גם במניות המזומן הוא המלך: 7 "פרות המזומנים" הגדולות

המשבר הדגיש עד כמה חשובות מניות בעלות מזומנים - ושמסוגלות לייצר אותם ■ שלפנו מתוך סינון המניות של מורנינגסטאר את אלה שמקבלות מהחברה דירוג ארבעה וחמישה כוכבים

"המזומן הוא המלך" - זה אחד הביטויים המשומשים ביותר בעקבות המשבר האחרון, אולם הוא נכון גם לימי גאות: בעל המזומן תמיד מוכן ליום סגריר, להפתעות שליליות - אבל גם להפתעות החיוביות ולהזדמנויות החד-פעמיות שמספקות לו הנסיבות.

לכן, בחברת המחקר מורנינגסטאר החליטו לבחור מי הן פרות המזומנים הרציניות. למסנן המניות של מורנינגסטאר הוכנסו מספר פרמטרים, שנועדו לאתר מניות שהצליחו לחולל תזרים מזומנים צומח בשלוש השנים האחרונות, שהיקף המזומנים במאזן שלהן שווה לפחות ל-5% מהנכסים, וכן שעבור כל דולר של מכירות הן הצליחו לרשום לפחות 5 סנט למניה בתזרים המזומנים החופשי במהלך שלוש השנים האחרונות.

מסנן המניות איתר 154 מניות שענו על שלושת הקריטריונים הללו. מתוכם, בחרנו את שבע המניות הגדולות ביותר מבחינת שווי השוק, שזכו לדירוג של ארבעה וחמישה כוכבים ממורנינגסטאר.

קוקה קולה

מערכת ההפצה הנרחבת, שמאפשרת לקוקה קולה (סימול: KO) להפיץ את מוצריה כמעט לכל מקום על הגלובוס, מעניקה לחברה חפיר רחב, להערכת כלכלני מורנינגסטאר, והוא זה שמבדיל בינה לבין חברות מוצרי צריכה אחרות.

צריכת המשקאות המוגזים בשוק המפתח, הצפון אמריקני, נמצאת במגמת ירידה, ולצידה ההוצאה הצרכנית הכוללת מתכווצת בעקבות המיתון, ואלה עלולים לייצר רוח נגדית לעסקי החברה בטווח הקרוב. עם זאת, במורנינגסטאר מאמינים שההפצה הגלובלית של החברה והמותגים החזקים שלה ימצבו אותה היטב בטווח הארוך.

החברה אינה חסינה למשבר, אך היא צפויה להמשיך להציג ביצועי יתר על המתחרות בענף גם בתקופה הסוערת. במורנינגסטאר אוהבים את הנתונים ארוכי הטווח של החברה, ומאמינים שהפופולריות של המשקאות הממותגים של החברה, ביחד עם רשת ההפצה שלה, ישמרו על ממעמדה כמובילת השוק לאורך זמן רב - מעמד ממנו יהיה קשה מאוד לנשל אותה.

רוש

כמובילת השוק בתחומי הביוטק והדיאגנוסטיקה, לרוש (סימול: RHHBY) יש פוזיציה ייחודית שתאפשר לה להוביל את תעשיית שירותי הבריאות לסביבה בטוחה יותר, מותאמת אישית יותר ויותר אפקטיבית בעלויות.

רכישות מפתח של החברה, כמו של Ventana Medical וג'ננטק, משלימות את היוזמות החדשניות של החברה, ובמורנינגסטאר בטוחים ביציבות יתרונותיה התחרותיים. במורנינגסטאר מעריכים כי קו המוצרים הנוכחי של רוש ומספרם הגדל של מוצרי הדיאגנוסטיקה והתרופות שבצנרת, יתורגמו לרווחיות עתידית עקבית עבור ענקית שירותי הבריאות השוויצרית.

סאנופי-אוונטיס

קווי התרופות הממותגות והחיסונים של סאנופי אוונטיס (סימול: SNY ), לצד צנרת המוצרים היציבה שלה, יוצרים תזרים מזומנים חזק וחפיר כלכלי רחב. כמו כן, צמיחתם של המוצרים הקיימים והשקתם של חדשים, צפויים לקזז את השפעת פקיעתם של הפטנטים על התרופות לטיפול בסרטן (אלוקסטין וטקסוטרה).

