בהמשך לחשיפת "גלובס": חוק לרון ייושם לאחר החגים

שעות ספורות לאחר ש"גלובס" דיווח על העתירה שהגיש מטה מאבק הנכים כנגד דומיניסיני ואחרים בטענה לאי-קיום חוק לרון, הגיעו ביטוח לאומי וההסתדרות להסכם עקרונות שלפיו ייושם חוק לרון לאחר החגים

שעות ספורות לאחר שדיווח "גלובס" ביום חמישי, כי הוגשה עתירה לבג"ץ בעניין אי קיום חוק לרון, נגד מנכ"לית ביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, ואחרים, הגיעו הביטוח הלאומי וההסתדרות להסכם עקרונות, שיביא ליישום החוק לאחר החג.

נזכיר, כי "גלובס" חשף את המסמך המלא שעליו חתומה דומיניסיני, המעניק לעובדיה פטור למשך שלושה חודשים מקיום "חוק לרון" שנועד לתמרץ אנשים עם מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה.

בתגובה, הוגשה עתירה על-ידי מטה מאבק הנכים, ארגון "בזכות", עו"ד אביעזר גרואר (אחד הפעילים המרכזיים למען חוק לרון), צ'יקו בובליל מהסתדרות הנכים ושני עובדים עם מוגבלות המועסקים בעיתון "גלובס": שירה חורש ומתן אלג'ם.

העותרים טוענים כי מדובר בהסכם בלתי חוקי בעליל, שכן למנכ"לית המוסד לביטוח לאומי אין כל סמכות להקפיא חוק שעבר כדין בכנסת, ונכנס לתוקף כבר ב-1 באוגוסט האחרון.

הכחשות נטולות יסוד

עוד חשף "גלובס", כי בניגוד להכחשות קודמות של דומיניסיני ולטענתה כי ועד העובדים פירש שלא נכון את ההבנות עימה, סעיף 3 בהסכם עם העובדים קובע מפורשות: העובדים לא יבצעו עבודות שלא בוצעו לפני שפתחו בעיצומים (יולי האחרון), "לרבות מטלות הקשורות לחוק לרון". דומיניסיני חתמה על ההסכם לצידם של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, יו"ר הוועד הארצי של עובדי הביטוח הלאומי, ירון צרפתי, ויו"ר ועד עובדי המטה של הביטוח הלאומי, אלי כהן.

הסכם זה כולל שורה של הבטחות מצד ההנהלה, בהן תוספת של 100 מכשירי טלפון ניידים, גילום שווי החברות במועדון הטבות, תוספות דרגות מיוחדות, תוספת תקנים ועוד. ההסכם, שמאפשר כאמור לעובדים שלא לקיים את חוק לרון, נחתם למרות שבית הדין לעבודה קבע בצורה מפורשת כי על העובדים להימנע מעיצומים שפוגעים באוכלוסיות חלשות.

חוק לרון עבר בכנסת לאחר כמה שנות מאבק אותו ניהלו ארגוני הנכים. על-פי החוק, רק נכים שישתכרו 93% או יותר מהשכר הממוצע במשק, יפסיקו לקבל קצבת נכות. בדרגות שכר נמוכות יותר תינתן לעובדים הנכים קצבה חלקית (בהתאם לגובה השכר). עד חוק לרון, המוסד לביטוח לאומי שלל את קצבת הנכות למי שהשתכר מעל 3,000 שקל בחודש.

כעת כאמור הביטוח הלאומי וההסתדרות קבעו ביניהם כי חוק לרון ייושם לאחר החגים.