"מנכ"ל הקריון יוסי פרי קיבל מדי חודש 10,000 דולר במעטפה, במשך 16 שנה"

בעלי חברת ניקיון שהעניקה שירותים לקניון הקריון, הנמצא בבעלות מליסרון, טוענים כי המנכ"ל יוסי פרי סחט אותם ■ פרי, שהתאבד לפני כחודש, טען לפני מותו: הם מנסים לסחוט אותי בגלל הסתבכות שלהם עם מס הכנסה

חודש אחרי התאבדותו של מנכ"ל קניון הקריון בקריית-ביאליק, תא"ל (במיל') יוסי פרי ז"ל, מניעיו עדיין אינם ברורים לחלוטין. כעת מתברר כי פרי עומד במרכזו של סיפור סחיטה - בו לא ברור עדיין מי הסוחט ומי הנסחט - ושאולי קשור להתאבדותו.

בעלי חברת "רן אבטחה", שהעניקה שירותי ניקיון ואבטחה לקניון הקריון, טוענים כי במשך 16 שנה נסחטו על-ידי פרי (לשעבר מנכ"ל מליסרון מקבוצת עופר נכסים), ונאלצו לשלם לו כ-10,000 דולר מדי חודש במעטפות מזומנים כדי שלא יביא להפסקת ההתקשורת עימם.

עוד לפני מותו הספיק פרי להכחיש את הדברים ולהציג את גירסתו, לפיה בעלי החברה הם שמנסים לסחוט אותו בשל הסתבכותם בעבירות פליליות מול רשויות המס.

ערן ויונה פוגל, בני-זוג המחזיקים 50% כל אחד בחברת "רן אבטחה", היו במשך שנים ידידים של פרי ורעייתו. היחסים החבריים ביניהם עלו על שרטון, ככל הנראה, לפני כשנה. בתחילת ספטמבר שיגר פרקליטה של יונה פוגל מכתב לפרי, המאשימו בסחיטה. למכתב צורפה טיוטת תביעה בסך כ-7 מיליון שקל נגד בעלה של פוגל, פרי, הקריון ומליסרון. התביעה, אגב, טרם הוגשה לבית המשפט עד היום.

חברת "רן אבטחה" הוקמה ב-1993, והיא מעסיקה 230 עובדים המעניקים שירותי אבטחה וניקיון. עם היווסדה, העניקה החברה שירותי ניקיון לקניון הנגב, אז בניהולו של פרי. עד אז העניקה את השירותים חברה אחרת, בה ערן היה שותף עם אדם אחר.

לטענת יונה פוגל, פרי הודיע לבעלה ערן כי אם ברצונו להמשיך לעבוד בקניון הנגב, יהא עליו לשלם לו מדי חודש 10,000 דולר - אחרת ידאג להפסקת ההתקשרות עימו. ערן נכנע לסחטנות והעביר לפרי מדי חודש 10,000 דולר במעטפה סגורה. משנת 1994 החלה "רן אבטחה" להעניק שירותים גם לקריון, וגם שם נאלץ ערן לשלם לפרי 10,000 דולר בחודש במעטפות. את הכספים נהג למשוך מהחברה ולהציגם כמשיכות עבור עצמו.

ב-2005 הסכים פרי להפחית את התשלומים החודשיים ל-20 אלף שקל בחודש, במקום כ-40 אלף שקל בממוצע. התשלומים המשיכו כסדרם עד אוקטובר 2008, אז נקלעה רן אבטחה לחובות של מיליוני שקלים לעובדים, לספקים ולרשויות המס. בסך-הכל, טוענת פוגל, העביר ערן בשנים 1992-2008 לפרי כ-7.1 מיליון שקל (נומינלי).

לאחר שרשויות המס עיקלו נכסים לחברה, פנה במארס השנה ערן לפרי וביקש סיוע כספי בטענה כי החברה קורסת רק בשל תאוותו. פרי הלווה לו 850 אלף שקל למשך 10 שנים, בריבית פריים+2%, אך טען כי אינו מצפה לקבל את ההלוואה בחזרה וכי היא תוצג כהלוואה רק למראית עין.

הצדדים חתמו על הסכם הלוואה אליו צורף מכתב בן 4 עמודים שכתב פרי בכתב-ידו, המבהיר כי הוא נענה לפניית ערן לקבלת סיוע. במכתב מפנה פרי אצבע מאשימה לערן, שכשל בניהול החברה, "השתולל ברמת החיים" בה חי, והגיש דיווחים כוזבים על שעות העבודה. עם זאת, הדגיש, "אני עדיין חבר שלך ומוכן לתת לך הלוואה פרטית... מקווה שתמצא את הדרך להסדר תשלומים עם מע"מ, אבל תתייעל!".

יונה פוגל טוענת כי רק באחרונה נדהמה לשמוע את וידויי בעלה על כניעתו לסחטנות של פרי. עוד לפני מותו דחה פרי את כל הטענות. פרקליטו, עו"ד טומי נדשי השיב לפרקליטה של יונה פוגל כי מבחינתו היא ובעלה "זוג נוכלים מחוברים יחדיו, שהצליחו במשך שנים רבות להתחזות כידידי משפחתו", וכעת הם סוחטים אותו באיומים. לטענתו, הפוגלים סברו כי הגשת תביעה בה יוצגו כנסחטים תהווה הסבר מספק לרשויות המס.

אלמנתו של פרי, עפרה, הגישה לפני כשבוע תביעה בסך כ-900 אלף שקל נגד ערן ויונה פוגל, בה דרשה באמצעות עוה"ד טומי נדשי ואילה סגל-גבסי את השבת ההלוואה. הפוגלים טרם הגישו כתב הגנה.

ממליסרון נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על הנושא, מהחברה לא נלקח כסף, ויתרה מזאת, אנחנו לא צד בתביעה זו או אחרת. אנו כואבים את מותו של פרי, ועקב פטירתו אין לנו דרך לבדוק את הנושא".