יהיה קליק? יותר ויותר שחקנים מנסים להיכנס לשוק ההיכרויות באינטרנט

כניסת nrg ויד2 לשוק אתרי ההיכרויות גורמת לשאר השחקנים להתכונן ליום חדש ■ אחרי שכולם גילו כי פייסבוק לא הרג את אתרי ההיכרויות וכי המיתון דווקא הגדיל את ההכנסות, העתיד של עסקי האהבה נראה ורוד מתמיד

כשיותר ויותר ענפים באינטרנט ממשיכים לצבור פופולריות אך לא מצליחים לתרגם זאת להכנסות בפועל, ענף ההיכרויות המקוון ממשיך לצמוח. האינטרנט הוא אמנם חינמי ברובו המכריע, אך נדמה כי עבור הפוטנציאל לפגוש פרטנר אופציונלי לאהבה או סתם למצוא ריגוש מיני, אנשים מוכנים לשלם סכום קבוע מדי חודש - אפילו בתקופות של מיתון עולמי.

בישראל, שוק ההיכרויות המקוון מגלגל, על-פי ההערכות, סכום הנע בין 30 ל-40 מיליון שקל, ולצד השחקנים הגדולים בשוק, כגון JDATE, קופידון, בליינד דייט ו-xlove, החולשים על כ-80% מהשוק, נמצאים שחקנים קטנים ונישתיים רבים, כאשר כל אחד פונה למגזר ייעודי, כגון: דוסיידייט עבור המגזר הדתי, אטרף הפונה לקהילה ההומו-לסבית, אלפא המשווק את עצמו כאתר היכרויות לשוק הבכירים והסטארט-אפ הישראלי Meezoog המגשר בין עלם הדייטינג לבין עולם הרשתות החברתיות. מלבד זאת קיימים חדרי צ'אטים ופורומים רבים המשמשים אף הם זירה להיכרויות.

על-פי חברת המחקר Forrester Research, שוק אתרי ההיכרויות בארה"ב באינטרנט הוא השלישי בגודלו מבין האתרים המתבססים על מנויים של הגולשים, במונחים של היקף ההכנסות. כך, ב-2008 גלגל שוק זה סכום של 957 מיליון דולר, ולדברי Forrester Research, שוק זה יצמח בכ-10% עד לשנת 2013.

אתר Match.com, לדוגמה, אתר ההיכרויות השני בגודלו בארה"ב על-פי חברת המחקר Hitwise, מושך אליו 20 מיליון משתמשים רשומים, והיקף ההכנסות של האתר ברבעון השני ב-2009 עמד על 93.3 מיליון דולר - עלייה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

חדשות פלוס היכרויות

בחודשיים האחרונים נכנסו שחקנים חדשים לתחום בארץ - nrg של קבוצת "מעריב" ואתר הלוחות הפופולרי יד2. שני המהלכים הללו עשויים לשנות את שוק ההיכרויות המקומי: nrg הוא האתר הראשון מבין אתרי החדשות והפורטלים הגדולים בישראל אשר נכנסים לתחום זה, למרות שמדובר בשוק המוערך כרווחי ובעל פוטנציאל עסקי רב; יד2 עתידה להשיק אתר היכרויות חדש, שעל-פי ההערכות עשוי להיות אתר חינמי. אתר דייטינג חינמי, יש לציין, יכול לטלטל את השוק המקומי, בדומה למה שיד2 עשה בשוק הלוחות המקוונים.

לדברי אביחי בוב, מנהל השיווק והפרויקטים של nrg מעריב והאחראי על ניהול אתר ההיכרויות של הקבוצה, "האתר בא לתת מענה כולל לצרכים של הגולש. אנחנו יודעים מיהו הקהל שצורך את nrg - מדובר בגולש בוגר, משכיל ובעל רמה סוציו-אקונומית גבוהה. זה יוצר איפיון שהוא יותר ממוקד עבור האתר שלנו. מאוד קל ללכת לאיבוד בתוך אתר היכרויות, ולכן לקהילה שתחומה באופן ערכי יש יתרון אדיר".

