עדיין במיתון? ירידה של 2.5% בפדיון האופנה בקניונים באוגוסט

נתוני מערכת ריס מצביעים על עלייה בפדיונות במתחמי המסחר בירושלים, אך על ירידה בפדיונות האופנה בקניון עזריאלי ובקניון רמת-אביב

אווירת היציאה מהמיתון והצהרות הקניונים בדבר עלייה משמעותית במספר המבקרים ובמכירות באוגוסט, לא באו לידי בנתוני מכירות האופנה. לפי נתוני מערכת ריס, המכירות של 1,180 חנויות אופנה זהות רשמו באוגוסט ירידה של 2.5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. עם זאת, שיעור הירידה במכירות באוגוסט נמוך מהירידה החדה שנרשמה בחודש יולי השנה ושעמדה על 10.5%, וייתכן כי הוא אף הושפע ממנה.

לדברי מנהלת תחום רשתות וקניונים בריס, חגית איזמן, למרות שיעור הירידה הנמוך יחסית באוגוסט, מוקדם עדיין לבשר על מגמה חיובית בשל התנודתיות הרבה בשוק. יצויין כי מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט השלימו מכירות האופנה בחנויות זהות ירידה של 7.5%.

הקיץ בירושלים היה חם במיוחד, וכל אתרי המסחר בעיר רשמו עלייה בפדיונות. לפני שנה היו ספקנים רבים באשר להצלחתו האפשרית של קניון ממילא בירושלים. השנה, כשרחובותיו גדושים באנשים, הוא רשם עלייה של 29% בפדיונות האופנה, וזאת בהשוואה לאוגוסט 2008. נתונים אלה אינם כוללים את מכירותיה של החנות הראשונה של GAP שנפתחה לפני כשבועיים בקניון. קניון מלחה בירושלים חותם אף הוא את החודש עם עלייה של 3% בפדיונות.

אחרי צליעה ארוכה, סימנים חיוביים ניכרים גם בקניון מודיעין, שרושם באוגוסט עלייה של 16% בפדיונות האופנה, ואילו קניון גירון שבאשקלון רושם עלייה של 8%.

הטראפיק לא הביא פדיונות

קניון עזריאלי בתל-אביב בלט בחודש אוגוסט בריבוי מבקרים. מי שנקלע לקניון זכה לראות מדי יום מאות בני-נוער שגודשים את הקניון. למרות זאת ואולי בשל זאת, מכירות האופנה בעזריאלי רשמו באוגוסט ירידה של 4.5%. על פניו נראה כי קניון עזריאלי, הזוכה לנגישות טובה במיוחד, מושך אליו אוכלוסיה צעירה הרואה בשיטוט בקניון מקום בילוי ואשר סל הקנייה שלה נמוך יחסית. המשוואה שטראפיק בא לידי ביטוי בפדיונות אינה תופסת כשמדובר בבני-נוער, וקניון הגדוש באוכלוסיה צעירה ומרעישה עשוי דווקא להרחיק קהל קונים אחר.

אם רמת-אביב היא ברומטר למיתון, הרי שהמיתון עדיין כאן: גם מכירות האופנה בקניון רמת-אביב רשמו באוגוסט ירידה של 4.5%. קניון איילון ברמת-גן חתם את אוגוסט עם עלייה של 1% בפדיונות, ואילו פדיונות האופנה בקניון רחובות באוגוסט נותרו ללא שינוי.

מרכז ONE באר-שבע הוביל באוגוסט את העלייה בפדיונות האופנה בפאוור סנטרים באוגוסט (12%), ועליות נרשמו גם בביל"ו סנטר (11%), וכן בסילבר אשקלון, ביג קסטינה וביג אילת, שרשמו כל אחד עלייה של 8%.

מנתוני מערכת ריס עולה עוד כי קיים פער בין הקניונים לפאוור סנטרים. בעוד הקניונים הגדולים רשמו באוגוסט של 3%, הסתכמה הירידה בפאוור סנטרים בחצי אחוז בלבד.

בנוסף, תחום אופנת הנשים שרשם במרבית חודשי השנה ירידות חדות, רושם באוגוסט ירידה של 1% בלבד, בעוד שתחום אופנת הגברים רושם עלייה של 1%. אך למרות ההתאוששות הנקודתית, תחום אופנת הנשים חותם את 8 החודשים הראשונים של השנה עם ירידה כוללת של 8.5% במכירות. לעומת זאת, בתקופה זו רשמו מכירות אופנת הגברים ירידה של 2.5% בלבד. גם כאן הירידות החדות נרשמו בקניונים הגדולים, בעוד שבפאוור סנטרים נרשמו ירידות מתונות יותר.

פדיונות