מועצת הרשות השנייה החליטה לפרסם מכרז חדש לערוץ 10

מועד המכרז טרם נקבע ■ במקרה שהמשנה ליועמ"ש, עו"ד אבי ליכט, יעביר חוות-דעת לפיה יש להמתין עם היציאה למכרז על ערוץ 10 כיוון שהחל הליך חקיקתי בנושא - היציאה למכרז תידחה

מועצת הרשות השנייה החליטה בישיבתה היום (א') לפרסם מכרז חדש לערוץ 10, אולם באותה נשימה ביקשה להעביר את ההכרעה לידי עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

מועד המכרז טרם נקבע. במקרה שעו"ד ליכט יעביר חוות-דעת לפיה יש להמתין עם היציאה למכרז על ערוץ 10 כיוון שהחל הליך חקיקתי בנושא - היציאה למכרז תידחה.

יש להדגיש כי החלטת מועצת הרשות השנייה נבעה מאילוץ, שכן הנטייה של נורית דאבוש, יו"ר המועצה, היתה לאפשר את הארכת הזיכיון של ערוץ 10 לעוד שנתיים - אלא שמנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, החליט כבר לפני שבוע שלא להאריך את זיכיונה של ישראל 10, מפעילת ערוץ 10.

בסוף השבוע שעבר החלטתו של סמירה קיבלה משנה תוקף עם פרסומה של חוות-דעת מיוחדת שהוציא היועץ המשפטי של הרשות, דורון אבני. בחוות-הדעת כתב אבני כי החלטתו של סמירה מחייבת את מועצת הרשות השנייה - גם אם זו תחליט להאריך את זיכיונה של ישראל 10.

אלא שהפרק לא נחתם, ומועצת הרשות מצאה עבור הערוץ קרש הצלה בדמות הצעת החוק שהגישו בשבוע שעבר חבי הכנסת נחמן שי מקדימה וכרמל שאמה מהליכוד, בה הם מבקשים לעגן בחוק את הארכת הזיכיון של ערוץ 10 עד ינואר 2012.

בסוף השבוע העבירה דאבוש לחברי מועצת הרשות השנייה מכתב שנאחז בהצעת החוק הנ"ל ולמעשה מכשיר את הקרקע להארכת הזיכיון של ערוץ 10. במכתבה מבקשת דאבוש להיתלות על הצעת החוק להארכת הזיכיון שהגישו נחמן שי וכרמל שאמה, ככל הנראה כדי לעקוף את החלטת מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, והיועץ המשפטי של הרשות, עו"ד דורון אבני, לצאת למכרז למציאת מפעיל חדש לערוץ 10 במקום ישראל 10.

"הצעת החוק", מציינת דאבוש במכתבה, "מאמצת למעשה את החלטת מועצת הרשות השנייה על-פי דו"ח תורג'מן, שקבע כאמור כבר לפני כשנה כי יש להאריך את זיכיון ערוץ 10 עד ינואר 2012, ועד אז יחזיר הערוץ את מלוא חובותיו".

עוד כותבת דאבוש כי "קיימת מגמת שיפור בערוץ 10 ביחס לשאלת העמידה במחוייבויות, וזאת בעיקר בכל הנוגע למחוייבויות התוכן".

בנוסף, דאבוש מביאה על הכתב את הפרשנות שיצקה למכתב שהוציא לפני שבועות אחדים אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בה כתב בין היתר כי "גם בהנחה שקיים אינטרס ציבורי בהארכת הזיכיון, והדברים דורשים תשתית עובדתית מוצקה ומשמעותית - יש מקום לשקול את תיקון החוק ועיגון ההסדר בחקיקה ראשית, במקום לנסות ולעגן את ההסדרים בפרשנות הדין הקיים, על כל הקשיים הכרוכים בכך".

דאבוש, הרואה במכתב של ליכט הוראת שעה, פונה אליו בשם המועצה, באמצעות המכתב, בשאלה: "האם על המועצה לראות בהנחת הצעת החוק של חברי הכנסת כרמל שאמה ונחמן שי את תחילתו של הליך חקיקתי כפי שהמליץ עליו ליכט במכתבו, ואם כן - כיצד על חברי המועצה לנהוג?".

יש הטוענים היום, בעקבות החלטת המועצה, כי על פניו ועל-פי החוק היבש, מועצת הרשות השנייה לא אמורה להיות מושפעת מהצעת החוק הנדונה, וכמו כן, לא אמור להתקיים קשר ישיר בין הצעת החוק של שאמה ושי לבין המכתב של ליכט, שניסוחו אינו יותר מאשר המלצה על דרכי פעולה אפשריים.

"הוראתו של אבי ליכט", מסכמת דאבוש, "תהווה עבורי, כמי שעומדת בראש המועצה המכהנת כמועצה ציבורית ועומדת בהוראות החוק והדין לאורך כל שנות פעילותה, הוראה לביצוע מיידי וללא כל פניות".

בערוץ 10 סירבו להגיב על הידיעה.

מועצת הרשות השנייה מסרה בתגובה: "נוכח חוות-הדעת המשפטית והמקצועית של הנהלת הרשות השנייה שהונחו בפני המועצה, ולפיה לשון החוק אינה מאפשרת למועצה כל חופש פעולה ולמעשה אינה מותירה למועצה שיקול-דעת מהותי ממשי, ככל שישראל 10 לא עמדה ולו במקצת בהתחייבויותיה - הרי שאין המועצה רואה כל מנוס מיציאה למכרז, אף שכאמור נראה כי אינטרס הציבור לא ייצא נשכר מכך, וכי קיימת סכנה ממשית לפגיעה בפלורליזם התקשורתי ובתחרות, בשיח הציבורי וחופש הביטוי.

"המועצה רשמה בפניה כי ממש בימים האחרונים הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית אשר נועדה לאפשר גמישות חוקית הנדרשת כאמור לעיל, וכי רוחה ולשונה של ההצעה האמורה מגשימים למעשה את דו"ח תורג'מן שאומץ על-ידי המועצה בהחלטה קודמת שלה. כמו כן, הצעת החוק האמורה אינה באה להסיר מישראל 10 כל מחוייבות, דהיינו יהיה עליה לעמוד בכל מחוייבויותיה לפי תנאי הזיכיון הנוכחי.

"לאור השלכותיה המהותיות האפשריות של הצעת החוק, לאור העובדה כי טרם נקבעה עמדת הממשלה לגביה ולנוכח תוצאת שקילתם של השיקולים הציבוריים ששקלה המועצה והמתח בין שיקולים אלה לבין המצב המשפטי הקיים, מבקשת המועצה כי נושא עיתוי היציאה למכרז - שהוא כאמור תוצאת כפיית מצב משפטי ולא תוצאת שיקול-הדעת הציבורי של המועצה - יובא לחוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, בין היתר לאור האמור במכתבו של המשנה ליועמ"ש, עו"ד אבי ליכט, מיום 1.10.2009. מובן כי חוות-דעתו זו תנחה את המועצה בקביעת המועד האמור".