מ' התחבורה יגיש את תקנות ייבוא הרכב המקביל לאישור הכנסת

בשלב הראשון יתאפשר ייבוא של כלי רכב פרטיים בלבד אולם ניתן יהיה לייבא מכוניות יפניות מתוצרת ארצות הברית ■ ככל הידוע כרגע יבואן מקביל לא יצטרך להחזיק אולם תצוגה מרכזי בבעלותו וגם לא להחזיק במוסך מרכזי בבעלותו

משרד התחבורה סיים לנסח טיוטה סופית של תקנות הייבוא המקביל של רכב לישראל, שאמורות להיכנס לתוקף בחודש הבא, בכפוף לאישור ועדת הכלכלה. ל"גלובס" נודע כי בשלב הראשון יתאפשר ייבוא מקביל של כלי רכב מקטגוריית רישוי M1 בלבד, שכוללת כלי רכב פרטיים. לא יתאפשר בשלב הראשון לייבא כלי רכב מקטגוריה M1 בה נכללים טנדרים, מסחריות קלות ורכיבי כביש-שטח רבים. המשמעות היא שכלי רכב רבים, בעלי רווחיות גבוהה, לא יוכלו להגיע ארצה בייבוא מקביל.

נוסח התקנות טרם פורסם רשמית אולם בענף הרכב מעריכים כי בתקנות הסופיות של משרד התחבורה בוצעו הקלות בדרישות הסף לעומת ההמלצות המקוריות של הוועדה להסרת החסמים משוק ייבוא הרכב. בין השאר הופחתו משמעותית הדרישות להון עצמי של היבואן והיקף הערבויות הכספיות שידרשו ממי שירצה לייבא רכב בייבוא מקביל, כתנאי לעמידתו בתנאי הייבוא.

בנוסף צפויות התקנות לאפשר לראשונה ייבוא מקביל של כלי רכב מתוצרת ארצות הברית, שאינם של יצרנים אמריקנים, דוגמת כלי רכב של טויוטה, הונדה וניסן. יצוין כי מכיוון שהתקנות החדשות יחולו לא רק על היבואנים המקבילים לעתיד אלא גם על היבואנים הקיימים הן יפתחו למעשה את הייבוא של כלי רכב יפנים מתוצרת ארצות הברית, שעד כה לא התאפשר.

ככל הידוע כרגע יבואן מקביל לא יצטרך להחזיק אולם תצוגה מרכזי בבעלותו וגם לא להחזיק במוסך מרכזי בבעלותו.

עם זאת בענף מעריכים שעדיין יחולו הגבלות רבות על קבלת רישיון ייבוא מקביל. בין השאר מעריכים כי הייבוא יותנה בחתימת חוזה מסודר למספר שנים בין היבואנים המקבילים בישראל לבין הדילרים בחו"ל. המשמעות היא, שככל הנראה לא יהיה ניתן לייבא כלי רכב מ"סטוקים" מזדמנים ומכירות פומביות, כפי שמתבצע כיום בייבוא האישי. עדיין לא ברור איך תיפטר סוגיית אספקת החלקים על ידי היבואנים האישיים וכיצד תטופל בעיית הקריאה לתיקונים על יד היצרן (RECALL) ברכב מייבוא מקביל.

הייבוא המקביל נתפש כאלטרנטיבה לייבוא הסדיר והוא כולל ייבוא מסחרי של כלי רכב חדשים בלבד.