תנובה רוכשת את חברת הוד חפר לפי שווי של 90 מיליון שקל

הוד חפר, הנמצאת בבעלות מלאה של אמבר, עוסקת בשחיטה, עיבוד ושיווק של מוצרי הודו ועוף איכותיים, טריים וקפואים, בארץ ובחו"ל ■ העסקה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים

קונסולידציה בענף העופות: חברת א.ת שיווק, הנמצאת בבעלות משותפת של תנובה (50%) ואמבר (50%), רוכשת את חברת הוד חפר של אמבר לפי שווי של כ-90 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". העסקה כפופה לקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

הוד חפר, הנמצאת בבעלות מלאה (100%) של אמבר, עוסקת בשחיטה, עיבוד ושיווק של מוצרי הודו ועוף איכותיים, טריים וקפואים, בארץ ובחו"ל. לחברה מערכת הפצה הכוללת צי משאיות וכן נדל"ן הכולל 23 דונם באזור התעשייה עמק-חפר שעליו פועלת המשחטה.

העסקה כוללת את הפעילות, הנכסים והמותג הוד חפר. מחזור המכירות השנתי של החברה עומד על כ-400 מיליון שקל בשנה, והיא מעסיקה כ-500 עובדים. הוד חפר חתמה את שנת 2008 בהפסדים.

שוק של 6 מיליארד שקל

לפי ההסכם, א.ת שיווק תשלם לבעלי הוד חפר 31 מיליון שקל במזומן, ותיקח על עצמה את כלל התחייבויותיה של הוד חפר לבנקים וספקים בהיקף של למעלה מ-60 מיליון שקל.

חברת א.ת שיווק עוסקת אף היא בשחיטה ובשיווק של פטם והודו, טרי וקפוא, בשלם ובחלקים הן לשוק הקמעונאי והן לשוק המוסדי. לא.ת שתי משחטות, האחת באזור קריית-מלאכי והשנייה באזור אופקים. בניגוד להוד חפר, א.ת עוסקת גם בתחום הרבייה (גידול) באמצעות מספר קיבוצים. מחזור מכירותיה השנתי של א.ת עומד על כ-700 מיליון שקל, והיא מעסיקה כ-600 עובדים.

שוק הפטם וההודו מגלגל 6 מיליארד שקל, במונחי יצרן. בשוק 4 שחקנים גדולים: עוף טנא שבבעלות עוזי מחלב, עוף טוב שבבעלות משקי בית-שאן ומשקי עמק-הירדן, מילואות (מילועוף) של משקי המפרץ וא.ת שיווק. 4 הגופים יחד מחזיקים בנתח שוק כספי של 55%.

בשוק פועלים מספר שחקנים בינוניים, שהמובילים בהם הם ה.ל ישכר (מסאסא), עטרות (עוף ברקאי), עוף ירושלים וזוגלובק.

שוק הפטם וההודו הוא שוק של קומודיטי המאופיין במספר רב של שחקנים, רמת תחרות גבוהה ורווחיות תפעולית נמוכה שאינה עולה על 5%. חלק מהותי של המכר נעשה בשווקים פתוחים ובאיטליזים.

הוד חפר סבלה בשנתיים האחרונות ממשבר ענף ההודו בארץ, אם כי גם פעילותה בתחום הפטם הניבה הפסדים. ההודו אינו נחשב למוצר נחשק ביחס לעוף, ומחירי המכירה בארץ אינם מכסים לרוב את ההוצאות. כ-40% מפעילותה של הוד חפר הוא בתחום ההודו. לשם השוואה, בא.ת מהווה תחום ההודו רק כ-20% מהפעילות.

אם יתקבל אישור הממונה על ההגבלים לעסקה, תתאפשר התייעלות מערכתית של שתי החברות, דבר שיאפשר להן להתמודד טוב יותר עם המשבר בענף ההודו.