לשוטט בווידיאו של אחרים: Quiksee מאפשרת מדיה מבוססת מיקום

התוכנה שמפתחת חברת הסטארט-אפ הישראלית מאפשרת לכל גולש להפוך צילום וידיאו פשוט לסרטון וידיאו אינטראקטיבי, כאשר המשתמש יכול לצלם כל מקום שבו הוא נמצא

שירותים אינטרנטיים כגון Street View של גוגל, שינו את האופן שבו אנשים יכולים לחוות מקומות ואטרקציות שרחוקים מהם פיזית. סקרנות האנשים, מתברר, אינה נגמרת בקריאת טקסטים על מקומות, דירות או בתי עסק, וגם תמונות סטילס כבר לא מספקות אותם.

על כך מתבססת חברת הסטארט-אפ הישראלית Quiksee שהוקמה ב-2007 על-ידי גדי רויז (מנכ"ל החברה), רוני אמירה (מנהל הפיתוח), אסף הראל (סמנכ"ל טכנולוגיות) ופבל יוסיפוביץ', במטרה "לאפשר לכל גולש מן השורה ליצור מדיה מבוססת מיקום, המאפשרת לו ולאחרים לנוע בה בצורה אינטראקטיבית", מסביר רויז. "הרעיון התבסס על הצורך והמוכנות של האנשים לחלוק מידע עם אנשים אחרים, גם כאשר מדובר במידע ויזואלי".

התוכנה שמפתחת החברה מאפשרת לכל גולש להפוך צילום וידיאו פשוט לסרטון וידיאו אינטראקטיבי, כאשר המשתמש יכול לצלם כל מקום שבו הוא נמצא, באמצעות מצלמה דיגיטלית או סלולרית, להעלות את הקובץ ל-Google Maps, ולסייע במיפוי אינטראקטיבי של העולם. כך הופך הסרטון לאינטראקטיבי - כזה שמאפשר לאנשים לשוטט בו ולקבל חוויית סיור אמיתית, מבלי להיות במקום בפועל.

לדברי רויז, "אפשר להוסיף לסרטון הווידיאו קובצי מולטימדיה, ואת הסרטונים יכולים ליצור צלמים חובבניים למטרות של כיף, צלמים מקצועיים למטרות של פרנסה, או אנשים שרוצים לסייע במשימה של מיפוי העולם. גם יעדי הצילום אינם מוגבלים - אפשר לצלם מתחת למים, באוויר ובכל מקום שבו נמצא המשתמש". התוכנה של החברה יודעת לקשר בין הסרטונים השונים שצילם המשתמש באותו המקום, וליצור מזה סיור וירטואלי.

רויז מוסיף כי התוכנה מוסיפה את האלמנט החסר ב-Street View: "להיכנס לתוך בית המלון, העסק האישי או הנדל"ן שאנשים רוצים לרכוש, ללא תלות בשום אמצעי או ב-GPS. זהו שירות משלים לעולמות המיפוי, שמספק חוויה אינטראקטיבית ותוכן גולשים".

כעת עובד השירות על מערכת ההפעלה חלונות, אולם בקרוב הוא יעבוד גם על מחשבי אפל.

רויז לא מוכן לחשוף את היקף הגיוסים של החברה, אולם ההערכות הן שמדובר בכמה מיליוני דולרים, אותם גייסה מקרן דוקור מקבוצת ואן ליר ומעופר היי-טק. השירות, שהושק בשבוע שעבר בגרסת בטא פתוחה, מושך אליו מאות משתמשים, ולדברי רויז, החברה במגעים עם חברות תוכן בארץ ובעולם, המציעות מדריכים ואינדקסים, במטרה להציע לצד המידע היבש גם נתונים ויזואליים.

מה המודל העסקי?

רויז: "אנחנו מתמקדים בהגדלת מאגר המשתמשים, אולם מתכננים להציע שירותים מסוימים תמורת תשלום, על בסיס מודל ה-Freemium חלק מהשירות יינתן בחינם, ועבור חלק ממנו הגולשים ישלמו". בעתיד החברה מתכננת לייצר הכנסות גם ממודל חלוקת הכנסות עם שותפים פוטנציאליים, אולם רויז מסרב לספק פרטים מדויקים.

לדברי רויז, יש היום חברות שמציעות שירותי וידיאו אינטראקטיבי, אבל "הייחודיות שלנו היא ההתבססות על הגולשים עצמם, ולא על צלמים מקצועיים. אנחנו חברת ווב 2.0 לכל דבר". החזון, לדבריו, הוא להגיע למציאות שבה "הגולש מתלבט האם להעלות סרטון ליוטיוב, פליקר או Quiksee".