מוטי פרידמן מפנה כיסאו: נפתח המירוץ לתפקיד יו"ר חברת חשמל

איזי תפוחי - אחד המועמדים להחליפו ■ כהונתו של פרידמן תסתיים בעוד 4 חודשים ■ פרידמן: "בחודש האחרון, במהלך המפגשים שאנו מקייימים לקראת ראש השנה, הודעתי לכולם כי אני מסיים את התפקיד ופורש לעסקים פרטיים" ■ רה"מ החל לבחון מועמדים

4 חודשים לפני מועד סיום כהונתו הרשמית, מסתמן כי יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, רו"ח מוטי פרידמן, לא ימשיך לקדנציה נוספת - כך נודע ל"גלובס". על פי ההערכות, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החל לבחון מועמדים לתפקיד.

פרידמן הביע מספר פעמים את רצונו לחזור לסקטור הפרטי. מקורביו ומכריו יודעים לספר כי פרידמן ראה בתפקיד יו"ר חברת חשמל משום "שירות מילואים" לצורך קידום הרפורמה בחברה ולא תכנן להישאר בתפקיד יותר מקדנציה אחת.

אחד השמות המוזכרים כמחליפים אפשריים לפרידמן הוא איזי תפוחי, איש עסקים ומקורבו של ראש הממשלה. תפוחי שימש כדירקטור בחברת החשמל במשך שתי קדנציות וזכה להערכה רבה. יחד עם זאת, לא ברור אם הוא מעוניין בתפקיד. תפוחי דחה בעבר גם את ההצעה לכהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

פרידמן, לשעבר המשנה ליו"ר משרד רו"ח דלויט-ברייטמן-אלמגור, מונה לתפקיד יו"ר חברת החשמל במארס 2007 על ידי שר התשתיות דאז, בנימין (פואד) בן אליעזר. בן אליעזר דחף לבחירתו של פרידמן שאותו הוא העריך מבחינה מקצועית במטרה לקדם את הרפורמה התקועה בחברה.

פרידמן הגיע לחברת החשמל בתקופה קריטית על רקע העיכוב בשינוי המבני, מצב פיננסי רעוע ומחסור ברזרבת חשמל. בשנה האחרונה פרידמן העניק גיבוי למנכ"ל עמוס לסקר לצורך גיבוש "תוכנית מצפן" שכללה פיטורי 2,000 עובדים. בפועל, לאחר עיצומים קשים מצד העובדים, התוכנית הוקפאה והוסכם לשלבה במסגרת השינוי המבני המתוכנן בחברה.

המחלוקת על הפנסיה

בצד הכישלון לקדם את השינוי המבני, הצליח פרידמן לקדם את נושא הרזרבות בחשמל. בתקופתו אושרה תוכנית החירום למשק החשמל בהשקעה של 6-7 מיליארד שקל.

בחודשים האחרונים עמד פרידמן במרכזה של מחלוקת קשה בנושא ההפרשות הפנסיוניות של חברת חשמל, והממצאים על כך שהחברה ניפחה את ההפרשות במיליארדי שקלים.

"עסקים פרטיים"

בעקבות התערבות הרשות לני"ע, החברה נדרשה להפחית את ההתחייבויות ב-6 מיליארד שקל ולתקן את דו"חותיה. למרות סיום הפרשה, היא מעיבה כיום על תפקוד הדירקטוריון מאחר וחלק גדול מהדירקטורים חוששים שיוגשו נגדם תביעות.

פרידמן אמר בתגובה: "בחודש האחרון, במהלך המפגשים שאנו מקייימים לקראת ראש השנה, הודעתי לכולם שאני מסיים את התפקיד וכי אני פורש לעסקים פרטיים".