אימפריות נופלות לאט

אנחנו חוזים בנפילתה של האימפריה האמריקנית-אירופית ובעלייתה של הסינית

ב-1 באוקטובר 1949 הכריז מאו טסה טונג על הקמתה של הרפובליקה העממית של סין. במשך עשרות שנים דשדשה המדינה הגדולה בעולם, ולא הייתה קרובה למיצוי הפוטנציאל העצום החבוי בה. בשנים האחרונות השתנתה התמונה, והכלכלה הסינית החלה צומחת בצעדי ענק. 60 שנה אחרי הקמתה עשויה המדינה הגדולה בעולם להפוך לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

כדי להמחיש את העוצמה של המשק הסיני, שימו לב לנתונים הבאים: בכל שנייה מיוצרות בסין 317 זוגות נעליים ובכל דקה מיוצרות בה 26 מכוניות. מהיכן נובעים המספרים האלה? כנראה מהעובדה כי עלות שעת עבודה ממוצעת של פועל ייצור בסין הסתכמה בשנת 2007 ב-1.25 דולר. ביפאן, לשם השוואה, הסתכמה העלות הממוצעת לשעת עבודה בכמעט פי 20 - ב-19.75 דולר. על פי ההערכות, אגב, הפער העצום הזה צפוי להצטמצם וב-2016 עלות שעת עבודה ממוצעת של פועל ייצור בסין צפויה לעלות עד לרמה של כ-4.3 דולרים לשעה, בעוד שעמיתו ביפאן יעלה למעסיק שלו סכום הגבוה פי 9 "בלבד" - 35.8 דולר.

בכפר הגלובאלי הפכה עלות העבודה הנמוכה בסין ל"אבן שואבת" לתעשיות רבות. ענפי ייצור רבים במערב חוסלו כליל, ומפעלים שלמים נסגרו והועברו מזרחה. עובדה נוספת שתרמה לצמיחה המדהימה של סין, היא תהליך העיור המסיבי שעברה: בשנת הקמת הרפובליקה (1949) חיו בערים הסיניות קצת יותר מ-10% מתושבי המדינה. כיום כמעט ממחצית האוכלוסייה הסינית מתגוררת בערים.

מה הלאה? בשנת 2050, סין צפויה להיות הכלכלה הגדולה בעולם, עם תוצר שמוערך ב-70 טריליון דולר, כפול מהתוצר הצפוי של ארה"ב. כיצד תשפיע המהפכה הסינית על העולם? קשה לדעת. אולם מה שברור כבר עכשיו הוא שבשנים הקרובות עתידים להתרחש "חילופי כוחות" עולמיים, ומרכזי הכוח (הכלכליים, החברתיים, ואולי גם הפוליטיים) ינועו מזרחה ודרומה. לפי מגמה זו, הגושים של ארה"ב ואירופה צפויים להיחלש, ומדינות כמו סין, הודו, מדינות דרום אמריקה ואולי אף מדינות אפריקה צפויות להגביר משמעותית את כוחן.

על פי הערכות של האו"ם עד שנת 2150 האוכלוסייה באפריקה תהווה רבע מאוכלוסיית העולם - לעומת עשירית כיום. אוכלוסיית אסיה תהווה 57% מכלל אוכלוסיית העולם, לעומת 61% כיום. הפגיעה העיקרית תהיה באוכלוסיית אירופה, שחלקה באוכלוסייה העולמית יצטמצם בכמעט 60% (5.3% לעומת 12.4% כיום), ובאוכלוסיית צפון אמריקה, שצפויה לרשום ירידה של 22% בחלקה בסך האוכלוסייה העולמית (4.1% לעומת 5.2% כיום).

"אימפריות נופלות לאט", אומר השיר של מאיר גולדברג. אולי אנחנו חוזים בימים אלה בנפילתה של האימפריה האמריקנית-אירופית ובעלייתה (המחודשת?) של האימפריה הסינית. *

הכותב הוא מנכ"ל חברת דן אנד ברדסטריט ישראל