר נמוכים", העיד ויסמן. "לצערי, ההוראה שלי בנושא לא הגיעה לכדי ביצוע, ולמעשה לא הפכה להחלטה מחייבת".

פגיעה אישית

במהלך הודעתו סיפר המבורגר כי נודע לו על המעילה במארס 2007 בפגישה עם משה טרי, אז יו"ר רשות ניירות ערך. דווח לו כי במסגרת חקירת הרשות התגלה כי ויסמן מקבל החזרי עמלות מספקים, שהתבררו כסוחרים בניירות ערך. "למעשה, בשיחה הזו היה נראה שאת מי שגיא מרמה או גונב ממנו זה אותנו, על-ידי קבלת החזרים עמלות מסוחרים".

המבורגר סיפר כי לאחר שגם החלה בחברה בדיקה פנימית, הוא קיבל טלפון מאישה בשם טובה ליכטנשטיין, שהגדירה את עצמה כידידה של משפחת ויסמן. היא סיפרה לו כי פגשה את ויסמן יום לפני כן בחיפה, וכי הוא הודה בפניה כי מעל בכספי החברה וכי הוא עומד להתאבד. היא שיכנעה אותו לא להתאבד, אך אמרה לו כי תספר על המעילה להמבורגר. בסוף השיחה ביקשה מהמבורגר לקבוע פגישה עם ויסמן.

המבורגר אמר כי התקשר לטרי לדווח לו על כך, וכ-3 שעות לאחר מכן הוא קיבל SMS מוויסמן, שבו הוא מסביר לו כי הוא ומשפחתו נהרסו עקב מה שהוא עשה לחברה, וכי הוא מבקש לפגוש אותו בניסיון להציל משהו משמה הטוב של החברה, כיוון שהוא ממילא מחוסל.

לדברי המבורגר, בעצה משותפת עם רשות ניירות ערך סוכם כי ויסמן יגיע לפגישה למשרדו באותו יום, וכי היא תוקלט ותוסרט. המבורגר ציין כי במהלך הפגישה ויסמן הודה למעשה במעילה ב-100 מיליון שקל. "ויסמן התחיל בבכי רב, התנצל על המעילה באמון, על הפגיעה האישית בי, שהוא כל-כך אוהב - ואז הודה", סיפר.

המבורגר נשאל בחקירה לגבי מספר שמות שהעלה בפגישה עם ויסמן, כמו מנשה גייזלר, בעל השליטה בגלאון, ואורי בן-נפתלי. לדברי המבורגר, הוא שאל את ויסמן אם גייזלר מעורב בגניבה, כיוון שגייזלר נחשב חבר קרוב מאוד של ויסמן ומאחר שהוא סוחר גדול מאוד - ולא בשל חשד קונקרטי שהיה לו לגביו. לגבי בן-נפתלי אמר המבורגר כי הוא העלה את שמו מאחר שמדובר בסוחר שהפסיד 3 מיליון שקל בפעילות לא נכונה. "חשבתי שאולי גיא סיבך את אורי, כחלק מהתרגילים שהוא עשה. אין לי שום חשד לגבי אורי", הבהיר.

התובעת בתיק היא עו"ד אסתי שליין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. הודעתו של מבורגר הוגשה בהסכמה, ואולם הוא נחקר בחקירה נגדית בידי עו"ד ילון הכט.

ויסמן להמבורגר: "זה היה כדור שלג, אני פושע"

"נשארתי חסר כל, מבחור עשיר התרסקתי לחלוטין. אני פושע. פשוט פושע" - כך אמר המשנה למנכ"ל הראל בית השקעות לשעבר, גיא ויסמן, המואשם בגניבת 123 מיליון שקל מהראל, בפגישה שקיים עם בעל השליטה בקבוצה, יאיר המבורגר, מיד לאחר שדווח לו על דבר המעילה.

הפגישה התקיימה בהשתתפותו של עו"ד אורי סלונים, שמונה מטעם הראל לטפל בעניין, והוקלטה בקלטת וידיאו על-ידי משרד החקירות ויצמן-יער, שהוצגה היום בבית המשפט.

במהלך הפגישה נראה ויסמן בוכה בעת שהודה במעשיו. "אני מתבייש בעצמי, קשה לי להסתכל עלייך", אמר ויסמן להמבורגר. "אני לא גנב, מעולם לא הייתי גנב. נקלעתי לסיטואציה. אני בן אדם באמת טוב, עשיתי הרבה דברים טובים בחיים... אבל נוצר כדור שלג שאי-אפשר היה לעצור אותו.

"לא יכולתי להרוס את השם של 19 שנות עבודה שלי, ציפיתי לנס. ציפיתי שאפשר יהיה לכסות את הגירעונות האלה. הגיע יום הדין, אין מה לעשות. אני לא בן אדם שיכול להיכנס לכלא, אני לא מסוגל, לא יכול".

במהלך הפגישה גילה ויסמן לראשונה כי מעל ב-100 מיליון שקל. לדבריו, מדובר בכסף נוסטרו של החברה ולא של לקוחות. "אמנם מדובר בסכום דמיוני, אבל כמה שזה ישמע אדיוטי עכשיו, אני יודע שאני יכול לכסות את הסכום", אמר.

המבורגר שאל בתגובה את ויסמן מהיכן יש לחברה כל-כך הרבה כסף, והאם מחק את כל ההון שלה. ויסמן השיב: "כן. מה זה מחקתי את ההון? החברה לוקחת הלוואות. זה התחיל בסכום יחסית קטן, וזה הלך והתעצם, זה תפס תאוצה. אני לוקח את כל האשמה עליי... זה לא היתה היוזמה שלי למחוק את החברה, אני אוהב את החברה הזאת. אני נולדתי בחברה הזאת, אני אוהב אותך באופן אישי, ולא התכוונתי להגיע לסיטואציה כזאת. זה לא היה מזימה".

כשששאל המבורגר את ויסמן לאן הלך הכסף והאם הרוויח, השיב ויסמן כי לא הרוויח, וכי שחקנים אחרים בשוק הרוויחו.

"התכוונתי להתאבד"

במהלך הפגישה סיפר ויסמן להמבורגר כי תיכנן להתאבד. "הגעתי למצב שכבר אין לי מה לעשות, התכוונתי להתאבד אתמול לפנות בוקר. נפרדתי מכל המשפחה בשבת, אפשר להגיד, ואז צילצלתי לטובה ליכטנשטיין (קרובת המשפחה, ה.מ), והיא אמרה לי שאסור לי לעשות עוול למשפחה ולכולם".