יצרנית הפלדה "חד אסף" משביתה את פעילות הייצור

מנכ"ל החברה: 200 עובדים צפויים לצאת לחופשה אם התמ"ת לא יתערב

נמשכת מצוקת יצרניות הפלדה המקומיות. היום (ד') הודיעה לבורסה יצרנית הפלדה חד אסף כי החלה בהשבתת פעילותה לייצור פלדה במפעליה בעכו (מפעל התכה) ובקריית גת (מפעל ערגול).

בשיחה עם "גלובס" הסביר מנכ"ל החברה, אנדרה ויידה, כי החברה סובלת ממחסור בגרוטאות כחומר גלם לייצור ברזל לבניין, ובעקבות זאת צפויים 200 מתוך 600 עובדי החברה לצאת לחופשה. לדבריו, חלק מהעובדים ינצלו באופן יזום את יתרת ימי החופשה שלהם והאחרים ייצאו לחופשה ללא תשלום. בינתיים, הם מבצעים עבודות תחזוקה במפעלים. "אנחנו מקווים שבתום עבודות התחזוקה יהיו בידי החברה מספיק גרוטאות שיאפשרו להמשיך את עבודות הייצור במפעלים ושלא נצטרך להוציא את העובדים לחופשה", אמר ויידה.

כזכור, מצוקת יצרניות הברזל עלתה לכותרות לפני כמה חודשים, כשהן ביקשו את הגנת המדינה מפני יבוא זול של ברזל. הן ביקשו להטיל ערובה על יבוא הברזל, בטענה שנפגעו מהירידה החדה במחיריו כתוצאה מהמשבר העולמי.

שר התמ"ת החליט באופן זמני שלא להיענות לבקשתן, עד לדיון מחודש בנושא בתחילת השנה הקרובה. בינתיים, סובלות היצרניות, כאמור, גם ממחסור בחומר גולם לייצור.

ייצוא זול של גרוטאות

המחסור המקומי בגרוטאות פוגע בשתי יצרניות הפלדה המקומיות היחידות, חד אסף והחברה הפרטית יהודה פלדות. הוא נובע מכך שספקיות הגרוטאות בארץ מעדיפות לייצא אותן לטורקיה בעיקר.

לדברי אלי שטיין, מנכ"ל יהודה פלדות, הבקרה בטורקיה על איכות הגרוטאות הנרכשות אינה הדוקה, ולכן קל יותר לספקיות הישראליות למכור לה מאשר ליצרניות המקומיות. למרבה האירוניה, ישראל מייבאת מטורקיה חלק מהברזל, שמיוצר מחומר גלם שמקורו בחלקו בישראל.

שתי החברות המקומיות מייצרות 200-250 אלף טון ברזל בשנה, בעוד כל מפעל בטורקיה מייצר בממוצע כמות גבוהה פי 4-7.5 מכך. משום היקף הייצור הנרחב ועלות הייצור הזולה ליחידה, מתאפשר לטורקים לשלם עבור הגרוטאות יותר מהיצרניות המקומיות.

בחודשים האחרונים מצאו עצמם המפעלים המקומיים עם פחות גרוטאות לרכישה והם נאלצו לנגוס במלאים שלהם. חברת חד אסף הגיעה עד למצב שבו היא משביתה את פעילות הייצור במפעליה. "מגרש הגרוטאות שלנו הפך למגרש כדורסל", אמר ל"גלובס" ויידה. לפני כמה שבועות השביתו גם ביהודה פלדות את פעילות הייצור מאותה סיבה ל-16 יום.

לדברי ויידה ושטיין, הפתרון טמון בכך שהמדינה תטיל ערובה על יצוא ברזל, וכך תחייב את הספקים למכור גרוטאות קודם כל לשוק המקומי. התאחדות התעשיינים התגייסה לעזרתם וטוענת אף היא כי "התמ"ת חייב להגן לפחות על חומרי הגלם באמצעות היטל ולהציל את תעשיית הפלדה הישראלית".

נציין כי בחד אסף מועסקים כ-600 עובדים בסך הכל וכי ביהודה פלדות מועסקים כ-800 עובדים.