אהוד אולמרט על ספסל הנאשמים: "אצא חף מכל עבירה"

מול ראש הממשלה לשעבר עומדים אישומים ב-3 פרשות מרכזיות: ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות ■ שלב ההוכחות יחל בפברואר 2010 ויתקיים בקצב של 3 דיונים בשבוע

לראשונה בישראל ישב היום (ו') ראש ממשלה לשעבר על ספסל הנאשמים. 4 ימים לפני המועד המתוכנן, נפתח בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הנאשם בפרשות מעטפות הכסף ממשה טלנסקי, פרשת ראשונטורס וניגוד עניינים בפרשת מרכז ההשקעות, שם קיבל החלטות כשר התמ"ת בעניין גופים שיוצגו על-ידי מקורבו לשעבר, עו"ד אורי מסר.

עם בואו לבית המשפט המחוזי בירושלים אמר אולמרט: "המעמד הזה הוא בוודאי מעמד קשה עבורי. במשך 3 השנים האחרונות הייתי נתון למסכת כמעט בלתי אנושית של הכפשות וחקירות. מטבע הדברים שילמתי מחיר כבד על התקופה הזאת. עכשיו הגיע זמן העובדות, רק העובדות. אני באתי לכאן היום כאיש חף מכל עבירה, ואני מאמין כי אני גם אצא מכאן כאיש חף מכל עבירה".

אהוד אולמרט / צלם: איל יצהר

פרקליט המדינה, משה לדור, לא הגיע הבוקר לבית המשפט, לטענת גורמים בפרקליטות בשל "סיבות אישיות". פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, אמר לפני כניסתו לאולם המשפט: "התיק הזה מגיע סוף-סוף אחרי שנה וחצי לבית המשפט. זה המקום הראוי שבו צריכים להתברר העובדות, הטיעונים המשפטיים, כאן אנחנו ננהל את הדיון הענייני והממצה, וההכרעה תיפול כאן".

כזכור, אולמרט מואשם בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במירמה. בפרקליטות החליטו לאחר התלבטות שלא להאשימו בלקיחת שוחד בשל קושי להוכיח את הקשר בין הכספים שקיבל מטלנסקי לאורך השנים לבין טובות ההנאה שהעניק לטלנסקי בניסיונו לסייע לעסקיו של המתרים האמריקני.

פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, טען בבית המשפט כי אף שעדיין יש מחלוקות הן לגבי היקף חומר החקירה שהגיע לידי ההגנה והן לגבי ראיות שהוטל עליהן חיסיון, "פרק הזמן מכאן ועד התחלת שלב הראיות לא צריך להיות חודשים ארוכים".

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לתחום את פרק הזמן לטענות המקדמיות ולדיונים בדבר חומרי החקירה, כדי שניתן יהיה להתחיל בהעדת העדים.

עם תחילת הדיון פנתה נשיאת בית המשפט המחוזי, השופטת מוסיה ארד, היושבת בראש ההרכב, לראש הממשלה לשעבר אולמרט ולמזכירתו לשעבר שולה זקן, ושאלה אותם אם קראו את כתב האישום ואם הבינו את תוכנו. אולמרט קם על רגליו והשיב: "כן, גבירתי, בהחלט", וכך גם זקן.

עו"ד אלי זהר, סניגורו של אולמרט, אמר כי יש צורך בצילום חומר החקירה מתחילתו, מאחר שכל החומרים שהפרקליטות העבירה לסניגורים עד היום הגיעו בצורה לא מסודרת, על-פי התפתחות החקירה, וכי הם תופסים עד עתה כ-186 קלסרים.

עו"ד זהר הצהיר בבית המשפט כי ינסה להגיע להסכמות דיוניות עם התביעה, כדי לייתר את עדותם של רבים מבין 280 עדי התביעה. לדבריו, תפקידם של חלק ניכר מהעדים הוא לאפשר לתביעה להגיש מסמכים לבית המשפט - ולדבריו ניתן יהיה להגיע להסכמות שלפיהן המסמכים יוגשו גם בלי צורך להטריח את העדים לבית המשפט, וכך ניתן יהיה לקצר את רשימת עדי התביעה.

