מוני פנאן, לשעבר מנהל קבוצת מכבי ת"א בכדורסל, התאבד בתלייה

פנאן נמצא ללא רוח חיים בביתו ברמת-אביב ■ צוות מד"א שהוזעק לביתו ניסה לבצע בו פעולות החייאה, אך נאלץ לקבוע את מותו ■ פנאן, שניהל את קבוצת מכבי ת"א בכדורסל בשנים 1992-2008, היה בן 63 במותו

מוני פנאן, אחד מהסמלים הגדולים של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, שם היום (ב') קץ לחייו בדירתו ברמת אביב. צוות של מד"א שהוזעק לדירה ניסה להחיותו דקות ארוכות, אולם בסופו של דבר קבע את מותו. טרם ברור מהן הנסיבות שגרמו לפנאן בן ה-63 להתאבד.

פנאן השאיר אחריו את אשתו שרון ואת שלושת ילדיו, רגב, לירון ועזר (בן אחיו אותו אימץ).

פנאן שימש במשך 16 שנים כמנהל מכבי תל אביב, לפני שהודיע באוגוסט 2008 על פרישתו מהקבוצה ומהתפקיד בעקבות מחלוקות על דרך ניהול הקבוצה. ב-1986 הוא הצטרף באופן רשמי להנהלת המועדון, וכעבור שש שנים החליף בתפקיד את המנהל המיתולוגי שמואל מחרובסקי.

עם הפיכתה של מכבי תל אביב לחברה בע"מ, הפך פנאן גם לאחד מהבעלים של המועדון. כמה חודשים לאחר עזיבתו את מכבי תל אביב, מכר את האחזקות שברשותו (5.5%) לאיש העסקים האמריקני דייויד סולומון.

בשנות האלפיים הוא היה שותף לקבוצה שיצרה את השושלת הגדולה של מכבי תל אביב - עם אנתוני פארקר, שרונאס יאסיקוויצ'וס, ניקולה ווייצ'יץ' ומייסיאו באסטון - שהובילו את מכבי לזכייה בשני גביעי אירופה רצופים (2004 ו-2005). פנאן נחשב לדמות העיקרית בהפיכתה של מכבי תל אביב למועדון שידוע בכל אירופה בדאגה ובפינוק של שחקניו. בשנים האחרונות הרחיב פנאן את הפעילות שלו במכבי גם לתפקידים מקצועיים, והיה נוטל חלק גם בבחירת השחקנים הזרים ובנסיעות מטעם מכבי תל אביב לליגות הקיץ של ה-NBA לבחירת שחקנים לקבוצה.

הפרידה ממכבי

השינויים הארגוניים שהובילו בהנהלת מכבי תל אביב בשנים האחרונות הביאו לאט לאט לכרסום במעמדו של פנאן. בקיץ 2004 החרים פנאן את אימוני פתיחת העונה כמחאה על קיצוץ בסמכויותיו, ובדצמבר 2006 קיבל פומבי הסכסוך הגדול השני כשפנאן לא הגיע למשחקי הקבוצה והחרים את האימונים בשל הדרישה למנות משרד רו"ח חיצוני שיבחן את ההתנהלות הכספית במועדון. ביולי 2008 הודיע פנאן במסיבת עיתונאים רשמית על סיום דרכו בקבוצה לאור הקיצוץ החד במעמדו ובסמכויותיו.

באותה מסיבת עיתונאים ב-6 ביולי, אמר פנאן: "אני איש של עשייה, ועשייה היא חדוותי. הגעתי למכבי לתפקיד מנהל הקבוצה לאחר פרישתו של שמלוק מחרובסקי חברי. לקחתי על עצמי את התפקיד בשמחה גדולה ומשימתי היתה למלא את התפקיד בנאמנות. בשנים האחרונות, לצערי, סגנון העבודה והשיטות במכבי לא תואמות את העקרונות עליהם גדלתי ולא את דרכי. נתקלתי בשיטות עבודה וסגנונות שלא תואמים את דרכי, וכך גדלו הפערים ביני לבין חברי הנהלה אחרים. למרות זאת נשארתי, כי המטרה שלי היא להגיע להישגים עם הקבוצה. אני איש של עבודת צוות וכאשר לא קיבלתי פידבק על שיתוף פעולה מההנהלה, נעשיתי אדם כבוי ואיבדתי את חדוות העשייה".

בחודשים האחרונים ניסה פנאן לחזור לבמת הכדורסל באמצעות הקמת סוכנות שחקנים. הוא אף היה נוכח בליגת הקיץ האחרונה של ה-NBA, כדרכו, וצפה בשחקנים.

אחד הדברים שכאבו לפנאן יותר מכל הוא ניתוק הקשרים עם מי שהיה חברו הקרוב ביותר לאורך 30 שנה, יו"ר המועדון שמעון מזרחי. ביום חמישי האחרון, בטקס החגיגי של פתיחת עונת היורוליג לפני המשחק מול אולימפיה לובליאנה שנוצל למסיבת יום הולדת 70 לשמעון מזרחי ושאליו הוזמנו כל שחקני העבר הגדולים של מכבי תל אביב, בלט פנאן בהעדרו.