קרן הנפט של אלסקה מחלקת דיבידנד לכל אזרח

כל מבוגר וקטין באלסקה יקבל דיבידנד בסך 1,305 דולר מקרן הנאמנות לכספי הנפט של המדינה, אך השנה יהיה התשלום השנתי קטן ביותר מ-50% מסכום השיא ששולם אשתקד

כל מבוגר וקטין באלסקה יקבל דיבידנד בסך 1,305 דולר מקרן הנאמנות לכספי הנפט של המדינה, אך השנה יהיה התשלום השנתי קטן ביותר מ-50% מסכום השיא ששולם אשתקד. הדיבידנד התכווץ מכיוון שבשנת הכספים 2009 הפסידה אלסקה פרמננט פאנד 6.6 מיליארד דולר, שמהווים 18% משוויה. כך נאמר בדו"ח הכספי השנתי של הקרן.

בטקס שהתקיים השבוע (ד') באנקורג' הכריז מושל אלסקה, שון פרנל, על גובה הדיבידנד, שישולם בעוד שבועיים. הדיבידנד השנתי מבוסס על ממוצע הרווח בתקופה של חמש שנים, ולכן ההשקעות המוצלחות שביצעה הקרן בשנים קודמות קיזזו את ההפסדים שנרשמו בשנה שעברה.

ב-2008 קיבל כל תושב אלסקה 32,269 דולר. הסכום מורכב מדיבידנד שיא בסך 2,069 דולר ומ"החזר אנרגיה" חד-פעמי בסך 1,200 דולר, ביוזמתה של המושלת לשעבר, שרה פיילין, שפרשה מתפקידה זמן לא רב לאחר שהיתה מועמדת המפלגה הרפובליקנית לסגנית הנשיא והפסידה יחד עם המועמד לנשיאות, ג'ון מקיין.

אלסקה פרמננט פאנד הוקמה ב-1976 כקרן שבה יופקדו חלק מההכנסות של המדינה מבארות הנפט שלה. תשלומי הדיבידנד, שהחלו ב-1982, הפכו למסורת באלסקה. סוחרים בונים על הזרמת הכספים, שיוצרת חגיגת קניות עונתית.

עבור תושבי אלסקה, בייחוד באזורים הכפריים, שעלות המחיה בהם יקרה להחריד, תשלום הדיבידנד מגיע בעיתוי קריטי במיוחד, כאשר הטמפרטורות צונחות ובמקביל גובר הביקוש לדלק היקר להסקה. גם תושבי האזורים העירוניים באלסקה סומכים על הדיבידנד כמקור מימון משלים, אך עבור רבים מהם הדיבידנד לא מהווה סכום משמעותי, אלא נחשב "כסף לבזבוזים".

אפילו במקומות כמו נורת' סלופ, עיירה בת 500 נפשות שבה אפשרויות התעסוקה מוגבלות מאוד, ושרוב תושביה מתקיימים על ציד לוויתנים, מתקשים התושבים להתאפק מלחגוג את חלוקת הדיבידנד ביציאה לקניות של בזבוזים.

1,305 דולר יקבל כל תושב אלסקה ב-2009

32,269 דולר קיבל כל תושב אלסקה ב-2008