פסגות לא מאמינים במאבק שליטה בלאומי ומורידים המלצה

מורידים את המלצתם למניית בנק לאומי ל"תשואת שוק" מ-"קניה" ■ דרישות בנק ישראל יחייבו את שלמה אליהו להכניס לגרעין השליטה לפחות 2 שותפים ולמכור את תיק ביטוח החיים של חברת הביטוח אליהו ואת חלקו באיגוד

כלכלני בית ההשקעות פסגות מורידים את המלצתם למניית בנק לאומי ל"תשואת שוק" מ-"קניה" לאחר שזו " נהנתה בתקופה האחרונה מרוח גבית והפגינה עליות מרשימות מאז מועד העלאת ההמלצה מ"תשואת יתר" ל"קניה" באוגוסט. בעקבות העליות מחיר המניה כיום דומה למחיר היעד". מחיר היעד למניה נקבע על 16 שקל למניה, לעומת מחיר הבסיס של 15.83 שקל בו פתחה המניה הבוקר. על רקע הורדת ההמלצה מאבדת המניה כ-1.4%.

הכלכלנים מציינים את העוצמה שהפגינה המניה למרות הדיווחים על כוונת המדינה למכור את החזקותיה במניית לאומי שמהוות 11.46% מהון המניה. מציינים כי אחת הסיבות לעלייה נעוצה בהערכות כי צפוי להתפתח מאבק שליטה לקראת המכירה, אולם מציינים כי בפסגות הם אינם שותפים לדעה זו, שכן רכישת אחזקה של מעל 5% בבנק (בניגוד למצב בחברות אחרות) דורשת אישור הרגולטור שעל סמך ניסיון העבר אינו ניתן בקלות.

בנוסף, עפ"י פרסומים בעיתונות, מגבש הפיקוח על הבנקים קריטריונים לאישור מרכיבי גרעין השליטה בבנק. במקביל, עקב המגבלות הרגולטוריות והצטרך בבדיקת נאותות מקיפה למרכיבי הגרעין, נערכים בבנק ישראל למצב בו הבנק יהיה תקופה ארוכה ללא גרעין שליטה.

בפסגות מציינים את הקריטריונים לפיהם נערך בנק ישראל: "בנק ישראל לא יאפשר לגוף אחד להחזיק ברוב המניות בקבוצת השליטה ויקפיד על שיווי משקל בין מרכיבי הקבוצה. בנוסף, גרעין השליטה יחזיק בלפחות 20% מהמניות ויכלול לפחולת שני גורמים כשלאף אחד מהם אין רוב. תנאי הכרחי לקבלת היתר לכל גורם בגרעין יהיה הצגת מקורות פיננסים נטו בשווי כפול משווי המניות בהם יחזיק הגוף. על פי ההערכות, לקרנות ההשקעה לא יותר להחזיק ביותר מרבע מגרעין השליטה.

בהתייחס לאחזקות צולבות בנקים ובחברות ביטוח הפיקוח צפוי לקבוע כי לא תותר תקופה של אחזקה מקבילה (החלטה זו רלוונטית לקבוצת IDB ולקבוצת דלק). כמו כן ההערכות הן כי דרישות בנק ישראל יחייבו את המתמודד העיקרי, שלמה אליהו המחזיק ב-9.6% ממניות הבנק להכניס לגרעין השליטה שהוא עומד לגבש לפחות 2 שותפים ולמכור את תיק ביטוח החיים של חברת הביטוח אליהו ואת חלקו באיגוד.

תנאים אלו, להערכת פסגות, מצמצמים משמעותית את הסיכוי ליצירת גרעין שליטה בבנק ומאבק שליטה פוטנציאלי שהביא לרוח גבית למניה.