בעל השליטה באאורה: "נעמוד בכל התחייבויותינו בזמן"

ימים לא קלים עוברים על בעל השליטה בחברת הנדל"ן, שנמנה בעבר עם יזמי חברות ההיי-טק קומברס ופאנדטק, וזאת לאחר שגייס מאות מיליוני שקלים להשקעות נדל"ן ■ בחודשים הקרובים תצטרך אאורה לשלם 50 מיליון לבעלי האג"ח, הנסחרות כיום בתשואת זבל

30 שנה אחרי שהקים חברת סטארט-אפ קטנה בשם "אפרת", על שם בתו, שהפכה בהמשך לענקית הטכנולוגיה קומברס, מוצא את עצמו בועז משעולי בעולם שונה לגמרי. כבעל השליטה בחברת הנדל"ן אאורה, המושקעת בעיקר במזרח אירופה, נדרש משעולי להתמודד עם פירעון של כ-50 מיליון שקל לבעלי האג"ח עד פברואר 2010, בעוד שבקופת אאורה מזומנים בהיקף של כ-43 מיליון שקל בלבד (לפי הדו"חות אחרונים).

מדובר בסיטואציה בהחלט לא מוכרת לאדם שלצד ייזום וזיהוי הצלחות בתחום ההיי-טק, גם ידע בעבר לקפוץ מהעגלה בזמן - למכור את מניות החברות שבשליטתו כשהשוק היה בשיא, ולאסוף אותן חזרה בשפל. ועדיין, משעולי שומר על 'פאסון' גם היום. "אאורה צופה כי תעמוד בכל התחייבויותיה בזמן", הוא אומר ל"גלובס". אלא, שהמשקיעים בארבע סדרות האג"ח שהנפיקה אאורה ספקנים יותר, ותשואות זבל של 33% עד 55% לאיגרות מעידות על חששם מפני יכולת החזר החוב של החברה.

על פי דוחות הרבעון השני של החברה, בו רשמה הפסד של כמעט 30 מיליון שקל, לאאורה התחייבויות ענק (כולל החברות בנות) של כ-770 מיליון שקל (מתוכן החוב למחזיקי האג"ח הוא כ-180 מיליון שקל) בגין השקעותיה. ההון העצמי של החברה, 64 מיליון שקל בלבד, מממן פחות מ-10% מהמאזן.

רואי החשבון של אאורה מפנים את תשומת לב המשקיעים להתחייבויות החברה העומדות לפירעון בשנה הקרובה, לתזרים המזומנים השלילי שיצרה ולתוכניתה להשגת מימון לפירעון התחייבויותיה. למרות שהנהלת החברה משוכנעת ביכולתה לממש תוכנית זו, מסייגים רואי החשבון (קוסט פורר) כי מימוש התוכנית אינו ודאי, מאחר שאיננו בשליטתה הבלעדית של החברה ומותנה בהסכמתם של צדדים שלישיים באשר למימוש נכסים, גיוס הון והעמדת אשראי.

מניית אאורה, על כל פנים, משדרת אופיטמיות עם זינוק של כ-150% מתחילת השנה, אופטימיות המסתמכת כנראה גם על תזרים המזומנים שחוזה החברה -עודף של 12 מיליון שקל עד אוגוסט 2011, ויתרת מזומנים של 54.5 מיליון שקל.

בינתיים, מקדמת החברה תוכנית להכפלת ההון העצמי, בין היתר על ידי המרת אג"ח של חברת יו טרנד ושל בעלי השליטה והציבור. כחלק מהתוכנית, הציעה אאורה ליתר בעלי האג"ח עסקת המרה לפי יחס של 3.5-5 שקל למניה, שמחירה עמד הבוקר על 2.8 שקלים.

בהודעתה של אאורה נמסר, כי "מטרת ההמרה היא לשפר את יחס ההון העצמי לטובת המשך פיתוח החברה. אנו מאמינים שהצעתנו תעניק לבעלי האג"ח ערך מוסף בטווח של השנים הקרובות". ומשעולי מדגיש היום, כי "החברה עמדה עד היום בכל התחייבויותיה, ובין היתר פרעה אג"ח בהיקף של כ-100 מיליון שקל ערך נקוב".

התפתחויות מעודדות ברומניה

פעילות הנדל"ן של אאורה בגלגולה הנוכחי החלה במהלך 2005, זמן קצר לאחר השתלטות מחודשת של משעולי על החברה, וצירופו של יוסף צליח כבעל מניות ויו"ר. ככל הידוע, החליט משעולי להפנות את החברה לתחום הנדל"ן לאחר שראה את התחרות הגוברת ורף הכניסה הנמוך בתחום ההיי-טק מחד, ואת התמיכה הגדולה שהעניק שוק ההון לחברות נדל"ן מקומיות, מאידך, שהצליחו להפוך בתמיכת המשקיעים המוסדיים לרב לאומיות.

