הקץ לאפליה? כל אחד יוכל לרכוש דירה במתחם השוק הסיטונאי

המשמעות התקדימית: יזמים לא יורשו להתמודד במכרז על קרקע אם מדיניות השיווק שלהם מפלה או סלקטיבית ■ ההודעה נמסרה לביהמ"ש ע"י עיריית ת"א וחברת השוק הסיטונאי בתגובה לעתירת האגודה לזכויות האזרח

בדיון שהתקיים השבוע (א') בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב מתחה השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן ביקורת חריפה על התנגדותן של עיריית תל-אביב וחברת השוק הסיטונאי לקביעת תנאים שימנעו אפליה בשיווק המתחם. לאור המלצת בית המשפט, הסכימו העירייה וחברת השוק הסיטונאי לחזור בהן מעמדתן, ולהוסיף לתנאי המכרז סעיף המחייב את הזוכה לשווק את הדירות לכל המעוניין.

עתירת האגודה לזכויות האזרח הוגשה באמצעות עורכי הדין גיל גן-מור ודן יקיר בעקבות הודעתם של היזמים רביב צולר ודרור הלוי מקבוצת "העיר החדשה" על התמודדותם על מכרז קרקעות השוק הסיטונאי, תוך כוונה מוצהרת לקיים סלקציה מפלה באמצעות שיווק הדירות בפרויקט לעובדי שוק ההון והיי-טק בלבד.

בעתירה דרשה האגודה לזכויות האזרח מעיריית תל-אביב, המחזיקה בבעלות משותפת בקרקע עם חברת השוק הסיטונאי, להימנע מהעברת המתחם ליזם אשר מדיניות השיווק שלו מפלה ולהבטיח זאת בחוזה הרכישה. מנגד, העירייה טענה בתגובתה כי היא אינה אחראית למדיניות השיווק של המתמודדים במכרז, וכי אינה רואה פסול בהתמודדות של קבוצות רכישה עם מדיניות קבלה סלקטיבית.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח מסר כי "האפליה בתחום הדיור היא בלתי נסבלת, והמצב אף החמיר בשנים האחרונות בשל ריבוי היזמים, שנוטלים לעצמם את החירות לקבוע מי יוכל להתגורר במתחם המוקם על מקרקעי הציבור ומי לא. חלק מהיזמים עושים זאת עם קבוצות רכישה סגורות, שתנאי הקבלה אליהן אינם שוויוניים. אנו משוכנעים כי תקדים השוק הסיטונאי יתרום למיגור האפליה בשוק הדיור, כאשר יזמים יבינו כי מי שיקיים סלקציה בשיווק הדירות לא יוכל להתמודד במכרזי קרקע".