אורמת חוזרת לתחום הסולארי בישראל בהשקעה של 720 מיליון שקל

תשתף פעולה עם סאנדיי בהקת מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית בישראל בהיקף של 36 מגוואט ■ צפי הכנסות: 110 מיליון שקל בשנה על פני 20 שנה

גיבוי לחברת סאנדיי ושיבה למקורות עבור חברת אורמת : השתיים חוברות לפעילות מסחרית בתחום האנרגיה הסולארית בישראל. אורמת החלה את דרכה בשנות ה-60 באנרגיה סולארית, וכעת, תפעל בשיתוף פעולה עם האינטגרטורית סאנדיי בהשקעה בפרויקטי אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית, בהספק כולל של 36 מגוואט ובהשקעה המוערכת בכ-720 מיליון שקל.

שיתוף הפעולה ייעשה באמצעות אורמת מערכות, חברה בת של אורמת טכנולוגיות הנסחרת בניו-יורק, כשהוא כולל יזמות, הקמה (EPC) ותפעול של המערכות הפוטו-וולטאיות.

במסגרת שיתוף הפעולה, תעביר סאנדיי לתאגידים משותפים שיוקמו בחלוקה של 70% לאורמת ו-30% לסאנדיי, את זכויותיה בקרקעות ואו גגות הדרושים להקמת פרויקטים לייצור חשמל סולארי בהספק כולל של 36 מגווט. אורמת וסאנדיי יפעלו על-פי חלקן היחסי בהסכם כקבלן מבצע והמתפעל של המתקנים, אשר יוקמו בהתאם לחוזי EPC ספציפיים שיחתמו בין הצדדים עבור כל מתקן שיוקם.

הצדדים להסכם מעריכים כי היקף ההשקעה הקפיטאלית הכולל במתקני האנרגיה יעמוד על כ-720 מיליון שקל (כ-195 מיליון דולר). החשמל שייוצר ממתקנים אלה יימכר לחברת החשמללישראל במסגרת חוזים ארוכי טווח (20 שנה). בהתבסס על התעריפים הצפויים והכפופים עדיין לאישור רשות החשמל הציבורית, ההכנסות השנתיות הצפויות לכשיושלמו המתקנים, יעמדו על כ-110 מיליון שקל (כ-30 מיליון דולר ארה"ב). ההשקעה תמומן במימון פרויקטים טיפוסי (Non-Recourse) שכולל מרכיב חוב של כ-80%.

באורמת מציינים כי השקת הפעילות הסולארית בישראל הינה במסגרת היערכות לכניסה לתחום האנרגיה הסולארית בכלל ופוטו-וולטאית בפרט.

ניסיון של 4 עשורים

אורמת מביאה איתה ניסיון של ארבעה עשורים בייזום, הקמה, מימון ותפעול של פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה גיאותרמית בהיקפים של מאות מגווטים ברחבי העולם, כשהטורבינות שלה טובות לייצור אנרגיה גם משמש וממקורות אחרים. סאנדיי כבר הספיקה לרכוש ניסיון בהשגת האישורים הרגולטורים, וחיבור המערכות לרשת החשמל הארצית, כשהייתה האינטגרטורית החלוצה בתחום הסולארי בארץ.

אורמת השתמשה בשירותיה של סאנדיי בהקמת הפנלים הסולאריים מעל המפעל המורחב שלה ביבנה, וכך החל הקשר ביניהן. נקבע ביניהן בעניין זה הסכם להקמת מערכת סולארית על 15 דונם מגגות המפעל בהספק של 1 מגוואט. לדברי אורמת, זהו "הגג הסולארי הגדול במזרח התיכון". נציין, כי השלב הראשון של המערכת, בהספק 50 קילוואט, כבר הוקם וחובר לרשת החשמל באוגוסט השנה.

בהתייחסו להסכם שנחתם, אמר יהודה ברוניצקי, יו"ר ומנהל הטכנולוגיה הראשי של אורמת: "פעילותה המסחרית של אורמת בתחום האנרגיה הסולארית היא נדבך נוסף באסטרטגיה של אורמת להעמיק מובילות בתחום האנרגיה המתחדשת. הזיקה של אורמת לאנרגיה סולרית התחילה כבר בפרויקט בריכת השמש, שפותח על ידי אורמת בין השנים 1977 ל-1984 ואשר היווה את הבסיס לפיתוחה של הטכנולוגיה לייצור חשמל מאנרגיה גיאותרמית אשר הציבה את אורמת כחברה מובילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית.

"אנחנו שבעי רצון מההזדמנות להוספת תחנות של אנרגיה ירוקה ישראלית ל-1200 המגוואטים של אנרגיה ירוקה שהתקנו בעולם . אנו רואים בשיתוף פעולה זה הזדמנות עסקית אטרקטיבית שמונעת מהירידה במחירי התאים הפוטו- וולטאים והגידול בהיצע והן מהתעריפים הצפויים לחשמל סולארי בישראל", אמר ברוניצקי.

לדברי קובי דינר, מייסד ומנכ"ל סאנדיי, "מדובר בשיתוף הפעולה המרתק והמאתגר ביותר עד כה של סאנדיי הן בהיקפו והן במשמעותו האסטרטגית. חברת סאנדיי גאה שוב לשתף פעולה עם אורמת, התאגיד היחיד המתמחה והמוביל בתחום (גם בזירה הבינלאומית) האנרגיה המתחדשת מבין שאר השחקניות המרכזיות בישראל. אנו רואים בבחירתה של אורמת בסאנדיי כשותפה - הבעת האמון ביכולתנו ובתוואי הדרך שלנו. שילוב מכפילי הערך המוסף של אורמת וסאנדיי יהפכו את השותפות בין החברות לשחקן המוביל בתחום האנרגיה הסולארית בישראל ויקדמו את החזון של הפיכת ישראל לאחד מהמרכזים הסולאריים המובילים בעולם. בטוחני גם כי הציבור הישראלי ייהנה וירוויח משיתוף פעולה רחב היקף זה".

[הרשמה לניוזלטר סביבה]