10 טיפים לגיוס נכון של משקיעים לעסק

איך גורמים לעסק להיות מספיק אטרקטיבי מבחינת המשקיעים הפוטנציאליים? עפ"י ד"ר ניראון חשאי, מנהל אקדמי בתוכנית Executive MBA לניהול אינטגרטיבי באוניברסיטה העברית

1. הגדירו את הערך של העסק

כדי שמשקיע יהיה מעוניין להיכנס צריך לשכנע אותו שהעסק יכול ליצור רווחים מעל הממוצע. כלומר, שההשקעה בעסק תהיה כדאית יותר למשקיע מאשר השקעות אלטרנטיביות. הערך שיוצר העסק הוא הפער בין התועלת הכספית אותה מייחסים לקוחות למוצרים/שירותים שהעסק מספק, לבין העלות הכרוכה ביצירת אותם מוצרים/שירותים. תנאי הכרחי ליצירת רווחים מעל הממוצע הוא שהפער בין התועלת לעלות יהיה גבוה מזה של המתחרים.

2. ודאו שהערך עמיד לאורך זמן

כדי שהערך של העסק שלכם יאפשר השגת רווחים גבוהים מהממוצע לאורך זמן, עליכם לוודא שמה שאתם עושים יהיה נדיר וקשה לחיקוי. ככל שהערך יענה על שני התנאים הללו, כך גדל הסיכוי שתוכלו לתת למשקיעים תשואות גבוהות יותר. מכיוון שבעסקים קטנים ובינוניים רבים אין מרכיב טכנולוגי ייחודי אותו קשה לחקות, לרוב יהיו אלה קשר אישי ללקוחות או שירות ייחודי המקנה לעסק יתרון. את אלה יש להבליט למשקיע הפוטנציאלי.

3. הדגישו יתרונות תחרותיים

תוכנית עסקית מסודרת - המתארת את העסק, את השווקים בהם הוא פועל, את המבנה הארגוני שלו, את מערך הייצור/תפעול, וכן תחזית פיננסית מסודרת כולל מאזן, דו"ח רווח-הפסד ותזרים מזומנים צפוי לתקופה של עד חמש שנים - היא תנאי כמעט הכרחי להכנסת משקיע. רצוי שהתוכנית העסקית תיתן תיאור ותחזיות ריאליסטיות של העסק, וניתוחי רגישות שילמדו משקיע פוטנציאלי מה יקרה בתרחישים אופטימיים ופסימיים.

4. העריכו את השווי של העסק

חלק מהותי שלא תמיד נכלל בתוכניות עסקיות הוא הערכת שווי העסק. למרות שבסופו של דבר שווי העסק והסכום שיתקבל תמורת הקצאת אחוז מסוים מהמניות למשקיע יקבע במו"מ מול המשקיע, רצוי שיהיה לכם מושג מה שווי העסק שלכם. קיימות מספר שיטות לחישוב ערך עסק, ביניהן: חישוב ערך הנכסים של העסק, היוון תזרימי מזומנים עתידיים, והשוואה לחברות אחרות בענף.

5. משקיע פיננסי או שותף פעיל?

דילמה מרכזית בהכנסת משקיע. משקיע פיננסי לא מעורב בניהול השוטף של העסק, וירצה בעיקר לבחון את הביצועים הכספיים של העסק מדי תקופה (רבעון, חצי-שנה), כדי לוודא שהתחזיות הפיננסיות קרובות לביצועים בפועל. שותף פעיל, לעומת זאת, ייקח על עצמו תפקידים בניהול העסק בנוסף להשקעה הכספית. השיקול המהותי במקרה זה הוא עד כמה אתם רוצים ומתאימים לעבוד עם שותף בעל דעות עצמאיות.

6. משקיע מוסדי או פרטי?

לכל סוג משקיע יתרונות וחסרונות. יש יתרונות למשקיע פרטי עמו אתם מתרשמים שתוכלו "לחיות". בכלל, "קליק אישי" טוב הוא לפעמיים הדבר החשוב ביותר. חברה היא לרוב גוף ממוסד יותר, ולפיכך הממד האישי כשחברה משקיעה בעסק הוא משני יותר, שכן ייתכן שהעומד מולכם כיום יתחלף בעתיד. מאידך, חברה ממוסדת יכולה לתרום רבות מניסיונה וכישוריה המקצועיים לעסקים קטנים בהיבטי הניהול השונים.

7. האם לוותר על השליטה בחברה?

גם זו אחת הדילמות המרכזיות. ברור שהשאיפה הראשונית של בעל עסק היא לא לוותר על השליטה בעסק, ולכן נראה מקרים רבים בהם המוכר נשאר עם 50.1% בעלות. עם זאת, ישנם מקרים בהם בשל קשיים פיננסיים (למשל, תזרים מזומנים שלילי בטווח הקצר) נאלץ לוותר על השליטה. במקרים כאלה יש להגדיר בצורה ברורה את זכויות בעלי מניות המיעוט, כך שלא ינושלו מזכויות בסיסיות כמו חלוקת רווחים.

8. איך מחלקים מניות ורווחים?

למרות שבמקרים רבים אנחנו מניחים ששיעור הבעלות שלנו משקף גם את שיעור הזכאות שלנו מרווחי העסק, הסכם ההשקעה מול המשקיע יכול להגדיר אחוז שונה לבעלות ולרווחים. חלוקה שונה של בעלות ושל רווחים יכולה לנבוע מסוג המשקיע (משקיע פיננסי או שותף פעיל) או משיקולים אחרים המבטאים את תרומת השותפים השונים לעסק מעבר להשקעתם הכספית.

9. חתמו על הסכם מפורט

למרות שלפעמים הכול נראה ברור, חשוב מאוד לחתום על הסכם השקעה מפורט אצל עו"ד, שיפרט את כל ההיבטים הקשורים בהשקעה, כולל: תקופת ההסכם, נגישות לדו"חות כספיים, סמכויות המשקיע (מול עובדים, לקוחות וספקים), מי מושך משכורת מהעסק, מה זכויות ממשיכי המשקיע, וכיו"ב.

10. חישבו על "היום שאחרי"

גם המשקיע האולטימטיבי עלול להתברר כצרה צרורה בעוד חודש, חצי-שנה או יותר. חשוב להגדיר מראש איך נפרדים. הגדרות כאלו צריכות לכלול זכות סירוב ראשונה לרכישת מניות המשקיע (כך שלא תמצאו את עצמכם עם שותף שלא בחרתם), והגדרה ברורה לגבי תחרות עתידית בתחום, קשרים עם ספקים וכיו"ב. כמו בכל דבר, לפני ש"נכנסים למיטה" עם משקיע יש לחשוב על התוצאות העתידיות.