הסכם עד סוף השנה על הרכבת הקלה בת"א - או ביטול המכרז

המועד האחרון להשגת הבנות מול הזכיינית MTS - סוף דצמבר ■ בדיון אצל מנכ"ל משרד רה"מ אייל גבאי הוחלט לגבש תוכנית חלופית לביצוע הפרויקט מתקציב המדינה אם המו"מ ייכשל ■ ההכרעה הסופית - בידי רה"מ נתניהו

המדינה נערכת לראשונה לאפשרות של ביטול מכרז הרכבת הקלה. משרדי האוצר והתחבורה יציגו בקרוב תוכנית אלטרנטיבית לביצוע פרויקט הרכבת הקלה בת"א שלא באמצעות הסקטור הפרטי. כך סוכם אמש בתום דיון אצל מנכ"ל משרד רוה"מ, אייל גבאי, שעסק בסטטוס בפרויקט המתעכב מזה יותר משנתיים.

בדיון הוחלט עוד כי הרשות הממונה על הפרויקט תפנה רשמית לזכיינית, קבוצת MTS, בראשות אפריקה ישראל וסימנס, ותודיע לה רשמית כי חלף המועד לסגירה הפיננסית לפרויקט. בממשלה מצפים כי MTS תספק הבהרות על יכולתה לקדם את הסגירה הפיננסית לפרויקט עד סוף דצמבר בניסיון אחרון להגיע להסכם, אחרת המכרז יבוטל. ככל הנראה, המו"מ בין הצדדים יתחדש בתחילת נובמבר.

בדיון השתתפו, בין השאר, החשב הכללי שוקי אורן וסגנו, אבי דור, מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, מנכ"ל נת"ע, ישי דותן, סמנכ"ל התשתיות במשרד התחבורה, יצחק זוכמן וסמנכ"ל התכנון, צ'ארלי סולומון.

במשרד ראש הממשלה ביקשו לבחון את ההשלכות של ביטול המכרז מבחינת לוחות הזמנים. "זה פרויקט חשוב למשק ואי אפשר להמתין יותר. אם הזכיין לא יתגמש, צריך להמשיך הלאה ולבצע את הפרויקט מתקציב המדינה על כל המשתמע מכך", אמרו בכירים בממשלה המקורבים לפרויקט.

כפי שפורסם בתחילת השבוע ב"גלובס" ההכרעה הסופית בנושא המכרז צפויה לעבוד לידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת לנוכח חילוקי הדעות הפנימיים בממשלה לגבי המשך הטיפול בפרויקט. באגף תקציבים המליצו לבטל המכרז, ולפרסם שלושה מכרזים נפרדים מתקציב המדינה להקמת התשתית, אספקת הציוד ותפעול הפרויקט לטווח הארוך. לעומת זאת, באגף החשב הכללי ובמשרד התחבורה תומכים בהמשך המו"מ עם הזכיין.

הסגירה הפיננסית לפרויקט הרכבת הקלה בת"א, בהיקף כספי של כ-10-11 מיליארד שקל, כבר נדחתה חמש פעמים מאז מאי 2007. הדחיות באו על רקע המשבר הפיננסי העולמי, והמצוקה אליה נקלעה אפריקה ישראל, המחזיקה בכ-20% מהמיזם. הפערים בין הצדדים מסתכמים ביותר ממיליארד שקל, בעיקר בנושא סוגיית היתרי הבנייה ומרווחי הריבית.

MTS השקיעה עד כה בפרויקט כ-270 מיליון שקל, שמתוכם חלקה של אפריקה (20%) הוא 54 מיליון שקל. החברה קיבלה מהמדינה מענק מקדים בסך 90 מיליון שקל, אך למדינה יש זכות לדרוש את החזר המענקים ולחלט את הערבויות, במקרה שהסכם הזיכיון בין הצדדים יבוטל. המדינה הסכימה להאריך את הערבות שהפקידה MTS בסך 120 מיליון שקל עד סוף חודש נובמבר בלבד.

בענף התחבורה מעריכים כי אם לבסוף כן תושג סגירה פיננסית או אפילו לפני כן, תנסה אפריקה למכור את החזקותיה בזכיין. בין החברות שהביעו עניין בכניסה לפרויקט נמצאות שפיר, שיכון ובינוי וחברות תשתית בינלאומיות.

מ-MTS סירבו להגיב לידיעה.