ניק לוין עוקץ ישראלים - מה היה הקשר בינו לבין מוני פנאן?

הוא התעניין ברכישת קבוצת הכדורגל של מכבי תל-אביב, יש לו וילה בהרצליה, והוא מחובר לעסקני ספורט בישראל ■ עשרות ישראלים מחפשים עכשיו לאן נעלם ניק לוין ואיתו עשרות מיליוני דולרים שהשקיעו אצלו

הברוקר האנגלי פושט הרגל ניק לוין עדיין לא יצא ממחבואו, אבל היעלמותו חשפה שורה ארוכה של משקיעים שנפלו ברשתו והסכימו למסור לידיו הון רב מתוך מחשבה שהוא יצליח להביא להם תשואה מהאגדות.

בין המשקיעים גם לא מעט ישראלים, כמו מיקי דורסמן, דניאל יאמר, ולפי השמועות גם מוני פנאן שהתאבד אתמול (ב'), היה מקורבנות ההונאה של לוין. מיהו האיש שנפל והפיל איתו שורה של אנשי עסקים בריטיים וישראליים?

בינו לא בא

לפני חצי שנה, במאי האחרון, אף אחד מבין 280 האורחים במסיבת בר המצווה של בנו של איש העסקים המצליח ניק לוין, שנערכה בלונדון, לא תיאר לעצמו שכך זה ייגמר. ביום רביעי שעבר הכריז בית משפט בריטי על לוין כפושט-רגל. ההכרזה הזאת חריגה לא רק בשל החובות לכאורה של לוין לנושיו, אלא משום שהאיש נעלם לפני יותר מחודש והוא גם לא טרח להתייצב בפני השופט בטרם ייתן את החלטתו. במשטרת לונדון עדיין בודקים את הנושא והדובר מטעמם אמר כי "הבלשים שוקלים את העניין כדי להחליט מהי הפעולה הנדרשת, אם יש כזאת".

לוין, 45, נשוי ואב לשלושה, מוכר בסיטי של לונדון בשם החיבה "בינו". הוא מתואר לא אחת כ"צ'ארמר" וכאיש ש"הגשים את החלומות שלו". בניגוד לפרסומים בתקשורת הבריטית, הוא לא עבד עבור MG אקוויטי פרטנרס, אלא היה רק חבר לא-ביצועי בוועדה מייעצת של החברה. התפקיד היה ללא שכר, והקשר בין החברה ללווין נותק לפני יותר משנתיים.
האתר של החברה מתאר את לוין כמומחה להשקעות הון ולמסחר בנגזרים עם ניסיון של 25 שנה בתחום.

לוין צבר מוניטין של איש חלקלק עם קשרים מצוינים בכל מקום. הוא הסתובב בכל המקומות המוכרים של העשירים והמפורסמים ובילה את חופשותיו במונקו ובסט. טרופז. עיתון ה"טיימס" תיאר את הסגנון שלו כ"חיים של מטוסים פרטיים, מכוניות מהירות ואמנות יקרה".

בעמוד שלו בפייסבוק לוין מתאר את תחומי העיסוק שלו כ"הרבה משניתן לפרט". התחביבים שלו הם "ספורט, בישול, הימורים וחיים". אחד מאלה שהכירו אותו במונקו סיפר שהוא הצטייר כבחור "נחמד להפליא. נינוח, אם כי די רועש".

מקור אחר תיאר את האנשים שהשקיעו אצלו. "הם הגיעו בעיקר דרך המלצות אישיות ומהקהילה היהודית. אלה לא היו משקיעים לפי הספר. הם נתנו לו כסף ביד מתוך אמונה שיש לו דרך להשיג עבורם עסקאות טובות יותר".

וילה בהרצליה ונכסים בקפריסין

ההשוואה של הסיפור של לוין עם זה של הנוכל המורשע ברני מיידוף גרר ציטוט בניסוח בריטי למהדרין של מקורב אלמוני. האיש אמר ל"טיימס" שלוין הוא "לא בדיוק מיידוף, אבל הוא ככל הנראה קיבל מאנשים כסף והשקיע אותו במקומות מסוכנים הרבה יותר מאלה שהם התכוונו".

האסוציאציה למיידוף נמצאת באוויר בעיקר כי כל עוד לוין מתחבא, מתגברות ההערכות שהוא לא רק "לא השקיע במקומות שהוא היה אמור", אלא ממש לקח את הכסף לכיסו.

לוין היה דמות מוכרת גם בארץ, בעיקר בקרב עסקני ספורט. בעבר הוא הביע התעניינות ברכישת קבוצת הפועל תל אביב, אחר כך הוא דיבר על הצטרפות כמשקיע למכבי תל אביב. שמו נקשר גם על ידי כמה דוברים להסתבכותו הכלכלית של מוני פנאן, שהתאבד אתמול (ב'). קשה לדעת אם יש קשר בין ההסתבכות של פנאן ושל לוין, אבל קשה להתכחש לכך שסמיכות האירועים והנסיבות מעוררת סימני שאלה.