השותף צליח הוא חבר ילדות של משעולי מרמת-גן, ואושיית נדל"ן ותיקה שהיה מעורב בבניית פרויקטים כבית גזית, בית קרדן ובית דרום אפריקה בת"א. בעברו של צליח גם פעילות נדל"ן משותפת עם חיים כצמן במהלך שנות ה-80, אך זו פסקה למגינת ליבו ערב הפריצה הגדולה של עסקי כצמן וגזית גלוב שלו בפלורידה.

בדומה לחברות נדל"ן רבות אחרות שצצו בתקופת הגאות, גייסה אאורה בקלי קלות הון רב שאותו השקיעה בעיקר ברכישת קרקעות ברומניה, כחלק מתוכנית להקמתם של 20-30 מרכזים מסחריים בהיקף של מעל 200 מיליון דולר. תוכנית זו נקטעה בעקבות משבר האשראי, ומזה למעלה משנה לא ביצעה אאורה השקעות חדשות ברומניה, הנתונה במשבר קשה.

לפחות נכון להיום, לבעלי השליטה באאורה יש אמצעים ומוטיבציה להחזיק את החברה מעל המים. כך, בחודשים האחרונים תומכים משעולי וצליח בחברה באמצעות הלוואות ללא ריבית או ערבות אישית לצורך לקיחת הלוואות (בהיקף של מיליוני שקלים בודדים).

באאורה מדגישים כי כל הפרויקטים הגדולים של החברה נעשים עם שותפים, ובין היתר ניתן למנות את GTC מקבוצת קרדן, את חברת גירון ואת מוטי זיסר. לגבי המצב ברומניה, לה חשופה החברה בכמחצית מפעילותה, באאורה שואבים עידוד מכך שהממשלה שם הקצתה כמיליארד דולר לתוכנית לעידוד רכישת דירה ראשונה, בסכום של עד 60 אלף אירו משכנתא (לכ-17 אלף יחידות דיור) על ידי מתן ביטחונות לבנקים להחזר הכסף. לאאורה יש מלאי קרקעות לבניית 4,000 יח"ד ברומניה, וכשהשוק יתאושש היא תצא לדרך.

בישראל פועלת אאורה, הנסחרת בשווי של 170 מיליון שקל, בפרויקטים למגורים ביהוד, אילת, בת-ים, תל-אביב ועוד, וכן בתחום ההרחבות הקהילתיות במגזר הכפרי.

רכבת ההרים של אאורה

משעולי, שילוב של פיננסייר ויזם היי-טק, הקים בגיל 28 בלבד את חברת "אפרת" והגה את רעיון הדואר הקולי. שנתיים לאחר מכן הצטרפו אליו קובי אלכסנדר וגיסו פרופ' יחיעם ימיני, והשלושה הקימו בארה"ב את חברת קומברס, שהונפקה בשנת 1986 בוול סטריט ונסחרה בשיאה, בינואר 2001, לפי שווי של 20 מיליארד דולר.

בהמשך, שימש משעולי כנשיא החברה. לאחר שפרש מקומברס וחזר לישראל, הנפיק את אאורה בבורסה של ת"א כ"חברת הבועה", ללא עבר עסקי, בתקופת הגאות של סוף שנת 92'.

בשנים 93'-94' ניצל משעולי את הגאות בשוק המניות כדי למכור לצמד אנשי עסקים יהודים תושבי לונדון את רוב אחזקותיו באאורה (כ-20% מההון), במחיר מפולפל שהניב לו רווח של 4.5 מיליון שקל. בחודש ינואר 97' ניצל את מחירן הנמוך של מניות אאורה כדי לשוב ולרכוש אחזקת שליטה, תמורת פחות מ-3 מיליון שקל, וזאת ערב ההנפקה בבורסה האמריקנית של אחזקתה העיקרית, פאנדטק.

בשנים הבאות העמיקה אאורה את השקעותיה בתחום ההיי-טק, והפכה למעין קרן הון סיכון המתמקדת בחברות טכנולוגיה בשלבים מוקדמים. משעולי, שלאורך כל השנים מאז הנפקת החברה נהנה משכר שמן ומהקצאות של אופציות ומניות, ניצל את הגאות במניות הטכנולוגיה, שלא פסחה על אאורה, כדי למכור, שוב, את רוב אחזקותיו בחברה באפריל 2000.

הפעם מדובר היה ב"אקזיט" של פעם בחיים: גרין, קרן הקרנות של יצחק תשובה, רכשה מידי משעולי כ-17% ממניות אאורה תמורת 63 מיליון שקל (ולפי שווי חברה של 358 מיליון שקל).

בד בבד עם העברת השליטה לידי תשובה, התפוצצה בועת הטכנולוגיה ושוויין של קרנות ההון סיכון שרכשה גרין, כולל אאורה, קרס. גרין נאלצה להפחית עשרות מיליוני שקלים משווי השקעתה, עד שבספטמבר 2003 הרימה ידיים ומכרה את אחזקותיה בחברה לידי משעולי תמורת 4.9 מיליון שקל, סכום ששיקף לאאורה שווי של 16 מיליון שקל בלבד.