הרכב השופטים בראשות מוסיה ארד הודיע כי בכוונתו לקיים את שלב ההוכחות במשפט בקצב של 3-4 דיונים בשבוע. לאור מחאת התביעה והגנה, הוחלט כי הדיונים יתקיימו בקצב של 3 דיונים בשבוע. ההגנה דורשת להתחיל את שלב ההוכחות האינטנסיבי בחודש אפריל 2010 ולא בינואר, כפי שביקש בית המשפט לקבוע.

בסוף הדיון, הרכב השופטים הורה כי שלב ההוכחות במשפט יתחיל ב-22 בפברואר 2010 ויתקיים כאמור בקצב של 3 דיונים בשבוע, בימים שני, שלישי וחמישי בין השעות 9 בבוקר ועד 4 אחר-הצהריים.

במהלך הדיון כולו ישב אולמרט בפנים קפואות, מבלי להוציא הגה. לעומתו שיגרה שולה זקן, שישבה לצדו, חיוכים מדי פעם. בתום הדיון יצא אולמרט מבית המשפט מבלי להצהיר הצהרות נוספות.

"כל מה שקורה במשפט הזה הוא לא רגיל ולא שגרתי", אמר עו"ד אלי זהר לאחר תום הדיון בבית המשפט המחוזי. "קיבלנו את כתב האישום לפני 3 שבועות. צריך להתחיל לעבוד בצורה מסודרת. אנחנו נוכל לתת הגנה ראויה לנאשם אם יהיה בידינו כל החומר ואם נעבוד בלוח זמנים סביר".

זהר סירב להביע את דעתו על העובדה שהפרקליטות טרם החליטה אם עו"ד אורי מסר יהיה אחד הנאשמים במשפט, ואמר כי "החומרים שקיבלנו עד עכשיו אינם מספיקים כדי שאשיב מה אני חושב על ההחלטות לגבי אורי מסר".

בתשובה לשאלה מדוע התעקשו הסניגורים לדחות את תחילת שלב ההוכחות, השיב בצאתו מהאולם עו"ד נבות תל-צור מצוות ההגנה של אולמרט: "כל מה שביקשנו היום הוא לקיים את הוראות החוק, כי הן הערובה למשפט צדק. קיצורי דרך לא יביאו אותנו לתוצאה טובה".

בנוגע לעשרות המסמכים מבין חומר החקירה שעליהם קיבלה הפרקליטות תעודת חיסיון, אמר תל-צור: "זאת שאלה טובה מה הם מסתירים. נקיים פגישת בירור עם הפרקליטות, ואם לא נקבל הסברים - נפנה לבית המשפט. יש כלים לטפל בכך. לא ננהל את המשפט הזה בקלפים מוסתרים אלא בקלפיים גלויים. לא יהיו פה הסתרות וסודות".

עד לתחילת שלב ההוכחות בפברואר הורה בית המשפט לקיים ישיבות מקדימות, החל מחודש נובמבר הקרוב, שיעסקו הן בשאלת העברת החומרים לצוות ההגנה, הן בנוגע למסמכים שעליהם הוצאה תעודת חיסיון, הן בנוגע לטענות המקדמיות של הסניגורים, והן בנוגע ל"הסכמות דיוניות" שיאפשרו לתביעה להגיש מסמכים רבים לבית המשפט מבלי להטריח חלק ניכר מרשימת 280 עדי התביעה. הדיונים הללו אמורים להסתיים עד ינואר 2010, כחודש לפני שהעד הראשון יוזמן לעלות לדוכן העדים.

הרכב השופטים הודיע כי בדעתו לסיים את שלב ההוכחות במשפט עד לתום שנת המשפט הנוכחית - ביולי 2010.