היסטוריית הרכישות של החברה ותזרים המזומנים היציב מפעילות מאפשרים לה לנצל הזדמנויות צמיחה עתידיות דרך שיתופי פעולה חיצוניים. במורנינגסטאר מצפים שהחברה תמשיך ותבצע רכישות בשוק התרופות והביוטק הממותג.

פראנס טלקום

למרות חולשה רבה מהצפוי בתחילת 2009, במורנינגסטאר ממשיכים לסקר את פראנס טלקום (סימול: FTE ) בהמלצה אוהדת. בחברת המחקר צפו כי חולשה משמעותית תירשם בשווקים בבריטניה ובספרד, והתאכזבו לגלות עד כמה המיתון הגלובלי פגע בחברה בשווקים המתעוררים בהם היא פעילה, ובמיוחד בפולין וברומניה.

במורנינגסטאר מעריכים שהחברה תמשיך להרחיב את עסקי הסלולר שלה, אוהבים את תיק השווקים המתעוררים שלהן, מצפים שהחברה תמשיך להתמקד ברכישות עתידיות. בחברת המחקר מעריכים עוד שהסגמנט יצמח מהר יותר מאשר יתר הפעילויות של החברה.

3M

לאורך שנים ארוכות, 3M (סימול: MMM) המציאה כמה מהמוצרים הטובים ביותר בעולם. במורנינגסטאר מעריכים שהתרבות הארגונית החדשנית והיצירתית, הפטנטים המוגנים, ותהליכי הייצור הזולים של החברה, יצרו חפיר רחב סביב עסקיה, שצפוי לאפשר לה לקצור רווחים בטווח הארוך.

על מנת להתמודד עם הצמיחה שלה מעבר לים, 3M ממשיכה לשפר את שרשרת האספקה הבינלאומית שלה, ובמורנינגסטאר מעריכים שהיא תקטין את מרחקי השינוע ללקוחות - מהלך שיבוא לידי ביטוי בשיפור בשורה התחתונה לאורך זמן.

החברה אינה חסינה לגמרי לכוחות חיצוניים, וסביר להניח שהמיתון ישפיע על תוצאותיה בטווח הקצר. עם זאת, במורנינגסטאר מעריכים שהחפיר הרחב של החברה יסייע לה להמשיך וליהנות מתשואות מרשימות על ההון המושקע שלה לאורך זמן.

שרינג פלאו

לאחר ההתמודדות עם אובדן תרופת ה-Claritin בסוף 2002, שרינג פלאו (סימול: SGP) הצליחה לקצץ את העלויות התפעוליות. במהלך חמש השנים האחרונות רמת היעילות של החברה עלתה מדרגה, וקו מוצרים חדש קם לתחייה. החברה נהנית כיום מפוטנציאל צמיחה חזק ומיכולת התרחבות, כשהשורה העליונה גדלה.

מבנה העלויות המוזלות של החברה צפוי להסתכם בשיפור בשולי הרווחיות התפעולית, שתתעלה על הצמיחה ברווחים. האפקט המשולב של מכירות גבוהות יותר ושיפור ברווחיות התפעולית, מציבים את החברה בפני צמיחה עקבית.

CA

במורנינגסטאר מעריכים כי הרע ביותר כבר נמצא מאחורי CA (סימול: CA), ושההנהלה החדשה בעלת החזון האסטרטגי החדש, מעניקים לה הזדמנות להתחלה חדשה. עם זאת, החברה נאבקת מול תחרות הולכת וגדלה וצמיחה איטית בשווקים שמגיעים לבשלות.

למרות שבמורנינגסטאר אוהבים את החפיר העסקי הרחב של CA ואת תזרים המזומנים החזק שלה, הם מודאגים לצמיחה האיטית בשווקים שלה ומהתחרות הגוברת. הם היו מעדיפים להשקיע בחברה בדיסקאונט סביר על השווי ההוגן המוערך שלה. *