עבר נקי: הביצועים ההיסטוריים של קופות הגמל יימחקו

השינויים הרגולטוריים במסגרתם יאוחדו הקופות המסלוליות עם הפעלת המודל הצ'יליאני, ימחקו את ביצועי העבר של הקופות וייצרו קשיים למערכות הדירוג של הבנקים ■ גורם בנקאי: "תיווצר בעיה חמורה ביותר, נתקשה לדרג קופות"

החל מינואר 2011 יהפכו שינויים רגולטוריים את ביצועי העבר של קופות הגמל ללא רלוונטיים. כתוצאה מכך, לא יוכלו מערכות הייעוץ הפנסיוני של הבנקים לדרג את הקופות לפי תשואות, מאחר שהדירוג הבנקאי מתבסס כיום בעיקר על פרמטרים כמותיים כמו תשואות עבר, המהוות כ-60% מהציון הכולל.

גורם בנקאי העוסק בתחום הגדיר את הבעיה שתיווצר כ"חמורה ביותר" וטען כי "לאחר מחיקת ביצועי העבר נתקשה לאורך זמן לדרג קופות גמל". הערכות בשוק הגמל הן כי רק בעוד מספר שנים, לאחר הטמעת השינוי והיווצרות המסלולים החדשים, ניתן יהיה לשוב ולשלב במודל הייעוץ הפנסיוני מרכיבים כמותיים כגון תשואות.

בינואר 2011 יכנסו לתוקף שני שינויים רגולטוריים שהוביל אגף שוק ההון במשרד האוצר בראשות ידין ענתבי. הראשון מחייב את הגופים המנהלים קופות גמל לאחד בין קופות כך שבכל מסלול השקעה (כללי, אג"ח, מט"ח, מניות, שקלי) תהיה לכל גוף קופה אחת בלבד. על פי הערכות, מהלך זה יוביל לצמצום של 50%-60% בכמות קופות הגמל הפעילות. כך, למשל, גוף שמחזיק שש קופות כלליות יאחד חמש מהן לתוך הקופה השישית. על פי כללי האוצר תשואות העבר של הקופות שיאוחדו ייעלמו, והתשואה שתופיע בגמל נט ובמערכות הייעוץ תהיה רק תשואת הקופה הקולטת.

השינוי השני הוא הפעלת המודל הצ'יליאני, במסגרתו ינותבו החוסכים לקופות מסלוליות בעלות מדיניות השקעה שונה, המשתנה לפי גיל החוסך. ככל שהחוסך מבוגר יותר כך יקטן שיעור המניות והנכסים המסוכנים בתיק. יוקמו 4-5 מסלולים בעלי פרופיל סיכון שונה כאשר הניתוב אליהם והמעבר ביניהם יתבצעו כברירת מחדל על פי גיל העמית.

המודל יוטמע בהדרגה על פני 3-5 שנים. חוסכים חדשים בקופה יכנסו מייד למסלולים החדשים, בעוד שנכסי חוסכים קיימים ישתנו בהדרגה על פני זמן. במסגרת המעבר למודל והחל מינואר 2011 יחתכו הגופים המנהלים באופן ורטיקלי (אנכי) את נכסי הגמל, ויבצעו העברות מנהלתיות של נכסים בין הקופות לפי גודלן וכנגזרת מכמות העמיתים שינותבו לכל קופה. שינויים אלו יאפסו את התשואות שהשיגו קופות הגמל בעבר, ויגרמו למודל הייעוץ הבנקאי המתבסס על ביצועי עבר להפוך ללא רלוונטי.

מודל הייעוץ ישתנה

בתגובה לשינויים הללו אמר יאיר אהרוני, יו"ר איגוד קופות הגמל ומנכ"ל הלמן אלדובי גמל, כי "עצם הקמת הקופות הצ'יליאניות החדשות מהווה למעשה אתחול מחדש (Reset) של כל קופות הגמל בארץ. עם הקמת הקופות לא ניתן יהיה להתבסס במשך תקופה ארוכה יחסית על פרמטרים כמותיים כגון תשואות המסלול ו/או הרכב נכסיו. בכך נשמטת למעשה התשתית העיקרית של מערכי הייעוץ הקיימים והנשענים בעיקרם על מודלים כמותיים/ביצועיים".

להערכת אהרוני "המיזוג בין קופות יגרום לכך שלא ניתן יהיה להסתמך על ביצועי העבר כי מדובר יהיה למעשה בהצטרפויות לקופות/מסלולים חדשים לחלוטין. גם ניסיון להסתמך על הרכב הנכסים של כל מסלול חדש לא יעזור מאחר שהוא יהיה ממוצע הרכבי הנכסים של הקופות שממנו הוא נוצר".

בבנקים סבורים כי כתוצאה מהשינויים הרגולטוריים יהיה צורך לשנות את מודל הייעוץ ולהתאים אותו להנחיות החדשות תוך מתן משקל גדול יותר לנכסי הקופה ולא לביצועי העבר. בנקאי אחר נשמע אופטימי יותר: "תשואת עבר היא פקטור מרכזי וקופות גמל הן השקעה לטווח ארוך. מאחר שהשינוי מוחק את ביצועי העבר נוצרת בעיה ולא נוכל בחודשים הראשונים לאחר השינוי לתת ציון לקופת הגמל. לשם כך נצטרך לראות ביצועים של לפחות חצי שנה". עם זאת, להערכתו, ניתן למצוא פתרון חלקי על ידי הגדלת משקלם של פרמטרים כמו הרכב הנכסים וסטיית התקן שלהם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי המעבר ממסלולים כלליים, בהם מדיניות ההשקעות גמישה מאוד, למסלולי ברירת מחדל המותאמים טוב יותר לצרכי החוסכים, יקשה על השימוש בתשואות עבר ככלי לניבוי תשואות בעתיד. עם זאת, גם אחרי שינוי מדיניות ההשקעות, עדיין יהיה ערך רב למידע על איכות ניהול ההשקעות בגוף מסוים בעבר, כחלק מהייעוץ הפנסיוני.