קרן אור

מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית דומיניק שטראוס קאהן יכול לחייך

המשק העולמי אולי בצרות גדולות, המערכת הפיננסית הגלובלית שרויה עדיין באי-ודאות, המיתון עדיין לא הסתיים, אבל דומיניק שטראוס קאהן, מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית, יכול לחייך. מבחינתו הכינוס השנתי של הקרן, אשר הסתיים השבוע באיסטנבול בטורקיה, הצליח להחזיר את הקרן, ואותו אישית, למעמד בולט מאד במערכת הכלכלית העולמית.

לפני שנה, מיד לאחר קריסתו של בנק ליהמן ברדרס, נערך כינוס שנתי של קרן המטבע באווירה אחרת לחלוטין. הקרן היתה אז בשפל יוקרתה, ושמועות שונות דיברו על התנהגות לא נאותה של שטראוס קאהן בשל קשריו עם אחת העובדות של הקרן - אם כי בדיקה שערכה הקרן הביאה להסרת החשד של התנהגות לא הולמת. בחוץ השתוללה לה הסערה הפיננסית הגדולה ביותר זה 70 שנה, איש לא ידע מה לעשות, אבל כולם ידעו שהקרן נכשלה בחיזוי ההתפתחויות שהביאו לאסון, ושהיא נעדרת כוח ומשאבים להתמודד עם המשבר.

במהלך הכינוס השנתי של 2008 ידע שטראוס קאהן להשכיח את המחדלים בחיזוי המשבר, והעמיד את הקרן במרכז ההחלטה להביא להרחבה פיסקאלית ומוניטרית כמעט בכל מדינה. העולם היה מפוחד מאוד, ולאיש לא היה זמן להתחיל לחפש אשמים. הקרן הכשירה פתרונות שעד אותו כינוס היו נחשבים ככפירה בעיקר, אלא שהפעם הם אומצו בהעדר משהו טוב יותר להציע.

השנה הגיע המנכ"ל לאיסטנבול כדי לגזור את הקופון של מניעת הקריסה של המערכת. הוא רצה בכינוס אשר ישמש להשקת מה שניתן לכנות "קרן המטבע הבינלאומית החדשה". הוא רוצה שיועמדו לרשותו יותר כספים ויותר סמכויות, כדי לשמש מלווה של מוצא אחרון למדינות בקשיים. הוא רוצה לשנות את קביעת זכויות ההצבעה בקרן, כדי לתת ייצוג גדול יותר למדינות מתפתחות, במיוחד על חשבון אירופה, והוא רוצה שהקרן תהיה הגוף אשר יתאם את המדיניות הכלכלית הגלובלית.

בנק מרכזי עולמי

בשורה התחתונה, שטראוס קאהן מבקש מנדט להפוך את הקרן למעין בנק מרכזי של הבנקים המרכזיים. הוא רוצה לשכנע את המדינות העיקריות, ארה"ב, האיחוד האירופי ויפן, לשתף פעולה איתו, להגדיל את האמצעים שבידי הקרן. ביום הפתיחה הרשמית של הכינוס, ב', דיבר שטראוס קאהן על "שלום ושגשוג" אשר ישררו בעולם, אם הוא ישכיל לשתף פעולה עם הקרן, כלומר איתו.

אלא ששטראוס קאהן, שר האוצר לשעבר של צרפת, יודע גם שאין דבר שבא חינם. אם הוא רוצה קרן משפיעה יותר, הוא צריך להראות שהיא מסוגלת להביא את הסחורה. במונחים של האירופים והאמריקנים, משמעות הדבר היא לסייע לשכנע את ממשלת סין להסכים לתיסוף גדול של היואן, ולהקטנת העודף בחשבון השוטף שלה. זו לא המשימה הקלה בעולם, אך ספק רב אם הקרן יכולה להרשות לעצמה להיכשל בעניין הזה. סין, ויתר המדינות המתפתחות, נותרו המקור היחידי של גידול בביקושים בשנים הקרובות. אם ממשלת סין לא תשתף פעולה, העולם יגלוש לדפלציה לשנים לא מעטות, והוא, שטראוס קאהן, יהיה לאחד הגיבורים האומללים של התקופה.

גם למדינות המתפתחות מציע שטראוס קאהן לעלות על עגלת הקרן. ראשית, הוא מציע להן עוצמה גדולה יותר במוסדות השולטים והמנהלים את המוסד. שנית, הוא מציע להן שאם לקרן יהיה משאבים גדולים יותר, הן יוכלו לזכות להלוואות חירום, אם יזדקקו לכך. כדי לעלות על העגלה, על אותן מדינות יהיה ליישם את הצעות הקרן ועצותיה, ובדרך זו להחזיר לה את כבודה האבוד מלפני שנים.

החזית השלישית של שטראוס קהאן היא הבנקים. כבר במסיבת העיתונאים הראשונה איתו הוא רמז על האפשרות של הטלת מס על הבנקים למימון תשלומי חירום בעתיד למערכת הבנקאית. אחרים דיברו על הגבלות נוספות על הבנקים, במיוחד בנקים גדולים מאוד. גם פה רוצה המנכ"ל לעמוד בראש הגדודים המסתערים על הבנקים בעולם.

כך, בשלוש חזיתות אלה, נלחם דומיניק שטראוס קאהן את מלחמתה של קרן המטבע הבינלאומית. אדם חביב, לא מעורר את ההתנגדות שהיתה מלווה מנכ"ל אחר, עם רגישות נמוכה יותר למהלכים פוליטיים. כנראה כדי להיות מספר אחת בקרן המטבע הבינלאומית צריך לא רק ידע, אלא גם מידה גדולה של חן אישי.

temkin@mail.globes.co.il