השוואה בין החנויות המקוונות: אתר שופרסל יקר בכ-5% מאתר רבוע כחול

בדיקת "גלובס" מגלה יתרון לאתר שופרסל בידידותיות ובעיצוב, אך מחירים נמוכים יותר באתר רבוע כחול ■ בשני האתרים המגוון דל יותר מאשר בחנויות הלא וירטואליות, והחיפוש הראשוני עלול להיות ארוך ומייגע מהצפוי

מעל לשנתיים חלפו מאז בדק "גלובס" את מדפי הסופרמרקט הווירטואליים שמציעות רשתות השיווק המובילות ללקוחות המבקשים לחסוך זמן, שיטוט, עצבים וקניות בלתי מתוכננות, ולהמירם בסל קניות מעט יקר יותר המגיע עד לפתח הבית, ארוז ומאורגן כבקשתך.

המתחרות אותן מתחרות - שופרסל מצד אחד עם "שופרסל ישיר" המקוונת, ורבוע כחול עם "בלו סנטר" מנגד. למעט אתר אחד שרץ כיום בפיילוט באזור מוגבל, לא חלה הסתערות על צרכני המקלדת. מה שכן עומד להשתנות הוא מיתוגו של אתר המכירות של הרבוע הכחול - שמהשם הנוכחי "בלו סנטר" יהפוך בקרוב ל"מגה באינטרנט" באתר www.mega.co.il.

יקר לקנות מהבית

כשמדובר בקנייה מרחוק, החיסכון בזמן מתורגם לכסף. מחירי המוצרים בחנויות המקוונות דומים לאלה של הרשתות העירוניות - שופרסל שלי ומגה בעיר - ולא לרשתות המוזלות - שופרסל דיל ומגה בול. במילים אחרות, מי שמחפש קנייה זולה, יצטרך להזיז את האוטו.

בכל מקרה, גם כאן קיים טווח תחרות, כשההבדלים במחירים נמצאו הפעם בולטים הרבה יותר. אם בבדיקה הקודמת שערכנו לפני למעלה משנתיים נמצאו הפרשים זניחים במחירו של סל הקניות, הפעם מדובר בכ-5% לטובת בלו סנטר. בשורה התחתונה, עבור 20 מוצרים נבחרים ופופולריים מהמחלקות השונות, נשלם בשופרסל ישיר 478.50 שקל, ובאתר של רבוע כחול 457.20 שקל. כשמדובר בקניות קבועות ומתמשכות, ולא בסל ייצוגי וחד-פעמי מהסוג שלנגד עינינו, מובן שהפער גדל אל מעבר ל-20 השקלים המדוברים.

מעבר לכך, לא הרבה השתנה בזמן שחלף: העיצוב וההיצע נראים דומים, על יתרונותיהם וכשליהם - מהיכולת ליצור סל קבוע ולבצע בו שינויים מזדמנים בקלות רבה יחסית, ועד החיפוש המסורבל לעתים וההיצע המוגבל במידת מה, שאינו חופף במאה אחוזים למה שנמצא לרוב על מדפי הרשתות בהן אנו משוטטים חמושים בעגלה של ממש.

האם מבחינת הלקוחות והרגלי הצריכה שלהם השתנה משהו? מאז החלו הסופרמרקטים המקוונים לפעול, אי שם בתחילת העשור, נמנעו הרשתות מלדווח על מספרים מדויקים אך התהדרו באלפי לקוחות קבועים (מוסדיים ופרטיים) ובפוטנציאל התרחבות משמעותי.

האם כיום, כשנה לאחר פרוץ המשבר הכלכלי (ואולי קרוב לדעיכתו) נראים הדברים אחרת? "היקף המכירה באינטרנט עדיין קטן יחסית להיקף מכירות הרשת", מספרים ברבוע כחול, "השנה לא חשנו בהשפעה מובהקת למצב הכלכלי על המכירות באינטרנט".

בשורה התחתונה, נראה כי שאלת המחיר מטה את הכף לטובת בלו סנטר. אם הוויזואליה חשובה לכם, כמו גם רמת העדכון במבצעים, אולי תמצאו את חוויית הקנייה הווירטואלית מסורבלת מעט יותר באתר הזה; מצד שני, אם התרגלנו למצוא את המוצרים המועדפים עלינו בפרק זמן מינימלי בין מדפי סופר הרגיל, אולי גם עכבות אלה הן בעיקר מנת חלקה של הקנייה הראשונה, ולאחריה הכל יתנהל בקלות רבה הרבה יותר.

