מייסד ויקיפדיה ל"גלובס": "יש לי יחסי אהבה שנאה עם טוויטר"

ג'ימי וויילס, מייסד האנציקלופדיה המקוונת, סבור כי "ויקיפדיה היא כלי טוב לעידוד השלום, שכן הרעיון שלה הוא לא להתווכח אלא להגיע להסכמה" ■ על התחרות מול המיזם Knol של גוגל: "מישהו בכלל משתמש בזה?"

"כשרק התחלתי עם ויקיפדיה, הסתכלתי על רשימת 100 האתרים המובילים וראיתי שאתרי האנציקלופדיה נמצאים בערך במקום 50. חשבתי לעצמי: 'אנחנו נעשה עבודה טובה אם נצליח להתברג ברשימת ה-100 ואולי אפילו ברשימת ה-50'. היום אנחנו האתר החמישי בגודלו בעולם, ומצליחים הרבה יותר מכל מה שדמיינתי - אז אני מרוצה", כך אומר ג'ימי וויילס, מייסד האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה, בראיון ל"גלובס". ויילס הגיע לישראל לוועידת הנשיא שנערכת השבוע בבנייני האומה בירושלים.

"תמיד היה לי חלום שהמידע יהיה נגיש וחופשי לכולם. זה שינוי תרבותי וחברתי גדול, ואנחנו רק מתחילים להבין אותו, אבל הדרך עוד ארוכה. במדינות המתפתחות אין עדיין נגישות רבה למידע, אבל זה מתקדם", אומר וויילס, ומוסיף כי הערכים באנגלית מהווים היום פחות מ-20% מסך הערכים בוויקיפדיה, בהשוואה ליותר משליש לפני כמה שנים, והוא מאמין כי בעתיד הם יהוו פחות מ-10%.

קובע את הטון

תחילתה של ויקיפדיה היא ב-2001, כאשר וויילס ולארי סנגר ניסו ליצור אנציקלופדיה במתכונת רגילה, שערכיה ייכתבו על-ידי מומחים ורק לאחר מכן יועלו לרשת. המיזם לא התרומם, ובמהירה שינו המייסדים את הקונספט המקורי, והעלו לאוויר אנציקלופדיה מקוונת שערכיה נכתבים על-ידי הגולשים, וזוכים לעריכה ולביקורת רק לאחר פרסומם.

תרומת הגולשים לוויקיפדיה מתבססת על תוכנת הוויקי, המאפשרת לכל גולש מן השורה להעלות ולערוך תוכן בעצמו. עם השנים הפכה ויקיפדיה ליישום הפופולרי ביותר לטרנד תוכן הגולשים, וכיום יש לה 303 מיליון גולשים שונים מדי חודש, לפי נתוני קומסקור. לפניה מדורגות גוגל, מיקרוסופט, יאהו ופייסבוק.

"חשובה לי הנגישות החופשית למידע, אבל גם אני אוהב גם את הסטייל והטון של ויקיפדיה, שהצלחנו לייצר משהו עם ניחוח של ניטרליות ואיכות. אנחנו חיים בעולם שבו המידע אליו אנחנו נחשפים הוא במקרים רבים לא נייטרלי".

במסיבת העיתונאים הוסיף וויילס כי "ויקיפדיה היא כלי טוב לעידוד השלום, שכן הרעיון שלה הוא לא להתווכח אלא להגיע להסכמה. אני מאמין כי תמיד יהיו אנשים שלא ירצו רק לריב אחד עם השני, אלא גם ירצו למצוא את העובדות שכולם יכולים להסכים עליהן".

* אתה מגדיר את עצמך כטכנופיל? מכור לטוויטר ולפייסבוק?

"יש לי יחסי אהבה-שנאה עם טוויטר. אני חושב שהוא מאוד 'קול' אבל גם די מוזר. אני הרי לא אדם מפורסם, אבל בקרב האנשים שנמצאים בטוויטר אני נחשב סופר-מפורסם, וזה מצחיק אותי לראות שמישהו כותב שהוא ראה אותי הולך ברחוב. זה אפילו קצת מפחיד אותי.

"את פייסבוק, לעומת זאת, אני ממש אוהב. אני נמצא ברשת הרבה זמן, ואני אפילו די אובססיבי. אולי באמת כדאי שאנסה לשבור את ההתמכרות שלי לפייסבוק. עם זאת, הבת שלי, בת 8, מכורה לטכנולוגיה יותר ממני, והיא מתחזקת 5 בלוגים".

וויילס לא משתמש בסמל הסטטוס ההכרחי iPhone, כי הוא "אוהב מקלדת", וגם לא בבלקברי, שהוא "יותר מדי תאגידי עבורי".

לגבי הקהילה הישראלית של ויקיפדיה, אמר וויילס כי "קרוב ל-100 אלף ערכים נכתבו בעברית, כמות גדולה למדי בהשוואה לגודל האוכלוסייה. הסיבות לכך ברורות: יש בישראל נגישות גבוהה לאינטרנט ורמה גבוהה של ידיעת קרוא וכתוב".

וויילס הציג נתונים נוספים לגבי הקהילה הישראלית בוויקיפדיה, שנוסדה ב-2003: בוצעו עד כה 8 מיליון עריכות למונחים, 35 מיליון דפים נצפים באתר מדי חודש, יש בו 1.5 מיליון גולשים שונים מדי חודש, ופעילים בקהילה כ-200 עורכים.

איש העסקים ויזם האינטרנט, ד"ר יוסי ורדי, אמר על וויילס כי "הוא בין האנשים היחידים ששינו את העולם. עכשיו אנחנו לוקחים את זה כמובן מאליו, אבל אם חושבים על המצב לפני 9 שנים בהשוואה להיום במונחים של ידע - זה מדהים".

