ראש השנה: ירידה של 7.5% בפדיון חנויות האופנה בקניונים

עם ישראל הוציא בתוך שבועיים 167 מיליון שקל על אופנה לראש השנה ■ הירידה החדה ביותר נרשמה בתחום אופנת הנשים

ראש השנה תש"ע לא הביא עמו בשורה לחנויות האופנה, שרשמו בשבועיים שלפני החג ירידה של 7.5% במכירות - וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה טרם ראש השנה אשתקד. כך עולה מנתוני מערכת ריס הכוללים נתוני מכירות של 1,100 חנויות זהות.

הפדיון בחנויות הזהות הסתכם השנה ב-149 מיליון שקל, והוא משקף אובדן מכירות בהיקף של 11 מיליון שקל.

הירידה החדה יותר נרשמה בתחום אופנת הנשים (7.8%-), בעוד שאופנת הגברים רשמה ירידה מתונה יותר שהסתכמה ב-3.5% בלבד.

קניון ערים בכפר-סבא הוביל את הירידה בפדיונות (30%-), ונראה כי הוא הנפגע העיקרי מפתיחת מרכז G בכפר-סבא. ירידות חדות נרשמו גם בקריון (15%-), בקניון גבעתיים (10%-) ובקניון עזריאלי (10%-).

ירידה נמוכה יותר, בשיעורים שבין 6% ל-6.5%, נרשמה בקניון רמת-אביב, בקניון מלחה, בקניון איילון ובקניון הנגב. קניון רחובות, קניון הצפון וקניון השרון רשמו ירידה נמוכה מהממוצע שעמדה על כ-4%. לעומתם, פאוור סנטר ONE בבאר-שבע רשם עלייה של 21% בפדיונות, ואילו קניון לב חדרה רשם עלייה של 10%.

רובע אלרוב בשכונת ממילא בירושלים מראה סימני התאוששות זה החודש השני ברציפות ורושם עלייה של 26% בפדיונות החג, ואולם למרות העלייה, שיעור הפדיון למ"ר עדיין נמוך ועומד על 65 שקל למ"ר - לעומת ממוצע ארצי של 70 שקל למ"ר.

גם בקניון מודיעין, המגלה התאוששות עם עלייה של 24.5% בפדיונות החג, הפדיון למ"ר בקניון עדיין נמוך מממוצע הפדיון בקניונים האזוריים, ועומד על 78 שקל למ"ר לעומת ממוצע של 87 שקל למ"ר.

בכלל, נראה כי אתרי המסחר בירושלים ואילת נהנו מעלייה בפדיונות, בעוד שבמחוז חיפה ובצפון נרשמו ירידות חדות במיוחד שהגיעו עד לירידה של 16%.

חשוב לציין כי בחישוב הפדיון הכולל של חנויות האופנה בארץ, לרבות חנויות חדשות שנפתחו, שיעור הירידה הכללי היה נמוך יותר ועמד על 4.5%, מ-175.5 מיליון שקל ב-2008 ל-167 מיליון שקל ב-2009.

לדברי עו"ד חגית איזמן, מנהלת תחום רשתות וקניונים בריס, חג העיד-אל-פיטר במגזר הערבי היה אמור למתן את הירידה במכירות, אולם נראה כי הדבר לא קרה בפועל, בשל העובדה שהחג נפל ביום השני של ראש השנה, כך שמרבית מרכזי הקניות היו סגורים.

22