מחר: לראשונה בישראל יישב ראש ממשלה לשעבר על ספסל הנאשמים

בבית המשפט המחוזי בירושלים ייפתח מחר משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הנאשם בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות ■ יחד עם אולמרט נאשמת גם מזכירתו לשעבר, שולה זקן

לראשונה בישראל יישב מחר (ו') ראש ממשלה לשעבר על ספסל הנאשמים. 4 ימים לפני המועד המתוכנן, ייפתח בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הנאשם בפרשות מעטפות הכסף ממשה טלנסקי, ראשונטורס, וניגוד עניינים בפרשת מרכז ההשקעות, שם קיבל החלטות כשר התמ"ת בעניין גופים שיוצגו על-ידי מקורבו לשעבר, עו"ד אורי מסר.

יחד עם אולמרט נאשמת גם מזכירתו לשעבר, שולה זקן, העומדת לדין בנפרד גם בפרשת רשות המסים.

במקור נקבע דיון פתיחת המשפט ליום שלישי הבא בצהריים. אלא שסניגוריו של אולמרט, ובראשם עו"ד אלי זהר, טענו כי הם אינם יכולים להתייצב לדיון במועד זה - מאחר שעוד קודם לכן נקבע להם דיון בעניינו של לקוח אחר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב - וביקשו לדחות את דיון הקראת כתב האישום ל-11 באוקטובר, אחרי חג הסוכות.

בתחילה הסכימו שופטיו של אולמרט לדחות את מועד הדיון לשעה 16:00, אולם הסניגורים הסבירו כי גם בשעה זו לא יוכלו להתייצב, וכדי שלא להיתפס כמי שמנסים לעכב עוד ועוד את פתיחת המשפט ו"לדחות את הקץ" - הציעו מועדים חלופיים, חלקם מוקדמים יותר מהתאריך שנקבע.

הפרקליטות, מצידה, סירבה לדחות את פתיחת המשפט, אף שבית המשפט הודיע כי מאחר שבין הצדדים שוררת מחלוקת באשר להיקף חומרי החקירה שאמורים להגיע מהתביעה לידי הסניגורים - לא תישמע תשובת הנאשם לכתב האישום במועד זה, והדיון יוקדש אך ורק להקראת כתב האישום, לתיאום מועדים להמשך הדיונים.

בנוגע לחומרי החקירה כתב עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים כי "המדינה העבירה את חומרי החקירה להגנה לפני זמן רב, והזמינה את ההגנה לעיין בכל חומרי החקירה ולצלמם. הובהר כי אנו מוכנים לסייע להגנה בנושא זה".

בסביבתו של אולמרט טוענים כי רק לפני שבוע הגיע לידיהם מהפרקליטות מסמך בן 108 עמודים, הכולל את רשימת כל חומרי החקירה שישמשו את התביעה בשלב ההוכחות במשפט.

לפני כחודש הודיע היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על החלטתו, שנעשתה על דעתו של פרקליט המדינה משה לדור, להעמיד לדין את אולמרט בכל הפרשות שבעטיין הוזמן לשימוע, פרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות. זאת, לאחר שלשיטת הפרקליטות ויתרו סניגוריו של אולמרט על זכות השימוע משהצהירו כי לא יופיעו במועדים שנקבעו להם, וטענו כי השימוע צריך להתקיים בפני גורם חיצוני ולא בפני מזוז.

אולמרט מואשם בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במירמה. בפרקליטות החליטו לאחר התלבטות שלא להאשימו בלקיחת שוחד בשל קושי להוכיח את הקשר בין הכספים שקיבל מטלנסקי לאורך השנים לבין טובות ההנאה שהעניק לטלנסקי בנסיונו לסייע לעסקיו של המתרים האמריקני.

בפרקליטות טרם החליטו אם גם טלנסקי ואורי מסר יהפכו לנאשמים בפרשה. טלנסקי כבר סיים את תפקידו כעד, מאחר שבמסגרת העדות המוקדמת נחקר הן בחקירה ראשית על-ידי פרקליט המדינה לדור והן בחקירה נגדית על-ידי סניגוריו של אולמרט.