פרפורי הגסיסה של הדולר

יש להחליט כבר היום על הכנסת השימוש ב-SDR - ולקצר את "ימי הביניים" הכלכליים

בסרטי המערבונים הקלאסיים, כאשר הסוס מעד ונפל תוך כדי מיאוצו, היה הבוקר שולף את אקדחו, מלטף את סוסו האהוב ויורה בראש הסוס כדי לגאול אותו מייסוריו.

במשל הזה, הבוקר הינו ה-G20 או הגוף הבינלאומי הרחב ביותר בתחום הכלכלי ואילו הסוס שמועד ונופל הינו הדולר האמריקני בכובעו כמטבע הרזרבות הבינלאומי.

אין איש חולק שהמשבר הכלכלי העולמי, שהחל בשנת 2007 בפרשת משכנתאות הסאב-פריים בארה"ב והפך למשבר פיננסי ולאחריו למשבר כלכלי ריאלי הקשה ביותר מאז "השפל הגדול" - החליש מאד את מעמדו של הדולר האמריקני.

הורדת ריבית הפריים בארה"ב עד לכמעט 0%, הרחבה המוניטרית עצומה ששפכה טריליוני דולרים לשוק והגרעון האדיר של ארה"ב במאזן הסחר שלה, המתבטא אף הוא בטריליוני דולרים החלישו ומחלישים ריאלית את הדולר האמריקני. שום דיבורים, יפים ככל שיהיו, והבטחות של שר האוצר האמריקני או נגיד ה"פד" - לא יכולים לעזור.

פעולות, עם זאת, כן יכולות לעזור. אילו היו מעלים בחדות את ריבית הפריים, או שהיו מטילים מיסים כבדים בארה"ב כדי לייבש את שטפון הדולרים, היה הדולר האמריקני מתחזק מאוד. אולם, פעולות אלו היו מנחיתות מכת מוות על יציאת ארה"ב מהמשבר הנוכחי.

בבחירה בין התאוששות כלכלית ודולר חלש לבין חיזוק הדולר, בחרה ארה"ב, ובצדק, ביציאה מהמשבר והתאוששות כלכלית. אולם, יחד עם זאת מנסה הנהגת ארה"ב לשמר את מעמד המטבע שלה כמטבע הרזרבות הבינלאומי.

כל המסתכלים נכוחה במצב, מבינים שארה"ב בחרה בדרך פעולה שבסופה היפרדות ממעמד הבכורה הבלעדי של המטבע שלה בשוק הבינלאומי. אולם, בהתנגדותה הנמרצת לכל מהלך פורמלי המבטא ניתוק בין הדולר לבין מעמדו הבינלאומי הייחודי, גורמת ארה"ב להתמשכות "ימי הביניים" שבין העת הישנה (הדולר), לבין העת החדשה (ה-SDR). מידי יום כמעט אנו שומעים על התארגנות בינלאומית כזו או אחרת הקוראת להחלפת הדולר, במטבע או בסל מטבעות.

מצב זה של "ימי הביניים", מזיק מאוד לכלכלה העולמית. חלק ניכר מזמנם של המנהלים בארגונים יצרניים גדולים, מוקדש לגידור מטבעות והקטנת סיכונים מוניטרים ולא לפעילות יצרנית ושיווקית. השוק שונא "אי ודאות" ותהפוכות ותנודתיות בשוק המטבעות, אינן עוזרות לשווקים להתייצב.

רבים וטובים ובהם חלק גדול מחתני פרס נובל כמו שטיגליץ וקרוגמן כבר סימנו את ה-SDR כמטבע "הווירטואלי" הבינלאומי הבא. הדולר האמריקני לא ייעלם מהזירה, אלא יתפוס חלק מהותי (כשליש) מה-SDR המעודכן שיכלול גם את מטבעות ה-BRIC.

לכן, בחוזרנו לסיפור הסוס שנפל ונורה כדי לחסוך לו את ייסורי הגסיסה, יש להחליט כבר היום על הכנסת השימוש ב SDR במועד הקרוב ביותר האפשרי ולקצר ככל הניתן את "ימי הביניים" הכלכליים.

הכותב הוא כלכלן (לשעבר הכלכלן של הבנק הבינלאומי) וכיום בעלים של שקל טכנולוגיות העוסקת באנרגיות ירוקות (אנרגיה סולארית ואנרגית רוח