ידידותיות: טעונה שיפור

בשני האתרים ניתן לנווט בנבכי הקטגוריות השונות, מה שעלול לפעמים להימצא ארוך ומייגע - אך להציג את המבחר הקיים ולאפשר השוואת מחירים בין מוצרים שונים מאותה הקטגוריה, או לחלופין להשתמש בחלונית החיפוש החופשי שאמורה להקל על המלאכה כאשר ברור מהו המוצר המבוקש. אלא שבשני האתרים נמצאה לעתים גם האפשרות הזו מסורבלת מעט, כאשר החיפוש נמצא יעיל רק בהקלדה מדויקת של שם המוצר כפי שהוא מופיע באתר - וכל וריאציה דומה מובילה למענה מסוג "לא נמצאו תוצאות". כך, למשל, אם תנסו להזין את הערך "קורנפלקס תלמה" באתר שופרסל ישיר או את "סימפוניה זיתים" באתר בלו סנטר תגיעו למבוי סתום, רק מפני שברשומות מופיע המוצר מעט שונה ("סימפוניה 5% זיתים").

בשני האתרים כדאי היה להציג תמונות ברורות של המוצרים לצד מחיריהם - מהלך מתבקש כשמדובר בקנייה מרחוק, שבה צריך לזהות את המוצרים מבלי למשש אותם ממש. אלו מופיעות, במקרה הטוב, רק בהקלקה נוספת על מוצר מתוך הרשימה (מה שמסרבל הכל יותר מהקיים ממילא) - ובמקרים רבים, במיוחד באתר בלו סנטר, לא מופיעות בכלל.

האפשרות לשמור על סל קניות קבוע, לשוב אליו בקנייה חוזרת ואף לשנות במידת הצורך כמויות ומוצרים קיימת ונוחה בשני האתרים. סביר להניח שחלק גדול מהחיסכון בזמן תלוי בזה, וכי לאחר שצולחים את הקנייה הראשונית העניינים נעשים פשוטים הרבה יותר.

מחירים: בדקו את המבצעים

השורה התחתונה, כאמור, מציגה יתרון לרשת רבוע כחול; בחינה מדוקדקת של המוצרים בסל מגלה כי מחיריהם של מוצרים שונים עשויים להיות יקרים יותר בבלו סנטר דווקא, וכי לא מעט מחירים זהים בשני האתרים - אולם במקרים מסוימים גם מבצעי שופרסל ישיר מתגלים כיקרים ממחיר רגיל במתחרה (מחיר המבצע של אבקת מרק עוף מבית קנור, למשל - 26.3 שקל - גבוה ב-20% מן המחיר הרגיל, 22 שקל, בבלו סנטר).

מבצעים: בולטים בשופרסל

באתר שופרסל ישיר קשה לחמוק מהם, העיצוב עמוס מעט לעין אך מציג מכל הבא ליד - כמעט כמו בשיטוט אמיתי בדרך לקופה. קיימת אפשרות להזין קופונים (בעת הבדיקה פורסמה התנצלות על השבתה הזמנית) הנשלחים ללקוחות הקבועים. מוצעים גם "צ'ופר החודש" ומבצעים ייחודיים למחזיקי כרטיס המועדון של שופרסל.

באתר המקביל של רבוע כחול קיימים אמנם מבצעים, אולם כדי להגיע אליהם צריך להתאמץ מעט יותר והצגתם אטרקטיבית הרבה פחות, ב"רשימת מכולת" של כל מחלקה ומחלקה ותוך ניווט נוסף משמים וארוך ולא במודעות קורצות לעין. מישהו שם לא שמע, כנראה, על השפעת הוויזואליה על מהירות השליפה מהכיס; טוב למניעת פיתויים מיותרים - אך עדיין, חוסך מהלקוח מידע שעשוי היה להועיל לכיסו.

תגובות

* רבוע כחול: "מחירי המוצרים באינטרנט נמוכים יותר משל המתחרים, נוכח המדיניות בה נקטה הרשת להעניק ללקוחותיה המבצעים את קניותיהם באינטרנט את אותם המחירים הקיימים בסניפי מגה בעיר".

* שופרסל: הרשת בחרה שלא להגיב.

השוואת מחירי רשתות השיווק באינטרנט