5 משימות לאומיות לעו"ד יוסי שגב

אנחנו מוכנים להירתם ליוזמה לפרק את אפריקה ישראל - אבל יש לנו כמה תנאים

אנחנו עם עו"ד יוסי שגב ומלחמתו בלב לבייב ובאפריקה ישראל. אכן, אם להשתמש במינוחים של שגב, צריך להניף את הגרזן ולפרק את אפריקה ישראל. אכן, כמו ששגב אומר, זה יהיה רע מאוד אם ניתן לאנשים לקחת את כספי הפנסיה שלנו ולהשקיע אותם במקומות מסוכנים ואחר כך לברוח מאחריות אישית, לבקש מחילת חובות ולהציע כל מיני הסדרים לא ראויים.

אכן, צריך לפרק את אפריקה ישראל גם מהטעם הפרקטי: מי בכלל צריך אותה? מי בכלל צריך חברת אחזקות? מי צריך את אפריקה כעסק חי? זה בסך הכול מטה מצומצם של חברת אחזקות עם מספר עובדים מוגבל.

אפשר למכור את אפריקה בחתיכות: אנו בטוחים שלכל חתיכה יהיה קונה, אפילו מספר קופצים. אכן, אם נשים עכשיו על המדף את אפריקה מגורים , אפריקה נכסים , אפריקה תעשיות , דניה סיבוס , אפריקה פיתוח (החברה הרוסית) ונכסים אחרים, מחזיקי האג"ח יקבלו, בתרחיש די סביר, 80% מהחוב ואף יותר מכך.

השווקים בסך הכול די בריאים, המחירים נוחים, לאנשי העסקים חזר הביטחון, מינוף זה כבר לא מילה כל כך גסה ואפשר לקבל על כל "חתיכה" מאפריקה פרמיה נאה.

אנחנו אמנם חושבים ששגב קצת מגזים כשהוא אומר שמקרה אפריקה "יהיה תקדים שילווה אותנו לכל אורך עתיד המדינה", אבל בשביל עתיד המדינה אנחנו מוכנים לקדם את הרעיון, לרתום את "גלובס" למען עתיד המדינה ולתמוך ברעיון הפירוק של שגב ("זו משימה לאומית", הוא אומר) לאפריקה ישראל.

אנחנו מוכנים לכתוב מאמרים חוצבי להבות בשביל המשימה הלאומית הזו, אבל בכמה תנאים:

1. יוותר הפרקליט על שכר טרחתו

לא מעט עורכי דין, מומחים לפירוק חברות ומומחים ביחסי ציבור לפירוק חברות, מסתובבים בשבועות האחרונים ומפנטזים על תיק הפירוק של אפריקה ישראל, תיק שעשוי להכניס להם עשרות מיליוני שקלים בדמי טרחה.

אנחנו כבר מדמיינים לעצמנו איך הם יתארו את העבודה ההרואית שהם עשו בשביל כספי הפנסיה שלנו, כשהם יבקשו את שכר טרחתם השמן מבית המשפט (על חשבוננו, כמובן). הם יגידו שתיק הפירוק המסובך, הקשה והמורכב גזל מהם משאבים נפשיים ופיזיים עצומים ובסופו של דבר הם הצליחו להחזיר לאלמנות והיתומים כל גרוש מחובו של לבייב.

ובכן, כדי שלא נחשוב, חלילה, שגם עו"ד שגב לוטש עיניים לשכר הטרחה הזה, אנו מסכימים שהוא יפרק את אפריקה ישראל כמשימה לאומית, בתנאי שהוא יעשה את זה כשירות לאומי, תמורת סכום סמלי של שקל אחד בודד. כך נהיה בטוחים שהוא אכן דואג לעתיד המדינה, לעתיד הפנסיות שלנו, שהוא חושב עלינו הרבה יותר משהוא חושב על שכר הטרחה שלו שיגיע מאיתנו.

אז מה אתה אומר, עו"ד שגב?

2. חמאת החתמים

במסגרת דו"ח הפירוק אנחנו מאוד מעוניינים שעו"ד שגב "יטפל" גם בצד שפיזר את הכסף כל-כך בקלות. אנא, עו"ד שגב, פרט לציבור מי היו החתמים בהנפקות האג"ח של אפריקה, איך הם שיווקו את הסחורה, למה הם דרשו פיצוי כל כך נמוך על הסיכון, מי קלט את הסחורה ובאיזה ניגוד עניינים הוא מצוי מול חברת החיתום (אותו ניגוד עניינים שוועדת בכר התיימרה לחסל).

