פקק ענק: אלפי אופנועים חסמו את כביש מס' 1 לירושלים

גלובס tv למרות הצהרות המשטרה כי הכביש פתוח, בנסיעה לאורך הכביש נתגלה פקק באורך של כ-15 ק"מ ■ לפי ההערכות, כ-1,800 אופנועים השתתפו בצעדי המחאה

אלפי אופנועים חסמו הבוקר (ד') את כביש מס' 1 בין לטרון למחלף שורש. בנסיעה לאורך הכביש מעט אחרי השעה שמונה בבוקר, נתגלה פקק באורך של כ-15 ק"מ. לפי ההערכות, כ-1,800 אופנועים השתתפו בצעדי המחאה הבוקר, בעקבות כוונת הממונה על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, להעלות בצורה דרסטית את תעריפי הביטוח לאופנועים.

כפי שפורסם ב"גלובס", המשטרה לא אישרה את רכיבת המחאה של האופנוענים הבוקר. מטה המאבק של האופנוענים בתגובה, חילק את הרוכבים למספר קבוצות של 200-400 אופנועים שחסמו מספר נקודות בציר ירושלים-ת"א בנסיעה איטית בדבוקה. לטענת מטה המאבק של האופנוענים, דווקא המשטרה היא שגרמה לחסימת הכביש כשהחליטה לחסום את דרכה של קבוצת האופנוענים הגדולה בלטרון, ואגב כך לחסום את הכביש כולו.

אחר כך התרכזו האופנוענים בכמה קבוצות במחלף שורש, במחלף עין חמד, ובכניסה לירושלים, במטרה להגיע בנסיעה ללשכתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, בירושלים ולמסור לו את מכתב המחאה על הכוונה להעלות את תעריפי ביטוח החובה בעשרות אחוזים.

כאמור, לפי מטה המאבק, התנהלותה של המשטרה היא שגרמה לפקקי תנועה ענקיים בכיוון לירושלים ולזעמם של אלפי נהגי מכוניות שלא הצליחו להגיע ליעדם. במטה טוענים, שכשהמשטרה פנתה לנציגי המאבק וביקשה מהם להתפנות מהציר ולאפשר נסיעה שוטפת של התנועה, האופנוענים נענו לבקשה ופינו את הציר, אולם ביקשו מהמשטרה אישור להמשיך במאבקם ולהעלות ללשכת שר האוצר במטרה למסור לידיו את מכתבם ולהבין מדוע אינו נענה לבקשתם להיפגש עימם. המשטרה אישרה לכ-15 נציגי הרוכבים להמשיך את דרכם לכיוון לשכת השר. שאר הרוכבים, הופנו לכיוון אצטדיון טדי.

יו"ר מטה המאבק, אליקו אלג'ם, מסר: "אנו נמשיך להרחיב את פעילויות המחאה על החלטת המפקח על הביטוח להעלות את תעריפי ביטוח החובה, כיון שזהו מאבק סוציו אקונומי: ביטוח החובה נועד להגן על החלשים אולם בפועל, בעקבות העלייה, יגרום למצב ההפוך ויפגע בחלק גדול של ציבור רוכבי דו גלגלי כגון צעירים בעלי הכנסה נמוכה, שכבה רחבה של בעלי עסקים קטנים ובינוניים (עבורם הרכב הדו-גלגלי מהווה כלי עבודה זול ויעיל). מעבר לכך מדובר בפגיעה קשה באלפי משפחות המתפרנסות מהפעילות הנלוות לתחום כלי הרכב הדו-גלגליים, שצפוי להצטמצם משמעותית".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לצערנו, בגלל שיעור המעורבות הגבוה של אופנועים בתאונות דרכים וההיקף הגדול של תביעות נזקי גוף, נוצר מצב על פיו תעריפי הביטוח הנוכחיים אינם מייצגים את הסיכון הגלום ברכיבה על אופנוע ולפיכך מדובר בתעריפים הפסדיים. על פי העיקרון הביטוחי ככל שכלי רכב מסוכן יותר לנהג, מחיר הביטוח יהיה גבוה יותר. למעשה, בשל תעריפי הביטוח ההפסדיים, נוצר גרעון של למעלה מ=220 מיליון שקל שממומן על ידי שאר ציבור המבוטחים באמצעות תשלום ביטוח רכב חובה".

"הטענה כי נסיעה באופנועים תורמת לתועלת הציבורית (פקקים, זיהום סביבתי וכו') אינה מבוססת ואינה לוקחת בחשבון את סך הנזקים שנגרמים על ידי תאונות דרכים של אופנועים, כמו פגיעה בחיי אדם, ניתוחים ואשפוזים אבדן ימי עבודה במשק, וכמובן צער רב שמלווה לתהליכים אלה".

הפגנת אופנועים / צלם: רונן טופלברג

הפגנת אופנועים / צלם: רונן טופלברג