* מה מבדל את nrg מעשרות אתרי הדייטינג הקיימים?

בוב: "מדובר באתר היכרויות שמתממשק עם אתר תוכן, וזו זווית שאף אתר לא נגע בה. אנחנו מתכננים לאפשר לגולשים להגיב על תכנים ישירות מהפרופיל שלהם באתר ההיכרויות, ובחודש הבא נעלה גם פלטפורמת משחקים רחבה, שתאפשר לאנשים להכיר אנשים אחרים על גבי משחקים ששוברים את הקרח. לייצר עוד מערך של דואר אלקטרוני זה בסדר, אבל מה שאנחנו עושים זה לייצר משהו שלא קיים".

האתר של nrg מעריב עלה לאוויר לפני כחודש, ומספר המשתמשים עומד על למעלה מ-3,000 גולשים. לדברי בוב, מדובר בקצב גידול מתמיד, ו"אני מעריך כי עוד אתרים גדולים יילכו בעקבותינו. אני מאמין שאפשר לעשות מזה כסף ולייצר מנוע צמיחה נוסף לאתר".

* אתם לא פוחדים שאתם נכנסים לשוק רווי?

בוב: "זה לא קשור לשוק רווי או לא, אלא לשאלה עד כמה אתה מציע שירות ייחודי, ואת זה אנחנו מצליחים לעשות. אולי לא יהיו לנו את המסות של JDATE או קופידון, אבל הייחודיות שלנו מתבססת על כך שאנחנו פועלים על קרקע שעוד לא מוצתה".

אתר שכבר ניסה את מזלו בתחום ההיכרויות ונכשל הוא אתר תפוז, שהחזיק ב-50% מהאחזקות של אתר כפיות, אך מהר מאוד גילה כי להפוך את הטראפיק של האתר להכנסות של ממש זה לא דבר של מה בכך.

גם גיא אליאב, מנכ"ל נענע10, סבור כי שוק ההיכרויות המקוון לא בהכרח משקף שוק רווחי שקל לעשות ממנו כסף. "לא מדובר בשוק רווחי כמו שעושים ממנו", הוא אומר. "זה ענף שדורש תחזוקה ושדרוגים אינסופיים, שמצריכים משאבים רבים. נכון לעכשיו, רק חלק קטן מהאתרים הוא רווחי".

* האם אתם שוקלים להיכנס לשוק הזה?

אליאב: "אנחנו בהחלט שוקלים את זה - שוק ההיכרויות מאוד רלוונטי לקהל של נענע10, שמורכב גם מגולשים צעירים. אבל עד היום המשאים-ומתנים לא הבשילו".

עם זאת, אליאב מוסיף כי עם עליית התוכנית "הרווק" בערוץ 10, יש להניח כי נענע10 יתחיל להציע שירות היכרויות לגולשים שלו. "לא ברור עדיין האם יהיה מדובר באתר עצמאי או בפלטפורמה שיושבת על אתר קיים, וייתכן מאוד כי הוא יהיה חינמי ומבוסס על פרסומות".

חינם, אבל עם פרסומות

למרות הפופולריות של אתרי ההיכרויות והעובדה שמשתמשים הוכיחו כי הם מוכנים לשלם עבור האפשרות להכיר בן-זוג, האתר השני בגודלו בקרב הגולשים האמריקניים הוא דווקא אתר היכרויות חינמי Plenty of Fish, המושך אליו מדי חודש כ-3 מיליון גולשים שונים בארה"ב. אתר זה נחשב לאתר רווחי, והמייסד שלו רואיין לעיתים קרובות כדוגמה ליזם רציני ומוצלח.

גם בישראל הודיע לאחרונה יד2 כי הוא נכנס לשוק ההיכרויות המקוונות. על-פי ההערכות, האתר יתבסס על מודל של פרסומות, שיאפשר לגולשים ליהנות משירותיו בחינם. לדברי אביחי בוב מ-nrg, "אנשים מעדיפים לשלם את הכסף בשביל לדעת שזה רציני ושאנשים מחוייבים לתהליך. אם אכן יהיה מדובר באתר שיתבסס על פרסומות, הגולשים הם אלה שיחליטו איזה מודל מתאים להם, והאם הם מוכנים לשלם באמצעות צפייה בפרסומות".

