כלל פיננסים: "שוק האשלג ימשיך לקרטע ברבעונים הקרובים"

אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז' לכי"ל: "אומנם שוק האשלג ימשיך לקרטע ברבעונים הקרובים, אך ההתחזקות במחירי הסחורות החקלאיות תסייע למניות הדשנים להפגין חוסן יחסי אל מול התוצאות החלשות הצפויות"

"מניות הדשנים מגלות מתאם גבוה עם מחירי הסחורות החקלאיות ועל כן עשויות ליהנות מרוח גבית הזורמת משוק הסחורות החקלאיות אשר תמתן את השפעת פרסום התוצאות החלשות הצפויות ברבעונים הקרובים", כך מעריך אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז' לכי"ל.

"אומנם שוק האשלג ימשיך לקרטע ברבעונים הקרובים, אך ההתחזקות במחירי הסחורות החקלאיות תסייע למניות הדשנים להפגין חוסן יחסי אל מול התוצאות החלשות הצפויות".

בכלל פיננסים מתייחסים לתחזית העגמומית של BPC לשוק האשלג. תאגיד הדשנים מעריך כי מכירות האשלג יעמדו על טווח של 25-30 מיליון טונות ב-2009 ולא יעלו על 45 מיליון טונות ב-2010. נזכיר כי ב-2008 הציג שוק האשלג העולמי מכירות של 55 מיליון טונות. מדובר בתחזית הנמוכה ביותר עד כה של גוף דשנים כלשהו.

"בהצהרה זו מקופלות שתי הנחות חשובות: לא יהיה חוזה בסין השנה. נקודה חשובה לאור העובדה כי BPC היא זו אשר מנהלת את המגעים מול הסינים. הכמויות האופציונאליות בחוזה עם הודו מצויות בסכנה", מסבירים בכלל פיננסים.

נזכיר כי בחוזים שנחתמו עם הודו מצוי מרכיב לא מבוטל של כמויות אופציונאליות ולמעשה BPC מאותתת בהודעה זו כי מימוש כמויות אלו מוטל בספק. מבחינתה של כי"ל מדובר בכמויות אופציונאליות של כ-230 א' טונות מתוך חוזה בהיקף כולל של 1.03 מ' טונות.

הסחורות החקלאיות עשויות לספק תמיכה למניות

בשבועות האחרונים דומה כי החשש מהתפרצות אינפלציונית גלובאלית גובר על התחזיות המתמשכות לדפלציה ארוכת טווח. העליות בזהב , הירידה בתשואות אג"ח ארה"ב והתבססות הנפט מעל 70 דולר לחבית מעידות על נטיית המשקיעים בעולם לחפש הגנה מפני עליית מדרגה אינפלציונית עם התחזקות התאוששות הכלכלה העולמית. גורמים אלו, יחד עם המשך החלשות הדולר בעולם, צפויים לתמוך במחירי הסחורות החקלאיות בטווח הנראה לעין.

ה-USDA מספק חיזוק נוסף למחירי הסחורות החקלאיות. ביום שישי פרסם ה-USDA את הדוח החודשי הכולל את תחזיות הצריכה והשימוש לסחורות החקלאיות בעולם. הדוח מותיר את תחזית יחס המלאי/שימוש לגרעינים העולמית לסוף 2010 על 20.6%, שכן העלייה הצפויה בתפוקה פוגשת תחזיות משופרות לצד הביקוש העולמי עם התאוששות הכלכלה.

לגבי התירס , הדוח הנוכחי צופה ירידה ביחס המלאי/שימוש ל-16.9% לעומת 17.3% בתחזית הקודמת. מעניין כי הורדה זו מגיעה למרות העלאת תחזית התפוקה ל-164 בושל לאקר בארה"ב, אזור שיא כל הזמנים. ה-USDA מאותת כי גם שנת שיא ביבולים החקלאיים לא הצליחה להקל באופן דרמטי את בעיית המלאים הנמוכים בשוק הסחורות החקלאיות ובכך מחזק את רמת המחירים הנוכחית.

חשוב לזכור כי רמת מחירי הסחורות החקלאיות הנוכחית מציבה את החקלאים על רווחיות גבולית בלבד. למודי טראומת הנפילות של 2008, הם לא יחזרו במהרה לרכוש תשומות על סמך ההתאוששות הנוכחית וחברות הדשנים צפויות להתמודד עם ביקושים חלשים עמוק לתוך 2010. אולם בשוק הפיננסי, המשקיעים עשויים למצוא במניות הדשנים ערוץ השקעה אטרקטיבי לסביבה של אינפלציה עולה ודולר חלש.