כושר הישרדות

ויקיפדיה ממומנת באמצעות ויקימדיה, ארגון ללא מטרות רווח אותו מתחזקים 25 עובדים בלבד, וכל מטרתו היא לאפשר את קיומו של אתר האנציקלופדיה המקוונת ומיזמי ויקי נוספים. זאת, באמצעות גיוס כספים בעיקר מגולשים, אבל גם מארגונים ותאגידים ברחבי העולם.

ב-2008 היה התקציב של ויקיפדיה 7 מיליון דולר, והשנה הוא כבר מגיע ל-10 מיליון דולר. לדברי וויילס, "אנחנו לא ארגון עשיר, אבל אנחנו מצליחים לתחזק את ויקיפדיה, וזה מה שחשוב".

* ייתכן שבעתיד ויקיפדיה תהיה מבוססת על פרסומות ומודעות?

"אין לנו תוכניות לפנות לכיוון הזה. אנחנו זהירים, ולכן לא נגיד שבחיים זה לא יקרה, כי ויקיפדיה צריכה לשרוד, ואולי זה יגיע לכך יום אחד. אבל כרגע זה נראה לא סביר, ואנחנו כלל לא שוקלים אפשרות כזו".

לגבי האפשרות שוויקיפדיה תאמץ אלמנטים של רשת חברתית או סממנים של טוויטר, אומר ויילס כי "זה לא הכיוון שלנו. אנחנו מתמקדים בשינויים במדיניות שלנו אבל לא בשינוי האופי של ויקיפדיה".

* ייתכן שתשלמו לגולשים פעילים?

"יש קהילות קטנות עם שפה ייחודית בהן יש בעיה של השתתפות. במקרים אלה אנחנו שוקלים את האפשרות לשלם למנהלי קהילות, לא לאלה שכותבים את הערכים, כדי שיסייעו לבנות את הקהילה. בשנתיים הקרובות נשיק תוכניות פיילוט במקומות מסוימים, ונראה אם זה יסייע בהגדלת הקהילות המקומיות".

* מיהו העורך הממוצע?

"רוב העורכים הם בשנות ה-20 המאוחרות לחייהם או ה-30, בעלי השכלה גבוהה, 80% מהם גברים".

מי שעונה על התיאור הוא וויילס עצמו, אך לדבריו, הוא לא עורך ערכים לעיתים תכופות. "אני מנסה להישאר מחוץ לקהילה - זה לא מסייע כשאני נכנס לקונפליקטים עריכתיים".

מחוץ לתחרות

ההצלחה המטאורית של ויקיפדיה מעודדת תחרות, וכך התעוררה מרבצה גם גוגל, שהשיקה לפני כשנה מיזם מתחרה בשם Knol. על פניו, צעד זה היה אמור להלחיץ את יזמי ויקיפדיה, לאור העובדה שגוגל מצליחה לייצר דומיננטיות כמעט בכל תחום אליו היא נכנסת. אולם, וויילס אומר כי "מההתחלה לא חשבתי שזה יהיה פופולרי, ועכשיו אני לא חושב שמישהו בכלל משתמש בזה. אני לא שומע על זה בכלל".

וויילס עמד במוקד החדשות לפני מספר חודשים, כאשר נודע כי עורכי העיתון "ניו-יורק טיימס" הצליחו למנוע את פרסום חטיפתו של כתב העיתון, דייויד רוד, בידי מיליציות הטאליבן באפגניסטן, לאחר שפנו לוויילס בבקשה שימנע את עדכון הערך הרלוונטי, מתוך חשיבה שפרסום המאורע יסכן את חייו של העיתונאי. בוויקיפדיה הסכימו להקפיא את הערך, פעולה שעוררה ביקורת ציבורית.

"זה היה מקרה חריג", אומר וויילס, "וזו הפעם הראשונה שבה נתקלנו בכזה דבר. הרבה אנשים העלו תהיות אחרי זה, בסגנון 'עד כמה ג'ימי וויילס הוא בעל השפעה' או 'איזה דברים אחרים הוא מנע'? ובכן, אני לא בעל השפעה ולא מנעתי דבר. פגשתי את העיתונאי ואשתו לאחרונה, והבנתי שקיבלתי את ההחלטה הנכונה".

במסיבת העיתונאים במסגרת ועידת הנשיא, וויילס סיפר על המיזם הנוסף שבו הוא מעורב - Wikia, שבשונה מוויקיפדיה שפועלת שלא למטרות רווח - המיזם הזה מיועד לייצר הכנסות. "ויקיפדיה הוכיחה כי שיתוף הוא אפשרי, ו-Wikia לוקחת צעד קדימה", הוא אומר.

ויקיה, שהיתה אמורה להיות מנוע חיפוש שיתחרה בגוגל, משמש כפלטפורמה שיתופית, שמאפשרת לכל גולש ליצור, לגלות ולחלוק מידע המחולק לקטגוריות שונות, בהן משחקים, מתכונים ותוכניות טלוויזיה. מיזם זה מושך כ-30 מיליון מבקרים מדי חודש, וברבעון האחרון הגיע ויקיה לרווחיות.

"אתרי ויקיה דוחקים את המדיה המסורתית, והטראפיק שלנו די דומה לזה של ה'ניו-יורק טיימס'", הוא טוען. "ויקיה מתמודדת מול המגזינים המודפסים, כשם שוויקיפדיה מתמודדת מול האנציקלופדיות. הסיבה שבגינה אנחנו מצליחים היא שהרבה מאתרי תוכן הגולשים נחשבים בעיני המפרסמים כעמודים נחותים, בעוד שהעמודים שלנו נחשבים ליותר איכותיים ואטרקטיביים לגולשים, וזה מה שמעניין את המפרסמים".