גיא כהן, מנכ"ל ובעלים של גלובל נטוורקס, המפעילה את בליינד-דייט ו-xlove, מוסיף כי "כל שחקן שנכנס רק מגדיל את העוגה, ולכן אני מברך על המהלך של יד2. גולשים יבדקו את האתר של יד2, ובטוח שיהיו כאלה שיהיו מוכנים לסבול פרסומות, אבל יהיו גם כאלה שלא, כמו גם משתמשים חדשים שיגלו את האתרים שלנו. לשוק המקומי יש עוד לאן לגדול, ושחקנים חדשים לא ינגסו בשחקנים קיימים. לא מדובר בתחום פשוט או טריוויאלי, ועל מנת להצליח חייבים להבין את הפילוסופיה של הגולשים".

נועה כהן, מנהלת JDATE ישראל, אומרת כי "אני בספק אם האתר יצליח לאורך זמן. אנחנו משקיעים הרבה מאוד משאבים כספיים וכ-75% מכוח-האדם שלנו על מנת לפקח על האתר ועל ההתנהלות שלו ועל מנת לדאוג לכך שמשתמשים יכבדו את כללי המשחק של האתר. לאתר חינמי לא יהיו את המשאבים הללו, ויהיו לכך השלכות. מלבד זאת, אני לא חושבת שמדובר במגמה חדשה שבמסגרתה יושקו אתרי היכרויות חינמיים - אני לא מאמינה במודל החינמי".

הרשת החברתית - פלטפורמה סגורה

פריחת הרשתות החברתיות, ופייסבוק בפרט, איימו על המודל של תעשיית הדייטינג, ומומחים בתעשייה העריכו כי קיומן של פלטפורמות חינמיות, שמאפשרות להכיר בקלות אנשים אחרים על בסיס עניין משותף או מעגל חברים דומה, יפגעו קשות במודל התשלום עליו מתבססת תעשיית ההיכרויות המקוונת, וכי גולשים יעדיפו להירשם לרשת חברתית מאשר לשלם לאתר דייטינג. אולם, כיום נראה כי אתרי ההיכרויות לא נפגעו באופן משמעותי בשנה האחרונה - לא מהרשתות החברתיות וגם לא מהמיתון הכלכלי.

גיא כהן מגלובל נטוורקס אומר כי הרשתות החברתיות לא פגעו במעמד של האתרים. "אנשים שנמצאים בפייסבוק לדוגמה נמצאים במצב מסוים שלא מכוון דווקא להכיר, או שהם לא יודעים האם המשתמשים האחרים רוצים להכיר או פנויים לקשר. לכן, לא רק שלא היתה פגיעה באתרי ההיכרויות - אלא שדווקא נרשמה בהם עלייה".

לדבריו, שני האתרים שבבעלותו גדלו בכ-100% בפעילות ובהכנסות בשנתיים האחרונות, שכן "אנשים שגילו את פייסבוק פתאום הבינו שיש הרבה מאוד אנשים טובים סביבם, ושהאינטרנט הוא לא רק מקום מפגש של לוזרים".

אחת האפליקציות הפופולריות בפייסבוק היא Are you Interested, המציעה פלטפורמת היכרויות בין משתמשי פייסבוק, ומספר המשתמשים הפעילים שלה עומד על 3 מיליון איש מדי חודש. אולם העובדה שנושא הפרטיות הפך לנפוץ יותר בקרב משתמשי פייסבוק, הובילה לכך שמשתמשים רבים שינו את ההגדרות של הפרופיל שלהם, כך שהמידע שנחשף למשתמשים אחרים מצומצם יותר. עובדה זו צמצמה את טווח ההיכרויות בפייסבוק, וגרמה לכך שהרשת החברתית הפכה לפלטפורמה סגורה יותר.

