צרפת נגד מס של 10% על רווחי הבנקים; תומכת בפשרה שלא תפגע במערכת

שרת האוצר של צרפת: "לא נלחמתי שנתיים וחצי כדי לשפר את כוח המשיכה של פריז כמרכז פיננסי וכדי להסדיר את הבונוסים במגזר הזה, רק כדי לקלקל הכל בן-רגע"

צרפת תציע השבוע עמלות חדשות על הבנקים למימון הפיקוח המוגבר עליהם. כריסטין לגארד, שרת האוצר, דחתה השבוע (ב') אפשרות להטלת מס של 10% על רווחי הבנקים.

ההצעה תידון בפרלמנט הצרפתי בעקבות אישורה בוועדת הכספים של הבית התחתון בפרלמנט. לדברי לגארד, מס כזה יגרום יותר נזק מאשר תועלת. היא תציע דרכים אחרות לגביית כספים מהבנקים למימון הפיקוח עליהם. ל"פייננשל טיימס" נודע שהשרה מעוניינת בהיטל שגודלו ייקבע בהתאם לגודלו של כל בנק ולפרופיל הסיכון שלו.

"לא נלחמתי שנתיים וחצי כדי לשפר את כוח המשיכה של פריז כמרכז פיננסי וכדי להסדיר טוב יותר את הבונוסים במגזר הזה רק כדי לקלקל הכל בן-רגע ללא סיבה רצינית", אמרה השרה לגארד לעיתון "לז אקו". "אין שום אפשרות לאמץ אמצעי לאומי שיפגע במערכת הבנקאית הצרפתית, שהתנהגה היטב במהלך המשבר".

דידייה מיגו, הנשיא הסוציאליסט של ועדת הכספים באסיפה הלאומית, העלה את הצעת המס של 10% על הרווחים, שנהנית גם מתמיכת צירים ממפלגת השלטון UMP. תקבולי המס הצפויים הם 1-2 מיליארד אירו בשנה.

הבנקאות בצרפת מתנגדת להצעה ומזהירה שהיא תפגע ברווחיות בדיוק כאשר הבנקים מתכננים להפריש סכומים מוגדלים של הון למימון הדרישות הפיקוחיות החדשות. הם גם מזהירים שמס על רווחיהם ישאיר להם פחות כספים למימון של אשראי למשק.

הלחצים על הבנקים לשלם את הוצאות הפיקוח המוגבר נובעים בין היתר ממיזוג הפיקוח על הבנקים ועל חברות הביטוח, שמתנהל כעת. חברות הביטוח כבר משתתפות בעלויות הפיקוח עליהן, באמצעות סוכנות המכונה Acam (ר"ת של "רשות הפיקוח על ביטוח וקרנות נאמנות"), אך הבנק המרכזי, בנק דה פראנס, נושא כעת בעלויות הפיקוח של "נציבות הבנקאות".

כמה מדינות אירופיות שוקלות כעת היטלים כאלו על הבנקים. בבריטניה עובד משרד האוצר על קודקס מס חדש עם הבנקים. ממשלת בריטניה שוללת הטלת מס מיוחד על רווחים של מוסדות שלא יצייתו לכללי השכר במערכת הבנקאית, שנוסחו על-ידי קבוצת מדינות 20G. בין היתר, מפני שהאופוזיציה השמרנית מתנגדת למס כזה. גם בבלגיה ובגרמניה מתנהל דיון על מס חדש על הבנקאות כאמצעי למימון פיקוח עליהם ולשיפור הכנסות המדינה.