בית המשפט מינה את לואיז ברייטן ממשרד רואי החשבון דלויט לנאמנה על נכסיו של לוין. "בימים הקרובים ננסה לאתר את כל ההפסדים של המשקיעים וכמה נכסים נשארו", אמרה ברייטן. למרות הניסיון שלה בתחום היא ציינה שזוהי אחת מפשיטות הרגל הגדולות והמסובכות שידעה בריטניה מזה זמן רב, בעיקר בגלל שהנכסים והמשקיעים מפוזרים ביותר ממדינה אחת.

הנדל"ן של לוין כולל גם וילה בהרצליה ונכסים בקפריסין. הוא אמור להפקיד את הדרכון הבריטי שלו בבית המשפט, אבל המשקיעים משערים שהוא מחזיק ביותר מדרכון אחד, אולי אפילו אחד ממדינת ישראל.

סכום התביעה הולך ותופח

מאז הוכרז פושט רגל, הולך ותופח הסכום שתובעים המשקיעים המאוכזבים. בשבוע שעבר דובר על 70 מיליון ליש"ט (114 מיליון דולר) אבל למשרדי דלויט בלונדון הגיעו כבר יותר מ-30 פניות של לקוחות שטוענים שלוין לקח מהם כסף, הבטיח להם תשואה מסוימת והשקיע את כספם, אם בכלל, באפיקים מסוכנים וסירב להשיב להם אותו.

באמצע אוגוסט, אחד המשקיעים הפחות-סבלניים שלח אליו חבורה של בריונים שדרשו את הכסף ומיד. זה נגמר במכות ובחבלות. לוין הסיק כנראה את המסקנה המתבקשת ונעלם. העיתונות הבריטית התמלאה בשמועות ובהשערות על מקום מחבואו, אבל ככל הנראה אתמול בערב כבר היו מספיק מקורות שחיזקו את המידע שלוין מאושפז בפריורי קליניק בלונדון.

פריורי היא המקום עבור העשירים והמפורסמים של בריטניה, כשהמציאות טופחת על פניהם בחוזקה. במילים אחרות, לוין שוהה במרפאה היוקרתית לאחר התמוטטות עצבים או משהו דומה. הפעם האחרונה ששמענו על פריורי קלינק היתה כשסוזן בויל אושפזה שם לאחר שבניגוד לכל התחזיות הפסידה את המקום הראשון ב"כוכב נולד" הבריטי.

הפסיד גם בהימורי קריקט

לוין טרח ליצור קשר השבוע רק עם הבעלים של מועדון הכדורגל לייטון כדי להתפטר בטלפון מתפקידיו בקבוצה, שם כיהן כסגן יו"ר וחבר דירקטוריון. הוא עשה זאת בשל העובדה שמבחינה חוקית ההכרזה עליו כפושט רגל מונעת ממנו להישאר שם, אבל סביר שהוא גם ביקש להרפות את הלחץ התקשורתי השלילי על הקבוצה.

בעלי חברת האוטובוסים סטייג'קואוץ', בריאן סאוטר ואחותו אן גלואג, היו הראשונים לקבל פסיקה של שופט המורה ללוין להחזיר להם את כספם, 18 מיליון ליש"ט. התובעים טענו שהסכום הזה נמסר ללוין כדי שישקיע אותו, בין היתר, במניות בנק HSBC ובחברת הכרייה אקסרטה. מאז הם לא שמעו ממנו.

הם הסבירו שהם פנו ללוין, וכאן אפשר בהחלט להיזכר בעלילות מיידוף, משום שהוא "מסוגל לרכוש מניות בעסקאות שאינן נגישות בדרך כלל למשקיעים". הסכום ההתחלתי היה 5 מיליון ליש"ט וההוראה שלהם היתה למכור כשההשקעה תגיע ל-3.8 מיליון ליש"ט רווח. לוין, שאז עדיין נהג להופיע לדיונים בעניינו, טען שהוא שילם להם הכל והכחיש שגרם להם עוול כלשהו.

האח והאחות כבר לא לבד. המסעדן הלונדוני ריצ'ארד קארינג, אנשי העסקים ג'ון בנט וויקטור לופטון, כמו גם הישראלים מיקי דורסמן ויגאל אהובי, כולם טוענים שלוין מחזיק בכספם. כדי להשלים את התדמית של הברוקר חובב הסיכונים, לוין גם נתבע על הפסדים בהימורים על משחקי קריקט. שם הסכום מגיע "רק" ל-720 אלף ליש"ט.