שחר בר-דוד, ממייסדי הרשת החברתית "מקושרים", מספר כי אינטראקציות למטרות היכרות מהוות כ-50% מהאינטראקציות באתר, "והרשתות החברתיות הוכיחו כי האינטרנט זה כן מקום להכיר אנשים. הרבה מאוד מהפעילות באתר היא להיכרויות רומנטית, וזה נובע דווקא מכך שבמבט ראשון לא מדובר באתר דייטינג, ולכן אנשים הרבה יותר משוחררים להכיר אנשים".

לדבריו, למרות שינוי הסטיגמה, עדיין יש בושה וחשש באתרי היכרויות, ולעומתן - רשת חברתית מטשטשת רגשות אלה. "מעל הכל, רשתות חברתיות רק מוכיחות כי הפלטפורמה הזו מאפשרת היכרויות קלות יותר, שכן אפשר ליצור אינטראקציות על בסיס תוכן, לדוגמה, או תמונות. זה פגע אמנם באתרי היכרויות, אבל לא באופן רציני. תמיד יהיו אנשים שירצו להכיר במקום שהוא ייעודי לכך".

* האם המיתון פגע באתרי ההיכרויות?

גיא כהן: "מדובר בשוק מאוד קשיח, ואנשים תמיד ירצו להכיר. חוץ מזה, ברגע שיש מיתון אתרי היכרויות דווקא פורחים - אנשים מעדיפים להוציא הוצאה חודשית קטנה על מנת להכיר מישהו, על חשבון יציאה לבר או מסעדה. מלבד זאת, כמות הפיטורים מגדילה את הזמן שאנשים מבלים אל מול האינטרנט. בנוסף, בתקופות של משבר כלכלי מערכות רעועות מלכתחילה רק מחריפות, ואחוזי הפרידות והגירושים רק עולים".

נועה כהן מ-JDATE מוסיפה כי "התברר לנו כי גם במצב של מיתון, אנשים לא מוכנים לוותר על אהבה. בהתחלה אמנם חששנו שתהיה לנו שנה קשה, אבל נוכחנו לגלות כי גדלנו במספר החברים והמנויים המשלמים, כמו גם בזמן השהייה של הגולשים באתר. במבט לאחור, פסיכולוגים העידו כי דווקא כשיש משבר, אנשים רוצים להיות ביחד".

לגבי ההשפעה של רשתות חברתיות, נועה כהן מוסיפה כי "כבר כשנכנסו הרשתות החברתיות, ראינו בזה מוצר משלים שעובד בקו מקביל לעולם ההיכרויות, ואנחנו עדיין רואים את זה ככה. הרשתות יצרו עוד יותר לגיטימציה ושימושיות באינטרנט, והבנה כי זה מקום נגיש להיות בו. ברשתות חברתיות מדובר באפשרות להכיר אנשים ממעגל ראשון, שני או שלישי, אבל זה לא בהכרח מספיק. אנשים רוצים להיות בזירה שבה כולם רווקים וכולם מחפשים אהבה".

לדבריה, פייסבוק רק מסייע בתהליך ההיכרות. "אנשים מכירים באתרי הדייטינג, הולכים למצוא מידע נוסף על המועמד הפוטנציאלי במקומות כמו פייסבוק וגוגל, וחוזרים לאתר ההיכרויות בשביל להמשיך את הקשר".

שוק ההיכרויות ברשת

* על-פי הערכות, יש כמיליון פנויים בישראל.

* כ-500 אלף איש רשומים באתרי היכרויות (אנשים רשומים במספר אתרים במקביל).

* יש למעלה מ-20 אתרי היכרויות, חלקם פונים לנישות: דתיים, לסביות, הומואים, חובבי BDSM, סטוצים וכו'.

* על-פי הערכות, שוק אתרי היכרויות גדל בכל שנה בכ-25%.

* על-פי ההערכות, השוק מגלגל כ-40 מיליון שקל בשנה.

11