ועדת הכלכלה תדון ביום שני במעבר לשיטת הרישיונות בטלוויזיה

בישיבה יידונו גם הרחבת הסמכויות של מועצת הרשות השנייה ■ לפי הצעת החוק, היקף ההכנסות של שוק שידורי הטלוויזיה והרדיו בישראל הוא כ-6 מיליארד שקל בשנה, מהם כ-1.5 מיליארד שקל לטלוויזיה המסחרית

ביום שני הקרוב תדון ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), בהצעת החוק בעניין מעבר הערוצים המסחריים משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות.

הדיון יכלול עיון בחומר הרקע לדיון והצגת פרטים חדשים על שינוי שיטת השידורים (שתשתיתם נקבעה בוועדת מרדכי שהגישה את סיכומיה אשתקד). הדיון ייסוב בעיקר סביב תנאי הסף של קבלת הרישיון, אופי שיטת השידורים ומחוייבות בעלי הרישיונות, וכן יידונו הרחבת סמכויותיה של מועצת הרשות השנייה.

בדיון יעלו גם נושאים כגון מחוייבות בעניין הוצאה שנתית למימון הפקה ורכישה של תוכניות המשודרות באותה שנה, הוצאה שנתית לתפעול שוטף של חברת החדשות, כולל אפשרות של רכישת חדשות. בנוסף, תידון בוועדה מידת הוצאה שנתית לשם הפקת תוכניות מסוג סוגה עילית והיקף שידורן בשעות שייקבעו מבעוד מועד; הפקה ושידור של תוכניות בשפות ערבית ורוסית; וביצוע הפקות מקומיות פנימיות ושידור הפקות מקומיות קנויות.

על-פי הנוסח המוצע בהצעה, שהגיע לידי "גלובס", הרישיון יינתן "לכל דורש שיעמוד בתנאי הסף, בלא תהליך מכרזי".

לפי ההצעה, שינוי שיטת ההסדרה נועד להסיר שתי מגבלות משמעותיות: האחת, מיעוט היצע של תכנים. המעבר לשיטת רישיונות נובע לפי ההצעה מ"אינטרס ציבורי של ריבוי היצע התכנים". לכן, מוצע להסיר את המגבלה הראשונה.

המגבלה השנייה היא התקופה שבה כל גוף מורשה לשדר. מוצע כי תוקפו של רישיון לשידורי טלוויזיה יהיה למשך 15 שנה (במקום 10 שנים עד כה, מ.ש.). כמו כן, כך נכתב, "למועצת הרשות השנייה ניתנת יכולת אכיפה מוגברת בצורה משמעותית: ביכולתה לבטל לאלתר רישיון של גוף משדר שמפר את הוראות החוק ולא מתקנם בשנה הצמודה להפרה".

נתון מעניין נוסף מתייחס לפוטנציאל הרווח של בעלי הרישיון (מה-1 לינואר 2012): לפי ההצעה, "היקף ההכנסות של שוק שידורי הטלוויזיה והרדיו בישראל הוא כ-6 מיליארד שקל בשנה. מהם 3.5 מיליארד בטלוויזיה הרב-ערוצית, 1.5 מיליארד בטלוויזיה המסחרית, וקרוב למיליארד שקל בשידורים הציבוריים בטלוויזיה וברדיו".