פועלים סהר: "עיתוי עסקת גנדן בעייתי; אך ממליצים לאשרה"

פועלים סהר תומכת בעסקת בעלי העניין של נוחי דנקנר ואבי פישר בשל "פוטנציאל לא מבוטל בפעילות התיירות של אי.די.בי" ■ "החברה עשויה להידרש למקורות מימון נוספים במהלך 2009 וברבעון הראשון של 2010"

"נראה כי עיתוי עסקת גנדן תיירות-אי.די.בי הינו בעייתי, לאור מצבה הנוכחי של גנדן ומצב ענף התיירות, הסובל מפגיעה קשה ברווחיות עקב תחרות והמצב הכלכלי העולמי", גורסים בחברת פועלים סהר, בהתייחסות ראשונה של גוף מוסדי לעסקת בעלי העניין של נוחי דנקנר ואבי פישר, שנוסחה הגיע לידי "גלובס".

עם זאת, אם מישהו ציפה כי חברת הברוקרים מקבוצת הפועלים תרים את נס המרד לקראת אישור העסקה, שתובא להצבעת האסיפה הכללית של אי.די.בי בשבוע הבא, הוא עתיד להתבדות.

"בהתאם לרציונל העסקה, רכישת גנדן תיירות ושילובה בפעילות כלל תיירות עשויה להוביל לחיסכון בעלויות ושילוב סינרגטי בהיבט התפעולי, הארגוני והניהולי", כותבים האנליסטים של פועלים סהר. "מהלך זה צפוי ליצור פוטנציאל עסקי לא מבוטל לפעילות התיירות של קבוצת אי.די.בי, כך שכבר בטווח הבינוני רכישת הפעילות ופעולות נוספות יציפו ערך לבעלי המניות של החברה". לפיכך, ממליצים בפועלים סהר לגופים המוסדיים המחזיקים במניות אי.די.בי לאשר את רכישת פעילות התיירות הפרטית ההפסדית של דנקנר ופישר.

בפועלים סהר גורסים עוד, כי "מדובר בהחלטה עסקית שוטפת ועניינית, הנתמכת בעבודת מטה מסודרת ובגורמים מקצועיים חיצוניים", ומוסיפים ש"חשיפת הקבוצה לפעילות גנדן אינה מהותית, והמהלך המוצע טומן בחובו אפסייד לא מבוטל לאי.די.בי".

עם זאת, האנליסטים מציינים כי גנדן תיירות תידרש להליכי התייעלות, פיתוח ומעבר למתן שירותים באמצעות האינטרנט ומוקדים טלפוניים, על מנת לשפר את היקפי פעילותה ושולי הרווח שלה, לאחר מיזוגה בכלל תיירות. כל זאת מתוך מטרה ליצורone stop shop בתחום התיירות והתעופה של הקבוצה.

באי.די.בי מנסים להימנע ממבוכה

תמורת רכישת גנדן תיירות תשלם אי.די.בי 1.2 מיליון דולר, ובנוסף, תישא החברה הציבורית בעלויות העסקה המסתכמות בכ-3.2 מיליון שקל נוספים. נוחי דנקנר הטיל ככל הידוע את המשימה לשכנוע הגופים המוסדיים על חיים גבריאלי, המנכ"ל הטרי של אי.די.בי אחזקות, שכפי הידוע נפגש בימים האחרונים עם שורה של גופים במטרה למנוע מבוכה בהצבעה.

ואכן, לא ניתן לפסול אפשרות שהמוסדיים יגרמו למבוכה שכזו למרות ההמלצה החיובית. נתוניה של גנדן תיירות רחוקים מלהלהיב, לאחר הפסד של יותר מ-40 מיליון דולר אשתקד וגירעון עמוק בהון העצמי ובהון החוזר. נתונים אלו הביאו לכך שרואי החשבון של החברה הפנו את תשומת הלב למצבה הכספי של גנדן לאור הפסדיה הצבורים, הגירעון בהון העצמי (79 מיליון דולר) והגירעון בהון החוזר (91 מיליון דולר). יתרת הפסדיה של החברה עומדת על 109.3 מיליון דולר.

בעלי השליטה בגנדן תיירות הם דנקנר (47%), אבי פישר (33%), משפחת שימל (15%) וצורי דבוש (5%), והם צפויים לוותר במסגרת העסקה על הלוואת בעלים בגובה של 185.5 מיליון שקל, שהעמידו לחברה במהלך השנים. לאחר המרת הלוואת הבעלים, יעמוד הגירעון בהון העצמי של גנדן תיירות על 32.4 מיליון דולר, וקופת המזומנים שלה תכיל כ-5 מיליון דולר. באי.די.בי מעריכים כי הסכום שיצטרכו להזרים לגנדן תיירות עד השנה הבאה יעמוד לכל היותר על 20 מיליון שקל. במקביל לוויתור על הלוואת הבעלים, ישוחררו המוכרים מערבות בנקאית שהעמידו לגנדן תיירות, ובמידת הצורך תעמיד אי.די.בי ערבויות לאותן ההלוואות.

המשקולת של עסקי התעופה

גנדן תיירות מחזיקה בחברת התעופה ישראייר (82%), בחברת התיירות והנופש המילניום השלישי (30.3%) וב"אופן סקיי" העוסקת בייצוג חברות תעופה זרות (53.5%). אי.די.בי פיתוח מתכוונת למזג את עסקי גנדן תיירות לתוך תחום התיירות שבו היא פעילה במסגרת חברת הבת כלל תיירות, המחזיקה ב-70% מחברת דיזנהויז-יוניתורס ודיזנהויז תיירות ותעופה (100%).

ישראייר מהווה כיום את עיקר פעילותה של גנדן תיירות, ומהווה את המשקולת הכבדה ביותר על דו"חותיה, במיוחד בסעיף ההפסדים ובמצבת החובות. "נכון להיום, ומזה תקופה ארוכה, ישראייר אינה עומדת בקובננטים שהוצבו לה על ידי הבנקים", מציינים בפועלים סהר, אך מוסיפים עם זאת כי "כפי שנמסר לנו מהחברה, נראה שבשלב זה לא צפויה העמדה של החוב לפירעון מיידי".

על רקע העובדה ש"ישראייר סובלת מהפסדים תפעוליים ומשחיקה משמעותית ברווחיות", והתוצאות הפושרות של יתר פעילויות גנדן תיירות, כלכלני פועלים סהר קובעים כי "החברה עשויה להידרש למקורות מימון נוספים במהלך שנת 2009 וברבעון הראשון של 2010, לצורך מימון הגירעון התזרימי החזוי לתקופה זאת".

עדות לפיחות המשמעותי בשווי החברה אפשר לקבל מפרט נוסף שעולה ממתאר העסקה: כשלוש שנים לאחר שרכש 10% ממניותיה של גנדן תיירות תמורת סכום שהוערך בכ- 5.5 מיליון דולר, ושיקף לחברה שווי של 220 מיליון שקל, החזיר בנק ההשקעות גולדמן זאקס את המניות ללא תמורה ביולי השנה.