אוברלנד קרובה לפירוק: תותיר אחריה חובות של כ-60 מ' ש'

לחברה של עזרא דורון חובות של כ-60 מיליון שקל ופחות מ-6 מיליון שקל בקופה ■ לדוחותיה למחצית הראשונה של 2009 צורפה הערת "עסק חי"

חברת מימון הנדל"ן אוברלנד מספקת היום (ה') תזכורת כואבת נוספת למשקיעים באג"ח שלה לאופוריה ששררה בשוק ההון טרם המשבר, עם פרסום דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה ב-2009.

שנתיים וחצי לאחר שניצלה את הגאות בשוק, ואת תאוותם הבלתי מרוסנת של הגופים המוסדיים, לגייס כמעט 100 מיליון שקל, היא רחוקה כפסע מפירוק, תוך שהיא מותירה חובות עצומים. במאזן החברה, שבשליטת עזרא דורון, התחייבויות של כ-60 מיליון שקל ופחות מ-6 מיליון שקל בקופתה.

לא תפרע הלוואה של 1.8 מ' ד' לגאון

בדוחות מספקת אוברלנד אסמכתא רשמית לכך שאין ברשותה האמצעים לפרוע הלוואה שהיקפה 1.8 מיליון דולר בלבד לקבוצת גאון אחזקות . בהתייחס להלוואה זו, מציינים רואי החשבון של אוברלנד כי "נכון ליום אישור הדוחות הכספיים, אין לחברה אמצעים לפירעון ההלוואה".

גאון אחזקות עצמה הודיעה לאחרונה כי אם אוברלנד לא תפרע את ההלוואה שקיבלה ממנה תוך 21 יום, היא תגיש בקשה לפירוקה.

ההשקעה בחברה דוגמת אוברלנד, שפעילה בארה"ב ושראשיה אף אינם טורחים לנהל קשר אישי מול מחזיקי האג"ח ממקום מושבם באמריקה, נראית היום כמעט הזויה. כך למשל, התנהלה אסיפת האג"ח האחרונה מול היו"ר גדעון ברד והמנכ"ל יניב עציון, באמצעות שיחת ועידה דרך משרד עורכי הדין שלהם.

ואולם, בחיפוש אחר תשואה אפשרית גבוהה, לא היססו בעבר חלק מהגופים הגדולים במשק להשקיע בחברה, ומלבד קבוצת גאון כוללים משקיעיה גם את החברות מנורה, מגדל וכלל.

בדוחותיה מהיום מציינת אוברלנד כי עורכי הדין של קבוצת גאון ציינו שבמסגרת הליכי הפירוק הם ידרשו לחקור את נושאי המשרה בחברה ואת בעל השליטה, דורון (45, בעל השכלה תיכונית, מחזיק ברישיון תיווך בנדל"ן בקליפורניה וברישיון מתן הלוואות ממדינת נבאדה).

בנוסף להפסד ההלוואה הצפוי של גאון, קיימים ספקות גדולים לגבי יכולתה של אוברלנד לעמוד בתשלומי האג"ח, מה שהוביל את רואי החשבון של החברה, משרד עמית-חלפון, לצרף לדוחותיה הערת "עסק חי" המשקפת חשש להמשך קיומה.

במארס 2011 עליה לפרוע 54 מ' ש'

רואי החשבון הסבירו כי המצב הקשה בשוק הנדל"ן האמריקני, בשילוב התחייבויותיה הרבות, "מעוררים ספקות משמעותיים בדבר יכולתה של החברה להמשיך ולפעול כעסק חי". הערה דומה כבר צורפה לדוחות אוברלנד בסיכום 2008, לנוכח המצב ששרר בארה"ב.

בהתייחס לתשלומי האג"ח, מציינים רואי החשבון כי "בחודש מארס 2011 תידרש החברה לפרוע אג"ח שהונפקו בת"א בסך של כ-54 מיליון שקל. יכולתה לעמוד בפירעון האיגרות תלויה ביכולתה לממש את נכסיה עד לאותו מועד (התשלום), במחירים שיאפשרו לה לשרת את החוב.

לאור המצב בסביבה בה פועלת החברה, קיימת אי ודאות מהותית בדבר יכולתה לבצע את האמור". יצויין, כי בימים הקרובים תידרש אוברלנד לתשלום ריבית רבעוני, שבשלב זה לא נראה כי ישולם.

נקלעה ללב המשבר בארה"ב

עיסוקה של אוברלנד - מימון חוץ בנקאי לזמן קצר בתחום הנדל"ן - חשף אותה למוקד הבעייתי ביותר של המשבר בארה"ב. רוב הפרויקטים להם העניקה הלוואות, ושכיום אין היא מקבלת אף את הריבית המובטחת בגינן, ממוקמים בקליפורניה.

בין אלה ניתן להזכיר שטח של תחנת דלק, מרכז מיחזור, מוסך למשאיות, בניין מסחרי, יחידות דיור בשלבים שונים, וכן מוטל בנבאדה הכולל 157 חדרים. היקף ההלוואות הללו עומד על 8.6 מיליון דולר.

חלק מנכסים אלה עמדו למכירה פומבית, אולם לא קיבלו את מחיר המינימום הנדרש עבורם, ואוברלנד קיבלה אותם לידיה. כעת, תנסה החברה לממש אותם, כשמצב שוק הנדל"ן העגום בארה"ב יקשה עליה, וגם מצבם הירוד של חלק מהנכסים לא צפוי לסייע לה בכך.

החברה מעריכה כי "הסבירות שהנכסים הנ"ל יימכרו במצבם הנוכחי במחיר המינימום, נמוכה, ולפיכך אוברלנד תפעל להכשיר את הנכסים, לשפצם ולהתאימם למכירה". לאור מצבה הכספי, לא ברורה יכולתה של אוברלנד להשקיע בשיפוץ ושידרוג אותם נכסים.

בסיכום מחצית 2009 רשמה אוברלנד הפרשה לחובות מסופקים של 10.2 מיליון שקל והפסד של 1.6 מיליון שקל, וצברה גירעון של 7.4 מיליון שקל בהון העצמי. דוחות החברה פורסמו היום לאחר שהרשות לניירות ערך דחתה את בקשתה להאריך את מועד הגשת הדוח מסוף אוגוסט לסוף ספטמבר, בשל סיומה המפתיע של ההתקשרות עם היועץ המשפטי של החברה.