אנא, עו"ד שגב, פרט לציבור, למען עתיד המדינה, אילו עמלות מטורפות גזרו כל המתווכים הללו, כמה ג'יפים מפוארים ואחוזות מפוארות הם מימנו, ואולי כדאי סוף-סוף, מר שגב, לתבוע מהם לקבל על עצמם אחריות אישית ולהחזיר את הכספים האלה שנלקחו מכספי הפנסיה שאתה כה דואג להחזירם במלואם במסגרת המשימה הלאומית שקיבלת על עצמך.

3. חותמות הכשרות

אנו בטוחים שעו"ד שגב יטפל גם בקולגות שלו, תעשיית עורכי הדין ותעשיית רואי החשבון ותעשיית השמאות, שעטפה את לב לבייב בחותמות הכשרות שלה, כדי לייצר רווחים יש מאין ולהגיש דו"חות ממותקים לציבור.

אנא, מר שגב, האר לציבור את דרכי הפעולה של החבורה המעונבת והמכובדת הזו, שבכל מיני טריקים חשבונאיים והערכות שווי מופרזות סייעה לאפריקה להנפיק אוויר ולגייס מיליארדים. זה הרי יהיה רע מאוד אם האנשים האלה יברחו מאחריות אישית כשהם סייעו בפועל ללבייב לקחת את כספי הפנסיה ולהשקיע אותם במקומות מסוכנים.

אז מה אתה אומר, עו"ד שגב, אתה מוכן לרדוף אותם בתביעות?

4. לצלול לרוסיה

גלה לנו, עו"ד שגב, או לפחות תנסה לגלות, לאן נותבו יותר מ-5 מיליארד שקל שגייסה אפריקה פיתוח (הזרוע הרוסית של לבייב) בהנפקה הישראלית הגדולה מאז ומעולם בלונדון במהלך 2007. בקופתה נשארו היום כ-500 מיליון שקל.

אז תאיר את עינינו, עו"ד שגב, לאן הלך כל הכסף? אוקיי, חלקו הושקע בפרויקטים, חלקו חזר לאפריקה באמצעות דיבידנדים מרווחים שלא היו ולא נבראו (ראה סעיף קודם), אבל הציבור מעוניין לדעת הרבה יותר פרטים על פרקטיקת העסקים הנהוגה ברוסיה.

עם מי בדיוק נעשו עסקאות הנדל"ן של לבייב ברוסיה, מי גזר את הקופונים על עסקאות הנדל"ן הענקיות ומה מהות יחסיו של לבייב עם רומן אברמוביץ', שהשקיע עשרות מיליוני דולרים בהנפקה הזו, שהלכו לאיבוד?

האם יש לך, מר שגב, האומץ והנחישות לצלול לעניין הרוסי, הכול למען המדינה כמובן?

5. עדר זחוחים במפגן חנופה

אנחנו מצפים מעו"ד שגב לקבל במסגרת דו"ח הפירוק גם פרק עסיסי על התקשורת ותפקידה בעבודת האלילים סביב לבייב ובשיווק מניות אפריקה להמונים. אולי כדאי לשגב להתחיל בראיון (הבלעדי כמובן) שנערך בזמנו עם לבייב באוויר הפסגות של דאבוס, שבו הוא העריך ששווייה של אפריקה יגיע ל-7 מיליארד דולר.

הראיון הוא דוגמה נפלאה לאיש עסקים זחוח ומלא בעצמו שפוגש עיתונאים זחוחים ומלאים בעצמם שיחד מייצרים מפגן מרהיב של מריחת דבש האחד על רעהו, ובסוף יוצאת איזשהי כותרת משולהבת, בלי טיפת ספקנות, ששולחת את ההמונים להתנפל על מניות אפריקה. זו דוגמה לאיך "הנטוורקינג הדאבוסי", כפי שהוא תואר בכתבה, העלה למשתתפים, אנשי עסקים ועיתונאים כאחת, את הנוזל ההוא למוח, שיבש את דעתם, וגרם להם ליפול לרגליו של לבייב ולהפוך לצינורות השיווק שלו.

כנראה התרועעות אינטנסיבית עם טייקונים מסוגו של לבייב בדאבוס והיהלומים שלו או עם תשובה בפלאזה שלו, הופכת מהר מאוד למפגן חנופה מביך. זה די משעשע לראות איך אותם חנפנים דואגים פתאום ל"אינטרס הציבורי", ל"חובת הנאמנות של הגופים המוסדיים" ומנקים את עצמם באמצעות זריקת בוץ על הקולגות שלהם (הם הרי כל-כך טהורים וזכים, כל השאר הם עי תונאים "קנויים" ו"משתפי פעולה").

אולי עו"ד שגב יחשוף את מפגן הצביעות הגדול של אלה שמתיימרים לייצג את האינטרס הציבורי, בלי שאיש ביקש מהם.

מה, זה היה כל כך קל ללבייב "לקנות" אותם ולהפוך אותם ללהקת המעודדות שלו? מפגן פטפוט בלעדי וזהו?

eli@globes.co.il