השקעות בסין: הזדמנויות המחייבות זהירות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי: "משקיעים ישראלים המעוניינים להשקיע בסין חייבים לקחת בחשבון את הגישה המחמירה של רשויות המס בסין ביחס לניצול אמנות מס"

[רוצה להשקיע בסין? הירשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

סין נחשבת כיום כמנוע הצמיחה המרכזי בכלכלה הגלובלית, והיא אטרקטיבית מאוד למשקיעים זרים. סין מתאוששת מהמשבר הכלכלי מהר יחסית למדינות אחרות, והיא רשמה צמיחה של 7.9% ברבעון השני של 2009. קצב הצמיחה בסין בשלוש השנים שלפני המשבר הכלכלי עמד על 11% בממוצע, והיא צפויה להגיע לצמיחה דו-ספרתית גם בשנים הבאות. בקצב הזה, סין תהפוך להיות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם לאחר ארצות הברית. תחומי השקעה אטרקטיביים בסין כוללים, בין היתר: אגרו טכנולוגיה, רכב, מזון, מכונות, ציוד רפואי, אבטחה, ואנרגיה חלופית.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי בסין:

מיסוי יחידים: בסין מיושמת השיטה הפרוגרסיבית. שיעורי המס נעים בין 5% ל- 45%, בהתאם לגובה ההכנסה (ישנם 9 מדרגות מס).

מס חברות: חברה תושבת סין נחשבת כמי שהתאגדה בסין או שהשליטה והניהול עליה מופעלים מסין, והיא חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. שיעור מס החברות הכללי הוא 25%. חברות קטנות, בתנאים מסוימים, כפופים לשיעור מס של 20% בלבד, וחברות היי-טק מסוימות נהנות משיעור מס של 15%.

מס רווחי הון: ליחידים, שיעור מס רווחי הון הוא 20%. ביחס לחברות, מס רווחי הון נחשב כחלק מההכנסה החייבת, וממוסה בשיעור המס הרלוונטי. קיזוז הפסדים: ניתן לקזז הפסדים קדימה עד 5 שנים. לא ניתן לקזז הפסדים אחורה.

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הכללי 17%. קיימים שיעורי מס מופחתים ביחס למוצרים שונים. ניכוי מס במקור על דיבידנד: בהתאם לדין המס הפנימי בסין, דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים לניכוי מס במקור בשיעור של 10%.

אמנות למניעת כפל מס: לסין 90 אמנות למניעת כפל מס. האמנה בין ישראל לסין נחתמה בשנת 1995, ונכנסה לתוקף בתחילת 1996. ביחס לחלוקת דיבידנדים מחברה סינית לתושב ישראל, האמנה קובעת ניכוי מס במקור בשיעור של 10%.

תכנון מס למשקיעים מישראל: בתנאים מסוימים יהיה כדאי לעשות שימוש בחברת אחזקות תושבת מדינה שלישית, אשר תחזיק בחברה הסינית. המטרה היא למנוע מיסוי רווחי הון בסין, וכמו כן לאפשר משיכת דיבידנד ללא ניכוי מס במקור בסין. בעבר, ניתן היה להחזיק את החברה הסינית באמצעות חברה תושבת מאוריציוס. אלא, שהאמנה החדשה בין סין למאוריציוס מונעת את תכנון המס המקובל. כיום, מומלץ לפעול באמצעות מדינות אחרות. אחד המקומות האידיאליים להקמת חברת אחזקות היא הונג קונג. עם זאת, משקיעים ישראלים המעוניינים להשקיע בסין, חייבים לקחת בחשבון את הגישה המחמירה של רשויות המס בסין ביחס לניצול אמנות מס, כפי שהדבר מתבטא בשני חוזרים שרשויות המס בסין פרסמו בעניין זה. לפיכך, בטרם ביצוע השקעה בסין תוך שימוש באמנות מס, מומלץ לבחון היטב את תחולת סעיפי הגבלת ההטבות על המשקיע.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net