עו"ד דוד גולדמן: "בתחום מיסוי שוק ההון מתחילים להרגיש את היציאה מהמשבר הכלכלי"

גולדמן, שותף בכיר במשרד עוה"ד ד. פוטשבוצקי, מהמובילים בארץ בתחום המיסוי: "כמו כל איש מס, גם אני חושב שרצוי שיהיה שופט מס בבית המשפט העליון, אבל האם צריך שופט כזה? לא בטוח"

"אם היו שואלים אותי לפני שהתחלתי ללמוד מה הסיכויים שאהיה עורך דין בתחום המסים, הייתי צוחק. בכלל לא חשבתי על זה. לא היו לי חלומות מה בדיוק אני רוצה לעשות, אבל בטח שלא חשבתי על תחום המיסוי" - כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד דוד גולדמן, שותף בכיר במשרד עוה"ד ד. פוטשבוצקי, מהמובילים בארץ בתחום המיסוי, המכהן גם כיו"ר הוועדה למסים עקיפים של לשכת עורכי הדין.

"למדתי במסלול דו-חוגי לתואר ראשון במשפטים ובחשונאות וכלכלה במקביל. לימודי המשפטים היו מאוד מעניינים, אהבתי אותם ובעיקר את לימודי המסים. היה לי מורה מעולה, מורה בחסד, פרופ' ישי בר (מומחה למסים ומרצה באוניברסיטה העברית. על-פי פרסומים אחרונים הוא מועמד אפשרי לניהול רשות המסים תחת נסרדישי, א' ל"ו). הוא ליווה אותי לאורך השנים באוניברסיטה, והייתי אסיסטנט שלו. מהאהבה שלי ללימודי המסים אצלו נולדה ההתמחות שלי בכל תחומי המיסוי מאוחר יותר.

"התמחיתי בבית המשפט המחוזי בירושלים אצל סגן הנשיא דאז, השופט (בדימוס) פרופ' יעקב בזק, בתחומים האזרחי והפלילי, ובמשרד עוה"ד מירון, בן-ציון ופריבס בתחום האזרחי הרחב יותר. לאחר שראיתי את עולם המשפט באופן כללי, הגעתי למסקנה שאני חוזר לאהבה שלי, לעולם המס. הצטרפתי למחלקה הפיסקלית בפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), ושם עבדתי בעיקר על תיקי מס. אחרי 3 שנים עזבתי והצטרפתי למשרד ד.פוטשבוצקי.

"עולם המס מספק לי אתגרים אינטלקטואליים רבים, סוגיות שונות מתעוררות חדשות לבקרים, והתחום מאוד מעניין. בעיניי, העולם הזה הפוך לתדמית שנוצרה לו, תדמית אפורה, כבדה ומשעממת. בחרתי לעסוק במסים משום שזה העולם המעניין ביותר בעיניי, יותר מכל תחום אחר במשפט. אני מבין את האנשים שאומרים 'מסים זה משעמם'. הדעה הקדומה על מיסוי, של מי שלא עוסק בכך, ידועה. גם אני חייתי בבועה הזו לפני שהתחלתי ללמוד ולעסוק בכך. מסים נשמע כתחום אפור, אבל ברגע שאתה מתחיל אתה נכבש על-ידי העניין שיש בו. השילוב הזה של משפט, חשבונאות וכלכלה, כשמעל כל זה נמצא העולם העסקי - מרתק. עולם העסקים לא חי בלי עולם המס. לפתע מתגלה עולם מעניין יותר מכל עולם אחר".

המשבר ומיסוי

"בתחום מיסוי שוק ההון מתחילים להרגיש את היציאה מהמשבר הכלכלי. בעוד שבסוף שנת 2008 עיקר הדיון במיסוי היה שאלת קיזוז ההפסדים שנוצרו בשוק ההון, הרי שלקראת תום שנת 2009 עולות מחדש השאלות בעניין מיסוי רווחי ההון והרווחים המימוניים בעקבות העליות בשוק ההון. לאחר שנה שבה הדיון הפיסקלי היה סביב הפסדים בשוק ההון, הדיון חוזר לעסוק היום בסוגיית מיסוי הרווחים.

"יש התעוררות גם בתחום המיסוי הבינלאומי ומיסוי הנדל"ן. בסוף השנה הזו מתעורר דיון מחודש בשאלת השקעות בנדל"ן מחוץ לישראל, לאחר ירידות מחירי הנדל"ן בעולם לעומת עליית מחירי הנדל"ן בישראל. כפועל יוצא מזה חוזרות ועולות שוב שאלות תכנון המס במישור המיסוי הבינלאומי הישיר, כמו גם סוגיות בתחום המיסוי העקיף. יש היום ניסיון לניצול השקעות נדל"ן מחוץ לישראל, יש מחפשי הזדמנויות בנדל"ן, וכולם מתנקזים אל מומחי המס בהיבטי ייעוץ המס".

שופטי העליון ומיסוי

"אני לא שותף לביקורת על כך שאין שופטי מיסוי בבית המשפט העליון. התחושה של העוסקים בתחום המיסוי היא שעולמנו מורכב יותר מעולמות אחרים, דורש בחינה מעמיקה ומומחיות רבה. אנשי המס תמיד יעדיפו באופן טבעי שיהיה שופט או שופטת בבית המשפט העליון שבאים מרקע של מיסוי. כמו שאני משוכנע שעורכי דין העוסקים בתחום ההגבלים העסקיים מאוד ירצו שבבית המשפט העליון יהיו שופטים שעוסקים בהגבלים.

"כמו כל איש מס, גם אני חושב שרצוי שיהיה שופט מס בעליון, אבל האם צריך שופט כזה? לא בטוח. ההחלטה אם צריך או לא היא בסופו של יום החלטה מינהלית. נניח שמגיעים 10,000 תיקים לעליון ומתוכם 5 תיקים עם סוגיות מס עקרוניות - האם צריך למנות שופט מומחה רק לתחום המיסוי משום שיש לנו 5 תיקים מתוך 10,000?! השאלה צריך או לא צריך מבוססת על שיקולים אחרים מהשיקולים שלי כאיש מסים.

"דווקא השנתיים האחרונות מראות לנו שמתחדשות הלכות בתחום המסים. חלקן מרעננות, מעניינות ומסקרנות. לפעמים הן משאירות אותנו בערפל, אך גם מהערפל ניתן ליהנות. הפסיקות האחרונות של בית המשפט העליון גורמות להרבה יותר אתגרים אינטלקטואליים גם לרשות המסים וגם לנישומים, וכל זה כשאין שופט מסים. אין בכך לומר שאין ביקורת מקצועית על פסק דין כזה או אחר. בוודאי שיש, אבל מסתבר שעולם המס מתחדש גם בהיעדר שופט מומחה למיסוי בבית המשפט העליון".

* הראיון המלא עם עו"ד דוד גולדמן מתפרסם ב"גלובס הערב" במהדורה המודפסת.