דו"ח המבקר: ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני "סידר" לרעייתו 430 אלף שקל

דורית לחיאני הועסקה כראש מטה הבחירות של בעלה לראשות העירייה, וקיבלה "דמי הצלחה" על תוצאות הבחירות ■ דו"ח המבקר: ליקויים בחשבונות של כשליש מהמועמדים בפריימריז 2008לדו"ח המלא

ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, סידר לאשתו דורית "דמי הצלחה" - תשלום לספקים ונותני שירות על-פי תוצאות הבחירות - בסך 280 אלף שקל, עבור ניהול המטה שלו לקראת הבחירות לרשויות המקומיות. כך עולה מדו"ח על תוצאות ביקורת חשבונות סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר 2008, שמפרסם היום (ד') מבקר המדינה.

לחיאני כבר כיכב בדו"ח קודם אחרי שקידם את אמו הסייעת לתפקיד מנהלת ענף גני-ילדים ללא מכרז.

המבקר מיכה לינדנשטראוס יוצא נגד תופעת "דמי ההצלחה", ומציין כי בחלק מהמקרים הסתכמו "דמי ההצלחה" בסכומים הגבוהים באופן ניכר מההוצאה המקובלת בהתקשרויות דומות.

"בת-ים בראש מורם" של לחיאני, שזכתה ב-10 מנדטים, שילמה לדורית לחיאני שכר חודשי המסתכם ב-150 אלף שקל וכן "דמי הצלחה" על-פי תוצאות הבחירות, שהסתכמו בפועל ב-280 אלף שקל.

מלשכת ראש העיר בבת-ים נמסר בתגובה כי העסקתה של לחיאני כמנהלת המטה היא "חוקית ואושרה מראש על-ידי מבקר המדינה. תוצאות הבחירות מעידות יותר מכל על הצלחתה בתפקיד. גברת לחיאני עסקה בניהול הבחירות כשנה, והסיעה תדרוש להכיר הכרה מלאה בתשלום 'דמי ההצלחה', כפי שהדבר נעשה על-ידי מבקר המדינה עצמו בעשרות חוזים במערכות בחירות ברחבי הארץ".

עוד עולה מדו"ח מבקר המדינה כי סיעתו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, סיימה את הבחירות לרשויות המקומיות בגירעון של יותר מ-4 מיליון שקל.

המבקר בדק את הכנסות הסיעות והוצאותיהן, כדי לבדוק אם היו בגבולות התקרה שנקבעה בחוק. על-פי החוק, אם המבקר קובע כי הדו"ח של הסיעה אינו תקין, מוטלת עליה סנקציה כספית. משמעותה של הסנקציה היא כי יתרת המימון הממלכתי שלא שולמה לה - 15% - לא תשולם לה.

המבקר יכול להמליץ לשר להקטין את הסנקציה הכספית, כך שחלק מיתרת המימון כן ישולם. לגבי סיעתו של ברקת, ממליץ המבקר לשלול לה 7% מהמימון - זאת בשל אופי החריגה והיקפה.

הוצאות הסיעות המקומיות במערכת הבחירות הנוכחית הסתכמו בכ-150 מיליון שקל. 15 סיעות מקומיות חרגו מתקרת ההוצאות המותרת על-פי החוק בסכומים שבין אלפי שקלים ל-290 אלף שקל.

בדיקת החשבונות של הסיעות העלתה כי 174 סיעות סיימו את תקופת הבחירות בגירעונות כספיים; 37 סיעות סיימו בגירעון של יותר מ-100 אלף שקל.