מי צריך את חלונות 7?

בעיקר מיקרוסופט, כדי להתגבר על טראומת וויסטה. למשתמשים , כרגיל, אין ממש ברירה

השבוע תושק סופסוף מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט - חלונות 7. המערכת החדשה לא הייתה מעוררת צפייה כה גדולה אלמלא הייתה פיצוי שמסדרת לעצמה ענקית התוכנה אחרי ההחמצה הגדולה של הוויסטה שהושקה בסוף 2007. הוויסטה זעזעה את המבנה הארגוני שהיה אחראי על הפיתוח, וכן את האמונה הבסיסית של הלקוחות, שעד אז חשבו ששדרוג לגרסה מתקדמת יותר הוא דבר חיובי.

במיקרוסופט מרבים לדבר בתקופה האחרונה על האינטרנט. אבל הפעילות המסורתית שלה - מכירת מערכת הפעלה ותוכנות אופיס למחשבים האישיים - היא עדיין העוגן העיקרי של ההכנסות והרווחים.

בסיום שנת הכספים 2009 היו מערכות ההפעלה למחשבים אישיים הסגמנט הרווחי ביותר עבור החברה, עם שיעור רווחיות של 74%. הגובה שאיבד התחום במהלך השנה גרם לה ברבעון שעבר לדווח לראשונה ב-23 השנים בהן היא ציבורית, על ירידה ברווח הנקי לעומת התקופה המקבילה.

השאלה אם חלונות 7 תוכל לעמוד בציפיות, לפחות מבחינת האימוץ של השוק, רלבנטית קודם כל למיקרוסופט עצמה, במיוחד בתקופה בה שדרוגים של מערכות מחשוב בארגונים נתפסים כמותרות.

כדי להתמודד עם הקשיים הכלכליים נערכת מיקרוסופט עם הנחות אגרסיביות וגרסאות חינמיות, מה שישפר אולי את האטרקטיביות של המערכת החדשה, אבל היא צריכה לזכור שהלקוח נושא את טראומת הוויסטה, וההתמודדות כאן תדרוש ממיקרוסופט יותר יצירתיות.

למיקרוסופט היה ברור שהיא צריכה להשיק מערכת חדשה מהר ככל האפשר. האנליסט מייקל סילבר, מחברת המחקר גרטנר, קבע לפני כשנה וחצי כי הוויסטה מסובכת מדי ודרוש למיקרוסופט "שינוי רדיקלי אם היא רוצה להישאר רלבנטית".

השבוע טענו בגרטנר כי המערכת החדשה, היא רק "ליטוש של הוויסטה", אך המליצו להתארגן לרכישתה.

ואכן, חלונות 7 כוללת אופטימיזציה לחלק מהיכולות ומחיקת חלק מהאחרות, מה שהפך את המערכת לקלה יחסית. היא גם יכולה לרוץ על מחשבים אישיים בני כמה שנים ואפילו מתאימה למחשבים ניידים מסוג נטבוק, מה שפותח בפני מיקרוסופט שוק מבטיח נוסף.

במיקרוסופט יציפו אותנו בשבועות הקרובים בפרסומים על יישומים, אפיונים וחידושים שהמערכת כוללת, אך לא ישאירו לצרכן הסופי הרבה ברירות. השדרוג כמעט ייכפה על הצרכן הפרטי בגלל הסכמי OEM (שאחראיים לכ-80% ממכירות מערכות ההפעלה) ועל הצרכן הארגוני הוא ייכפה כדי להתאים את המחשוב לחומרה מתקדמת. על מערכות ה-IT הארגוניות הוא ייכפה עם דד-ליין של הפסקת התמיכה במערכת ה-XP החל מ-2012.